/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bankelyde i rørerne
Fra : Mr3xS
Vist : 6870 gange
100 point
Dato : 10-10-06 10:34

Jeg har et ret irriterende problem.. Vores vandrør (til radiatorerne) kommer med bankelyde..! Dok dok dok dok.. Jeg vågnede ved midnat, og kunne ikke falde i søvn fordi det var så tydeligt, og jeg undrede mig over hvad det var.. Der må være nogen der kender det. Starter med små hurtige bankelyde, hvorefter der bliver kortere og kortere imellem, samtidig med at de bliver højere og mere tydelige.

Jeg åbnede radiatoren for fuld skrald i soveværelset et øjeblik, det fik der til at forsvinde efter lidt tid. Jeg lukkede selvfølgelig igen, hvorefter lyden kom tilbage..

Mit bedste gæt er at der er luft i systemet, men ved det ikke.. Vi tror der er 2 "strenge" af varmerør i huset (en streng i hver side), og det er kun i den ene side bankelydene er et problem..

Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-10-06 10:39

Du har sikkert ret, luft i systemet.
Udluft alle radiatorer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-06 10:52

Luft i rørene banker ikke ligefrem....det gurgler og bobler nærmere.

Det kan være spændinger i rørene hvis noget er lukket af, sådan at varmt og koldt metal står og arbejder.

Hvis mit anlæg begynder at banke i rørene, er det fordi fyret koger

Men hvilken varmekilde har du, altså oliefyr, fastbrændselsfyr, fjernvarme eller hvad??

mvh dova

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 10-10-06 10:54

Det er luft i rørene. Åben helt for radiatorerne, shuntventilen og hvis du kører på lav hastighed på pumpen, sætter du den op på fuld kraft. Så kan du lettere "slå luften løs" og det er hurtigere at udlufte systemet. Husk udluftningen på fyret.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 10-10-06 11:03

Jeg kører med brændeovn (med vandtank) på radiatorerne, og fjernvarme som kan overføre varme til vandet i radiatorkredsen hvis brændeovnen ikke kører. Brændeovnen har ikke kørt et par dage, så det er ikke den der gør forskellen. Men jeg kunne høre at vores temperaturstyring i stuen (den der afgør om fjernvarmen skal opvarme radiatorkredsen) stod og "klikkede", altså slog varme fra fjernvarmen til og fra.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-06 11:25

Der er for meget fart på cirkulationspumpen så ventilerne kan ikke regulere ved det lave forbrug.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-06 13:25

Hvis styringen er med magnetventil, og der hele tiden slål fra og til er det den der giver bankelydene. Hverken ventilen, rørsystemet, eller strereæ(hvis der er sådan et) har godt af det.

Det kan skyldes et dårligt design, en dårlig indstilling med for lille hysterese, eller en løs elektrisk forbindelse i regulatorkredsen.

Hvis du har haft det i flere år , det ikke har banket før og ingen har pillet ved indstillingen , tror jeg mest på en dårlig forbindelse. Hiv eventuelle forbindelsesled, kontakter til føler osv. fra hinanden og saml igen.
Hjælper det ikke må du have en fagmand til at se på det.
Brug ikke en vvs er . Den slags laver mest ulykker med automatiske styringer, da de normalt ikke forstår en brik af reguleringsteknik.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-06 16:39

Det kan godt være banke lyde...

Når rørne skifter temmperatur kan de udvide sig og trække sig sammen (meget lidt naturligvis).

Der hvor rørne er gemmenført tæt på træ i loft og gulv vil rørne gnide sig mod træet og træet vil give efter i meget små ryk og dette giver nogen gange bankelyde... (samme princip anvendes ved stryteinstrumenter hvor man anvender hestehår med harpiks til at sætte metal i svingninger).

For at tjekke at dette er problemet kan du tage lidt hårdt fat i rørne og give disse et par ryk fra og mod vægen. Hvis banke lyden holder på at dette problemet.

