/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Oprettelse af copyright
Fra : Søssan
Vist : 557 gange
300 point
Dato : 10-10-06 10:17

Hej

Jeg har oprettet en hjemmeside med tekst og billeder og alt det der. Har søgt på nettet efter firmaer der tilbyder copyright beskyttelse, men har kun fundet et: abcd.dk, som umiddelbart lyder meget dyrt.

Nogen der har kendskab til hvordan jeg får oprettet beskyttelse på min HP, således at jeg selv, via beskyttelsen, kan vælge hvilke sider der må kopieres af andre, og hvilke sider der ikke skal kunne kopieres, gemmes, eller downloades?

Ved forsøg på kopiering m.m. skal der poppe en tekstbesked op om at siden er copyright beskyttet.

Mvh
Søssan

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-10-06 10:38

Det kan du selv finde et cript der gør, men vær opmærksom på, at du under alle omstændigheder har alle rettigheder til originalt materiale, det vil sige tekster du selv har koponeret og billedemateriale du selv har fremstillet.

Copyright kan ikke forhindre kopiering, og det er under alle omstændigheder dig der skal finde ud af hvem der har kopieret og anlægge sag hvis det kommer dertil

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 10-10-06 10:40

Hej!

Hvilket system er din hjemmeside oprettet i (CMS, Front Page, eller?)

Du kan på nogle programmer selv lave forskellige login, så kun du bestemmer hvem der må og kan komme ind på denne sider.

Dette et lille forsøg på, at hjælpe dig videre.

Håber det kan bruges.

Prøv i øvrigt, at gå ind på www.html.dk som jeg tit syntes hjælper mig videre.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-10-06 10:56

På denne adresse ligger færdige scripts til at lægge ind på siden

http://scripts.jajb.dk/js_scripts/?s=20

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 10-10-06 11:34

klanger: frontpage, men direkte via filemanager i www.one.com webhosting, er vist kun en brøkdel af selve softwaret frontpage. Har ikke selv software frontpage, men det får jeg inden længe.

Og til jer andre. Hulk, det er så nu jeg skal indrømme, at jeg f.eks. ikke engang ved hvad et javascript er. av, den sved. Jeg er absolut nybegynder hvad websites angår. Har fundet ud af at oprette, redigere og linke mine sider, men så er det hele vist også sagt.

Men jeg kan forstå, at uanset om jeg "betaler mig fra det" via f.eks. abcd.dk, kan dygtige EDB-freaks (undskyld udtrykket) til enhver tid finde ud af at omgå`s det alligevel?

Søssan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-06 11:51

Man kan ikke beskytte indhold på sider mod download/kopiering vha. Javascript. Der skal serverside scripts til, som f.eks. ASP eller PHP. Javascript er som (X-)HTML klientside baseret og kan derfor altid debugges.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-06 11:58

Ps. Da du ikke selv er 'nørd' vil jeg anbefale dig en 'færdigpakket' løsning, som ikke koster alverden:

http://www.antssoft.com/htmlprotector/index.htm?ref=google&group=1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 10-10-06 12:09

Jeg har lært (af andre herude på b.la Kandu) at Front Page nok er et af de "værste" programmer hvis man vil have "lukkede" sider.

Og har derefter set mig om efter alternativer.

Er nok "faldet" for CMS systemer som når de først er installeret faktisk er lette, at arbejde med.

Jeg ved du b.la kan afprøve en gratis demo hos www.dandomain.dk, men efter 30 dage skal der evt, betales!

Der findes også gratis CMS systemer, søg selv på Google eller hvad søgemaskine du nu bruger.

Men det er svært.....taler af erfaring

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 10-10-06 12:46

Molokyle

Kender du den software? Har du den selv? Ser ud som om det forudsættes, at de sider der skal beskyttes ligger på harddisken.

Søssan

Kommentar
Fra : flanjo

Dato : 10-10-06 12:55

Prøv evt. at søge på disse sider.
html.dk eller webdesign101.dk eller malkas tips-og-tricks.com
Disse sider giver gode tips til meget inden for hjemmesider, så der kan du sikkert finde et script eller en code som ikke koster noget.
Men om det kan lade sig gøre 100% med scripts eller koder er tvivltsomt. Der er altid nogen der kan finde en omvej.

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 300 point
Dato : 10-10-06 14:37

Prøv dette, det kan klare det meste.

http://www.htmlpassword.com/websp/index.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-10-06 19:25

Nej, jeg kender ikke netop denne software, men konceptet er det samme som i mange andre programmer af denne type. Man krypterer sine HTML, Javascript, Css osv. filer og oploader dem derefter. Visse typer beskyttelse kræver at der benyttes serverside kode. Denne genereres ligeledes af programmet alt efter hvilke valg du har fortaget. For at dette virker skal din host understøtte og tillade denne type scripts.

Et eksempel på denne type beskyttelse findes i forbindelser med billeder :
Citat
Protect image on page by using server-side script (PHP, Perl and ASP) - EXCLUSIVE!

Web browsers usually store all embedded images in their caches, these files can be captured from there easily. To stop that, please check this option to change all image links within source code to server side script calls.

Iøvrigt kan du læse mere her: http://www.antssoft.com/htmlprotector/faq.htm

..hvor der blandt andet står om fremgangsmåden ved brug af FrontPage:
Citat
Q: Why my pages could not be edited and published by using FrontPage again after protection?

A: A page protected by HTML Protector can't be edited by HTML editors (FrontPage, DreamWeaver, etc) directly. To modify the content of this protected page, you should modify the backup copy the original page, and protect it again.

To solve this problem in better way, you may choose "Copy to the following directory" in "Output" tab as "Output" mode and specify another directory to store new protected pages. During protection process, protected pages are generated in the directory you specified with same name of original pages. After protection, you also need copy other non-HTML files into this directory and upload all of them to your remote server.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 10-10-06 20:39

Hej alle

Tak for jeres svar. Har på nuværende tidspunkt brugt Disken`s svar, så jeg lukker spørgsmålet ned nu. Så skal jeg jo bare lige i gang med at bruge det

Har erfaret, at jeg ikke kun er blank på området men MEGET BLANK. Har været igennem alle de nævnte links, og fattede ærlig talt ikke ret meget af det. Stod det da for dælen bare på dansk, det er kryptisk nok i forvejen for sådan en nybegynder som mig.

Men "learning by doing", det er nok bare at gå i gang.

Søssan

Godkendelse af svar
Fra : Søssan

Dato : 10-10-06 20:41

Tak for svaret disken.

Søssan