/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formel med HVIS eller?
Fra : Asrock
Vist : 481 gange
100 point
Dato : 09-10-06 23:05

Jeg er ved at lave et regneark, hvor jeg vil indtaste en værdi, men i den formel det skal indgå i,skal bruges en anden værdi, som er et decimaltal, der ikke er til at huske i hovedet.
Eksempel: Indtastning er 6 og værdi der skal bruges er 341,135
Indtastning er 7 og værdi der skal bruges er 256,634
Indtastning er 8 og værdi der skal bruges er 159,832
Jeg har kigget mine kursuspapirer igennem, men jeg kan ikke finde det nogen steder, men jeg mener det skal være =HVIS
Alle tre værdier vil jeg have med i formelen, så jeg bare kan taste 6, 7 eller 8, så ved den hvilken værdi der skal bruges i formelen.
Formelen er i en anden celle end den celle hvor der tastes 6, 7 eller 8.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 110 point
Dato : 09-10-06 23:22

=HVIS(A1=6;341,135;HVIS(A1=7;256,634;HVIS(A1=8;159,832;"INGENTING")))

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 10-10-06 00:21

Alternativt kan du bruge INDEKS-formlen. Det er hensigtsmæssigt, når du har flere HVIS'er i samme formel - og det kan endda blive nødvendigt, da der kun kan være op til 7 HVIS'er i samme formel.

I følgende eksempel er der tyve forskellige decimal-tal:
Hvis du i området A1:A20 skriver dine decimal-tal og i B1 indtaster de "let-huskelige" tal (fra 1 til 20) kan du bruge denne formel: =INDEKS(A1:A2000;B1)

Værdien i B1 angiver, fra hvilken celle i området A1:A20 decimal skal tages.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : Asrock

Dato : 10-10-06 00:39

Tak for svaret sion. Lige hvad jeg skulle bruge