Dette problem opstår oftest i forår og efterår. Hvor radiatortermostater åbner om natten og lukker om dagen... Til vinter er udetemperatur rimelig konstant - og det samme er det tiflørte varmebehov...

God fornøjelse.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-06 18:34

Tja - der er mange muligheder.

Kommentar
Fra : pope123456

Dato : 11-10-06 01:35

Benjamin har helt ret.
En lav fremløbs temperatur, hvilket også er det mest økonomiske kan afhjælpe problemet.
Du skal så gå til dit varmeanlæg og dreje på termostaten der styrer fremløbstemp.
JEg vil tro omkring 40 gr er nok nu

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 11-10-06 09:02

Tak for svarerne til jer alle.. Ikke helt som jeg håbede (ét klart svar ville være at foretrække ).

Men jeg må kigge på det..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-10-06 22:47

Du mangler et klart svar, er det ikke forklaret tydeligt nok?

Eller hvad syntes du der er uklart?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 08:45

>Benjamin: Jeg havde bare håbet at nogen havde sagt: Det er luft i rørerne (og det kan ikke være andet)

Nu er jeg ikke sådan super teknisk anlagt hvad angår VVS, så de mange muligheder er lidt af en jungle, men jeg giver mig i kast med det..

Vi luftede ud i går (ja, der var luft i én radiatorer i den streng lydende kom fra) så må vi se om det kommer igen..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-10-06 16:12

Ok
Det kan også være lidt trikky at kende alle problemer og årsager...
Men nu har du lidt at gå efter
God fornøjelse.
mvh Ben

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 13-10-06 17:48

Hej Mr3xS
Jeg må afkræfte at det er luft i rørene der giver bankelyde. Men hvis jeg skal komme med et bud har du nok en gaskeddel med en varmestyring der giver dig dig problemerne. Hvis du ønsker, at jeg hjælpe dig bliver du nød til, at give mig nogen oplysninger om hvad det er for et anlæg (fjern- gas- oliekeddel) og hvilket mærke det er f.eks vaillant 112 gaskeddel.
Jeg får jævnligt netop det spørgsmål i mit arbejde som vvsmontør
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 16-10-06 08:22

Hej Jan.

Der er fjernvarme, og en lukket radiatorkreds med brændeovn tilsluttet.

Varmeanlæget er et REDAN 2VX 100, hvor der er koblet varmestyring (m. natsænkning) på, som er et LANDIS & GYR, CHRONOGYR.

Systemet er uden åben ekspansion (og ja, jeg ved det er ulovligt, men sådan var huset da vi overtog det for 3 måneder siden..), men der er (selvfølgelig) koblet en trykekspansionsbeholder på.

Jeg kan evt. finde betegnelsen for varmestyringen...

Er det ellers noget du skal vide?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 16-10-06 19:56

Temperaturstyringen hedder LANDIS & GYR, CHRONOGYR Type Rev20.

Kommentar
Fra : Mussel

Dato : 17-10-06 11:03

Kære Mr3xS

Der er et klart svar.

Det Benjamin.Hansen er inde på er korrekt. Der er ikke plads til udvidelse et eller andet sted på strengen (ophængning eller gennemføringer).

Stål udvider sig med ca. 0,6 mm/m ved en temp. forskel på 50°C. Dette skal kunne optages i ophænget af rørene eller vil systemet give efter på det svageste sted, hvilket vil ske i nogle små stød som giver banke lyden.

Så chek at rørende kan give sig (evt. rørbærer med gummi-indlæg)

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 22-10-06 16:29

Hej Mr3xS
Problemet med din styring er, at er en on off model. Dvs den er termostatstyret og tænder og slukker efter temperaturen i det rum som føleren sidder i, højest sandsynligt i stuen sammen med brændeovnen
Når du fyrer i brændeovnen slukker din termostat for varmeanlægget og alle andre rum end der hvor brændeovnen er bliver kolde, med det resultat, at der først kommer varme i radiatorne efter din brændeovn er brændt ud og temperaturen er kommet ned på den temperatur du har sat den på.

