/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hækplantning zigzag?
Fra : yesboss
Vist : 2607 gange
50 point
Dato : 09-10-06 18:16

Hej!

Er de nogen der har erfaring med hækplantning i zigzag-mønstre? Hvor mange går der ekstra pr mtr?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-06 18:26

Det kommer vel lidt an på hvor lange dine Zigger og Zagger er ??? eller?

Men hvis du holder den samme afstand som normalt er det vel 3-5 planter pr m alt efter hvilken hæk du vil plante.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 09-10-06 18:29

bøgehæk, men det er jo for at få så tæt en hæk så muligt! Har du erfaring med dette sverola?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-06 18:44
Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-10-06 18:48

øh yesboss.Det du kalder zigzag, er det to paralelle rækker, hvor planterne er plantet i forbundt? Hvis det er, kommer dit planteforbrug til at afhænge af, hvor langt du har mellem rækkerne, men regn med op til det dobbelte. Du kan da også bare bruge de extra penge på at købe lidt større planter. På den måde kan du spare et par års vækst, så din hæk bliver tær hurtigere.
3-5 planter som sverola skriver, burde være nok til at danne en meget tæt hæk, hvis du bare giver den tid til at gro til, og ikke klipper den alt hårdt ind, før den er vokset til.

Vh
Finn

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 35 point
Dato : 09-10-06 19:02

Bøg bliver jo efter hånden både pæn og tæt .Men det er jo med dette som med alt andet i haven et spørgsmål om tålmodighed.
Der står en hel del om hække inde på www.havenyt.dk der er jeg en flittig gæst og har fået megen nyttig viden.
Jeg har tænkt at plante en lille bøgehæk nu her før frosten kommer -men dog bare i en række og jeg vil gå for 5 planter pr m til jeg ser hvad som kommer og hvad som ikke kommer og så derefter tynde ud.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 09-10-06 21:23

Citat
Det du kalder zigzag, er det to paralelle rækker, hvor planterne er plantet i forbundt?

Det hedder nu forbandt

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-10-06 22:58

det kommer da vist an på, hvem der har lært dig ordet
Murere kalder det forbandt - min gamle læremester på gartneriet kaldte det forbundt

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-10-06 23:00

og så forresten - jtlaursen - hvis en tømrer giver et vaterpas til en murer, så bliver det pludseligt til en loddestok - eller er det omvendt ???

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-10-06 07:08

Bøgehæk i zig-zag ???

Det er godt det ikke er mig, der skal klippe den (om ca 10 år).

Har du tænkt på det ???

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-10-06 19:52

hvad da???? brokke44

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-10-06 08:25

Afhængig af hvordan dit zig-zag-mønster kommer til at se ud, bliver det svært at klippe/vedligeholde den hæk, når den er vokset op.

Jeg forestiller mig i hvert fald, at det bliver svært at få til at blive ensartet/pænt.

Har selv en lige bøgehæk - og der er da bøvl nok med at klippe den. Den er ca 30 år.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 08-11-06 22:44

Tak for svaret sverola.