/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Til Kandu.dk og andre interesserede
Fra : kanjegik
Vist : 472 gange
200 point
Dato : 30-12-02 23:17

Hvad med at få lavet en opslagstavle her på Kandu.

Så kunne det være at vi ville slippe for alle de mærkværdige/overflødige tips der hele tiden dukker op. Specielt kan det nævnes at "stefanstefan" igen er sluppet løs ved tastaturet...
Der kunne f.eks. være en opslagstavle ved hver hovedgruppe eller en samlet gang "ruskomsnusk", der nok heller ikke ville være uinteressant.
Det kunne f.eks. være sådan at hvis et tip ikke fik nok point - røg det på opslagstavlen istedet - men det krævede selvfølgelig en seriøs måde at håndtere tingene på.

Pointene går til den der kan give det bedste bud på at slippe for de mærkelige tips....

Med venlig hilsen og godt nytår til alle

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-12-02 23:22

fjern tipsene fra senest 25. og led dem være under den kategori hvor de høre til, hvis folk så vil have et tip om et eller andet, søger man bare på det..

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-12-02 23:49

Hej

Nu bliver jeg da garanteret sk... upopulær, men det gør så heller ingenting - kan virkelig ikke se at de tips kan være kilde til så meget bavl, for det meste synes jeg faktisk at folk er søde til, at beskrive tippet ude i "Seneste 25" på en sådan måde at jeg kan se om det er noget der interesserer mig allerede inden, samt at de fleste osse rent faktisk placerer dem under det rette emne ( prøv lige selv at kigge derude )
de mest generende, og mest misvisende er dem hvor nogen retter på andres tip - det er spild af tid.

Men ellers synes jeg det er fint de er der - som sådan en lille ting man kan sidde og lure på, og afvente at der kommer noget relevant ,og for den enkelte, brugbart.

Ganske kort sagt - ser de ikke ud til, at interessere mig, klikker jeg bare ikke på dem !!

ang. pointene - så var det bedre at man slet ikke fra Kandu`s side bad os om, at bedømme dem, for det er jo indlysende at hvis man så ikke lige synes slægtsforskning er sagen, så giver man det måske en eller slet ingen stjerner, selvom om tippet rent faktisk for dem der er til det emne, faktisk har og får stor nytte af tippet.

Det er jo smadder irrelevant at jeg f.eks indimellem har skullet bedømme tips om mobiltelefoner, biler, knallerter osv osv - da det keder mig ekstremt.

Derfor har jeg såmænd nogle gange slet ikke bedømt tippet - nok har jeg kigget, men har ingen idé haft om den faktiske værdi af det tip.

Så efter min mening - lad dem være hvor de er....

Nu vil nogen ( !! ) jo så sige "Nå, ja men hvis ikke man kan få point for at skrive tips, er der ingen der gider skrive dem"

Og ??

- måske det sorterer lidt ud i det, og højner kvaliteten.

blah blah .....

Godt Nytår
Fnollerpige

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-12-02 23:52

oopss nu sagde jeg jo : >>>de mest generende, og mest misvisende er dem hvor nogen retter på andres tip - det er spild af tid.<<<

--det er lige vel overdrevet, når noget er lodret ukorrekt skal det naturligvis rettes.--

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 31-12-02 00:02

1) Fjern ikke tips på http://www.kandu.dk/dk/last25.asp Det er rart at kunne få gode ideer/oplysninger via tips, og på denne side er de godt samlet. Hvis folk ikke gider se tips, kan de bare gå ind på http://www.kandu.dk/dk/allabon.asp og framelde sig e-mail-servicen

2) Tænk på at det er en investering at køre kandu.dk og de er selvfølgelig interreseret i at der bliver mange sidefremvisninger, så at samle mange tips på hver enkelt side er for dem ikke ret "smart"

Men det ville være rart at slippe for: http://www.kandu.dk/dk/tip/2663 og http://www.kandu.dk/dk/tip/2655 ville være meget rart

og

samtaler via tips: http://www.kandu.dk/dk/tip/2632 http://www.kandu.dk/dk/tip/2638 http://www.kandu.dk/dk/tip/2639
Ville også være rart at slippe for, og derfor ville det være godt hvis der var nogen på kandu.dk med admin-rettigheder som kunne slette sådanne tips.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-12-02 00:11

e.p - den der med admin rettigheder har jeg osse tænkt på siden vi sidst havde den debat, og må sgu indrømme jeg griner højt af det - kan du se det for dig - så bryder 3.verdenskrig da først ud

men giver dig ret - samtaler i TIPS hører da ikke hjemme, er der sagt noget totalt misvisende må man ( da andre muligheder jo ikke forefindes ) tage den debat i "Spørgsmål" - hvor man så retter henvendelse til den der uafladeligt gentager sig selv, giver misvisende oplysninger, henviser til ulovlige sider, og hvad der ellers findes af "outsider-tip"

*tænker lige*
Hvorledes defineres ordet tip/tips i en ordbog ?!?