Prøv engang, at skrue op for termostaten på 28-30 grader, så din styring kalder på varme samtidigt med du fyrer i din brændeovn. Du styrer derefter temperaturen i dine rum på radiatortermostaten.
Derved ungår du at dine rør og radiatorer bliver helt kolde og kommer med bankelyde. Desuden for du en bedre varmeudnyttelse af din gris i brændeovnen da du for et forbrug i dit varmeanlæg.
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 24-10-06 08:27

Hej Jan

Men så går besparelsen jo fløjten??

Hvis jeg sætter alle mine radiatorer på eks. 2, og termostaten i stuen på 22, så kan jeg fyre i brændeovnen om aftenen, og faktisk holde temperaturen i stuen over 22 grader. samtidig kommer der lidt varme i radiatorer i huset samt gulvvarmen. Når der IKKE fyres, tager termostaten over ved ca. 22 grader, hvilket er fint.
Problemet er så, som fortalt, at hvis der er varme i stuen, eks. fordi solen bager ind, er der varmt i stuen, men koldt i resten af huset. Jeg fyrer jo ikke, det er ikke nødvendigt, og termostaten siger også, at varme fra fjernvarme ikke er nødvendigt.

Stiller jeg så termostaten på 28 grader (som det tilrådes), vil termostaten vel forsøge at pumpe varme fra fjernvarme over i radiatorkredsen, selvom der er eks. 25 grader i hele huset..? Det er da ikke hensigtsmæssigt? Så bruger jeg jo af varmen fra fjernvarmevandet, hvilket jeg indtil nu har kunnet undgå..

Det er muligt at jeg stiller krav til mit system, som det ikke kan løse...? Eller hvad?

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 24-10-06 19:59

Hej Mr3xS
Problemet er, at den termostat der sidder i din stue bliver påvirket af brændeovnen og kobler ud når temperaturen kommer op på 22 grader. Varmestyringen har en udeføler, hvor den måler udetemperaturen og beregner en teoretisk fremløbstemperatur (varmekurve)
Nye varmestyringer bruger ikke en indendørs føler pga. eksterne varmekilder f.eks brændeovn som kun giver varme i et rum. Det jeg prøver at fortælle dig er at du skal sætte din termostat i stuen ud af drift og lade din varmestyring og termostater regulere temperaturen i huset. Rummene bliver ikke varmere end hvad du sætter din radiatorventiler til. Fjernvarmen kan jo ikke sende mere energi over i dit anlæg end du forbruger.
Termostaten du har hængende i stue blokerer varmeanlægget for at sende varme ud til resten af huset og åbner ikke op før den er nede på den temperatur som du har sat til. Den kan jo ikke måle temperaturen i f.eks børneværelset eller soveværelset. Den temperatur styres af dine termostatventiler på radiatorne. Bankelydene kommer når termostaten i stuen kalder på varme og sender varmt vand ud i rørene til kolde radiatore som har kaldt på varme igennem længere tid.

Dit oprindelige spørgsmål var om bankelyde i din rør og hvordan du fjernede dem. Det ovenstående er mit bedste bud
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 25-10-06 08:59

Hej Jan

Mange tak for hjælpen, jeg vil forsøge at sætte temperaturen højere i varmestyringen..

Mit problem er stadig, at noget af økonomien går fløjten.. Jeg fyrede i brændeovnen i går aftes, således at der var varme i gulvvarmen i badeværelse, gæstetoilet samt entre. I stuen nåede temperaturen op på 24,5, nok lidt højere efter vi var gået i seng, da jeg fyldte brænde på da vi gik i seng. Varmen i gulvene holder rimeligt til næste morgen. Her til morgen var temperaturen 22,6 grader i stuen, varmestyringen er sat til at slå til ved 21 grader. I løbet af dagen når temperaturen ikke at falde til under 21 grader, så varmestyringen slår ikke til. Jeg fyrer så igen når jeg kommer hjem der kl. 17, og forløbet gentager sig.

