/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Unge i Berlin
Fra : Nanabanana
Vist : 514 gange
200 point
Dato : 09-10-06 21:43

Hej, jeg og min veninde tager så endelig afsted til Berlin i efterårsferien. Vi er begge 17 år og er ikke lige helt så hip på alle de spændende muséer (jeg har allerede besøgt et par af dem!), men vil hellere ud at OPLEVE byen og dens liv. F.eks. om natten, på caféer - ikke de sædvanlige, men nogle specielle -, nyde livet, en park måske, nogle specialbutikker, billige shoppingsteder, små hyggelige steder etc. Er det noget, der minder lidt om Nørrebro?
Vi er begge lidt flippede (ikke alt det der med hash og sådan), og gider ikke ende på et diskotecnotek! Hellere noget ligesom Robert's Coffee ved Strøget, et indisk hyggested eller noget lig Ungdomshuset på Nørrebro.

Hvad skal vi dog se? Det er ligemeget, hvor i Berlin, det er. Vi går bare dertil. Eller tager metroen eller en bus. Men ja... Vi vil som sagt bare nyde Berlin og evt. møde andre unge. Berlinere såvel som turister! :)

Kan ikke helt huske, hvor vi skal bo henne. :S

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 09-10-06 21:58

Oranienburger Strasse
Kreuzberg

Er der noget specielt ved de to steder?

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 10-10-06 07:29

Ja, Kreuzberg blev allerede for mere end tyve år siden betegnet som verdens 5. største tyrkiske by, så der vil i sagens natur være mange tyrkiske butikker i området og sikkert også caféer med vandpiber etc. Det smarteste for jer at bevæge jer over i det gamle Østberlin - der er en masse kunstnere, der har slået sig ned i de gamle bygninger (det er ikke alt gammelt, der er revet ned). Men allerførst vil jeg anbefale jer at skaffe et godt bykort, et kort til undergrunden og ikke mindst noget godt fodtøj - hvis I har tænkt jer at gå meget rundt i Berlin, så kan jeg kun sige god fornøjelse! Byen er en del større end København og der er langt fra det østligste øst til det vestligste vest, men til fods er og bliver den bedste måde at se ting.

Da jeg aldrig har været 17 år og i Berlin kan jeg ikke nævne nogen specielle klubber eller lignende, der kunne være interessante for jer - men hold jer væk fra området omkring Kurfürstendamm og Potsdamer Platz, hvis I ikke er til det moderne og dyre. Et bykort vil hurtigt vise jer, hvor der ligger parker, men såvidt jeg husker, er der ikke nogen synderligt store i nærheden af centrum. De fleste ligger langt mod vest, hvor de rige boede før krigen. Så på med fodtøjet - drej til højre, hvis højre ser interessant ud - drej til venstre, hvis det ser interessant ud. Klart den bedste måde at opleve en storby på og så kan I komme hjem med oplevelser at dele med andre.

God tur - det er en fed by, museer eller ej

Slambert

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 10-10-06 21:15

Ja, vi har tænkt os at vandre vores fødder til døde - bare for hyggens skyld! Og så finde genbrugsbutikker, hyggelige caféer og sjove tyskere. :) Ved ikke lige, om vi skal have nogle vandpiber, men Kreuzberg er vist lige stedet for os!

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 10-10-06 21:43

Ellers er jeg senere kommet i tanke om navnet på det område i øst, jeg tænkte på - det hedder Prenzlauer Berg og skulle være ret hyggeligt - og også billigt, hvad der sikkert passer jer glimrende .

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 10-10-06 22:09

Ok, det vil jeg da lige kigge på! Desværre er Turen går til Berlin (fra alle årstal) udlånt på biblioteket! :( Men køber den nok i morgen

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 10-10-06 23:16

Altid en god idé - ellers prøv Lonely Planets guide - den er godt nok på engelsk, men rigtig god, især for folk på lavbudget. Og mit bibliotek har den i hvert fald, så har andre nok også.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-10-06 16:28

Jeg endte med at købe en engelsk bog. "Berlin" udgivet af TimeOut, tror jeg. 199,-

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 11-10-06 18:28

TimeOut har altid lavet gode produkter. Grunden til, at jeg foreslog Lonely Planet er, at de vistnok oprindeligt er lavet til brug for rygsæksturister, dvs. de bør have en hel del lavbudgetfornøjelser med.

Endnu engang rigtig god tur - fed by

Men husk - I skal ikke forvente, at tyskerne er særligt gode til engelsk, især ikke dem over 25......

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-10-06 19:49

Nej, men min veninde kan tysk...
Har skam en masse tyske venner, som alle er gode til engelsk... Så tror nu mere, at det er en fordom... Deres forældre er også gode til tysk nemlig. Men kender flest 16-20-årige tyskere...

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 11-10-06 21:00

Mjaaaa - nu har jeg rejst en del i Tyskland og sidst, jeg var i Berlin (for 3 år siden), var det reglen mere end undtagelsen, at de ikke kunne mere end et par ord engelsk. For en hel del år siden var jeg med i skole hos en tysker og da var jeg bedre til engelsk end hendes engelsklærer, så fordom? Nej, bestemt ikke, men jeg tror da på, at det bliver bedre med tiden.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 11-10-06 21:02

Men skidt!! Når I kan tysk og ovenikøbet aldersmæssigt passer ind i den gruppe, jeg vil mene er bedst til engelsk, så har I jo selt ingen problemer

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 12-10-06 15:24

nej vel? ellers kan de vel lidt fransk (for jeg kan ikke tysk. De tyskere, jeg kender, er sindssygt gode til fransk!), og ellers kan vi jo lave tegnsprog...
Det bliver SKØNT!

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 12-10-06 19:30

man kommer langt med tegnsprog og lidt tålmodighed