/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vietnamesisk dessert/drink
Fra : Nanabanana
Vist : 1853 gange
300 point
Dato : 09-10-06 16:08

Hej, jeg leder stadig efter denne fantastiske drink fra Vietnam.
Forleden spiste jeg på en vietnamesisk restaurant, hvor jeg fik en lækker "drink/dessert" kaldet Che thap cam. Jeg vil meget gerne have opskriften på den, men kan ikke finde den - hverken på dansk eller engelsk.

Her er dog, hvad jeg har fundet af oplysninger om den på engelsk:

Che thap cam(sweet soup of many kinds) is the combination of many ingredients like green beans, che dau huyet, che bot loc. Each contributes to the common flavor of che thap cam.

Che Thap Cam -- yam, taro, yucca, and coconut milk

På menukortet stod der, at den bestod af røde og grønne bønner.
I bunden var der røde bønner, i midten var der VIST de grønne bønner - moste. Der var også noget flydende, hvidt stads - muligvis kokosmælk... Smagte en smule af vanilje. Øverst lå der isterninger.

Er der nogen, der kender denne dessert/drink eller har smagt noget lignende?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-06 16:30

http://stickyrice.typepad.com/my_weblog/2005/08/a_sticky_sister.html

Che Thap Cam tror jeg er en blandings drink/dessert som er individuel fra restaurant til restaurant.
Jeg ledte lidt rund på nettet og fandt bare denne link som beskriver lidt om denne.
Måske du kan få en snak med kokken på en restaursant

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 09-10-06 16:39

Ja, har også prøvet at sende en mail til restauranten (Restaurant Saigon i Valby), men den virkede... Så måske burde jeg lige ringe.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 09-10-06 16:46

Ellers kan jeg prøve at kontakte Restaurant Saigon Quan på Frb.

Bønnemasse til dessert
Desserter er sjældent det store nummer på traditionelle asiatiske restauranter herhjemme. I Vietnam sluttes måltidet ofte af med frisk frugt - så det helt store dessertkøkken er der ikke tale om, fortalte hr. Long.

En enkelt vietnamesisk klassiker kan man dog få på Saigon Quan: che tap cam. Det er stivet bønnemasse - stivet med agar agar - som her blev serveret med kikærter, knust is og kokosmælk.

Ifølge værten en af de mest populære vietnamesiske desserter - eller snacks, om man vil. Den spises overalt i Vietnam. Der var givet ikke en finger at sætte på retten - men noget hit blev den aldrig for mine gæster og mig.

Bønnemassen var i den grad stiv og skåret i små, dirrende stykker - kikærterne var melede i smagen (som de nu engang er ...) - og det hele lå som sagt i en let sødlig kold kokosmælk.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-06 19:13

Jeg var nede på vores lokale kinesiske restaurant for et par år siden -der kom jeg i god snak med ejeren som er kokken og spurgte ham om det de serverede her var omtrent det samme som man fik i Kina?
Han svarede at retterne var blevet meget "Europa tilpasset" for at falde i smag ...Men dog stadig med en del af samme ingrdienser som blev brugt i Kina.Det som ofte er et problem er at få fat i friske billige råvarer som giver netop den rigtige smag.
Så det man får på ferieturen er sjældent det samme som bliver serveret "hjemme" på den lokale.
Men hvad ville mon ske hvis man kontaktede den Vietnamesiske ambassade??? Jeg husker fra min skoletid jeg fik en opgave om Japan -Da ringede jeg simpelthen til ambassaden og fik en masse materiele tilsendt ang kultur -historie m m ...Hvem ved???

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-06 19:26

http://www.camly.de/restaurant/heimservice_main.php

Her har de en ret på menuen som du kunne studere lidt-bare se under "Nachtisch" klik på retten og du får det op

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 09-10-06 20:09

Sverola: Det var skam også i DK, at jeg fik den serveret... Så den er mulig at lave i DK, præcis ligesom jeg fik den...