På den måde undgår jeg at fjernvarmen "slår til". Hvis jeg sætter varmestyringen til eks. 28 grader, så vil den jo sende varmt vand i radiatorkredsen, og videre ud til gulvvarme mv. Hvis man ser på det økonomisk set, så er det ikke nogen fordel..

Som jeg skrev tidligere, så er det nok mig der forlanger for meget af mit "system" - man kan jo ikke få i både pose og sæk.. Eller hvad?

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 05-11-06 00:31

har du kontrolleret at vandet løber den korrekte vej igennem radiatorventilerne?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 06-11-06 08:58

Systemet har kørt årevis, så jeg tror ikke det er der problemet ligger..

Jeg har ikke haft bankelyde siden sidst, idet de ikke er der når det er brændeovnen der leverer varmen... Med andre ord, så vender jeg først tilbage med svar, når de opstår igen..

Kommentar
Fra : XeraX

Dato : 12-12-06 13:19

Jeg har nu brugt 10 minutter på at gennemlæse alle inlægende.

BENJAMIN HAR RET.

Stål/kobber/jern ja alle metaller reagere på varme og de udvider sig og trækker sig sammen ved temperaturændringer.
Jeg kender ikke dit varmeanlæg men det behøver jeg heller ikke. Lyden kan komme fra to forskellige steder.

1. Gulvgennemføringen.
1. a. Problem. Nede ved gulvet hvor røret kommer op gnaver røret mod gulvet. Hvis der er et bøsningsrør gnaver det mod bøsningsrøret. Hvis der ikke er sådan et gnaver det mod gulvbræderne.
Løsning. Kik godt på røret nede ved gulvet. Det sidder ikke lige midt i hullet vel? Hiv lidt i røret og læg så noget ind der hvor røret rammer gulvbrædtet. Prøv eventuelt med et stykke plastik. Det skulle klarer problemet.

2. Radiatorbæringerne.
2. a. Problem. En radiator er ophængt på bæringer der normalt sidder på væggen. Lige der hvor bæringen rører ved radiatoren kan den give efter en lille smule.
Løsning. Desværre skal du nok have fat i professionel hjælp. Varmeanlæget skal tappes af. Radiatoren demonteres og der skal påsættes to stykker plastik som optager gnidningerne.

Håber det hjælper.
XeraX

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-12-06 10:33

Hej XeraX

Tak for dit indlæg.

Som sagt, så har jeg underligt nok ikke haft problemet siden. Årsagen kan muligvis være, at luftfugtigheden i huset er faldet fra 70 til 60%, sikker forårsaget af fyring i brændeovnen. Jeg kan se på loftsbrædder og gulvbrædder, at det trækker sig sammen. Specielt loftet, som vi malede for 3-4 måneder siden, der kan man efterhånden se mange "revner" i malingen for hvert 2-3 brædde. Så muligvis er det radiatorrørerne der tidligere har arbejdet mod trægulvet, men idet gulvet måske har trukket sig 0,5 mm el. lign. er problemet måske forsvundet..?

Jeg vender tilbage hvis problemet opstår igen.

Men igen, tak til jer alle for indput!

God jul!

Kommentar
Fra : FætterM

Dato : 29-12-06 00:21

Hejsa har også læst alle indlæg. Benjamin har ret det er også min helt klare overbevisning!Kort og godt

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-01-07 20:14

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Og tak for hjælpen til alle jer andre!

Bankelydene har ikke været der siden, så måske det er mit (nylagte) trægulv der har trukket sig sammen i takt med at vi fyrer mere og luftfugtigheden falder.

Nu har jeg i hvert fald en ide til hvad der kan være galt.