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 210 point
Dato : 31-12-02 00:11

Hej kanjegik

Man kunne forestille sig en funktion indbygget i systemet, således at når man klikkede på "Skriv et tip" poppede der en menu op, som kort orienterede om kravene til et tip og derefter spurgte: Er du stadig sikker på, at du vil skrive et tip? Ja! - Nej!
Så ville mange sikkert vælge at klikke på "Nej" og så ville den potte være ude. For generelt tror jeg, at de underlige tip bunder i uvidenhed om, hvad et tip er, og ikke i lyst til at genere omgivelserne. Og da disse tip som regel får nul stjerner, er det næppe heller "pointsult", der er den motiverende faktor.

De bedste hilsner - og godt nytår
Rellom

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-12-02 00:19

et tip er noget så fikst ( iflg. min ordbog ) "et nyttigt vink"

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 31-12-02 00:23

rellom er inde på noget godt omkring advarslen.....

Fnollerpige.......
Hvis disse admins 3-5 stykker (bare en ide) havde rettigheder til at slette de værste, ikke spørgsmål eller svar/kommentar så er de slettet !!!!
Jeg er da sikker på der kunne findes nogen som vil have den tjans (til dem der end måtte tænke det...så er det ikke fordi jeg er interesseret)

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 31-12-02 00:23

Ja, Rellom, du er inde på noget af det rigtige.... Jeg tror som sådan heller ikke at det er for at genere omgivelserne at der kommer så mange "ikketips", nok snarere en begejstring for noget vedkommende lige har mødt/oplevet/lært. Derfor synes jeg en opslagstavle ville være i orden,for dem der bare ikke kan styre sig med det sidste nye de lært.
Mon vi kan få Kandu.dk til at tage bare en lillesmule stilling i denne sag?

Mvh

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-12-02 00:34

e.p ja er sikker på der rent faktisk findes 3-5 egnede personer, med med udgangspunkt i netop dine egne erfaringer her, så forestil dig hvordan det ville modtages at visse personer, at en eller flere admins rettede/slettede deres tips/indlæg.

Ideen er såmænd udemærket, men ( se bort fra du ikke ville være admin ) og lad os lege legen til ende, og forestille os at du blev admin - kan du se en masse "bøffer" du ville få på nakken ?

Jeg ville såmænd gerne være admin - det indrømmer jeg blankt, ( I would love every little bit of it !! ) og dog - alligevel tror jeg det ender med at man bliver høvlet ned og tilsidst giver op og forlader Kandu.dk

------------------------------------------------------------------------------

Relloms idé med en pop-up box inden man skriver sine tips er da en fin idé - tror nu bare ikke at ( uuuhhh vil helst ikke nævne navne ) men at dem der ofte bruger dette forum til det vi andre tit skælder ud over, vil afholde sig fra at bruge det på den måde - om de så skulle gennem en pop-up, et pacman-spil, og udfylde en formular´inden deres tip blev registreret.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 31-12-02 00:35

Kandu.dk følger sikkert med i, hvad der kommer frem her, men jeg tror nu ikke, de selv vil gå ind og ytre sig. Snarere vil de tage pejling af den fremherskende opfattelse og så tage stilling ud fra det.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 31-12-02 00:41

Ideen om at udnævne èn eller flere brugere til co.admin er jeg ikke tilhænger af.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-12-02 00:46

Naaaj jeg tror altså også kun det giver mere ballade og ufred end nogensinde før ......
altså at lave admins - man kan for en stund tiltales af ideen, men tænkt til ende kan jeg ikke se hvad det ændrer, andet end som sagt før - at drive de "gode" væk herfra ved at udnævne dem til admins.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 31-12-02 00:52

ok...jeg kan godt se problematikken

Men Rellom's tip om pop-up vindue kunne så også kombineres med mulighed for at tildele minus-point

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 31-12-02 01:10

Ja, muligheden for at tildele minus-point kan jeg sagtens tilslutte mig. På den måde vil vi bibeholde kandu som et frit og åbent forum og samtidig få mulighed for at luge de værste vildskud væk.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-12-02 01:56

Hov tabte lige tråden - kom til at sidde og tegne smileys
men kunne ikke rigtig finde de rette sindsstemninger der måtte mangle ( nogen ideer ? )

Ja minus point - tja det var måske en løsning.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 31-12-02 11:08

Ang. "minus-point".

Dette forslag synes ganske udmærket, idet alle brugere (i hvertfald 5 tilfældige tips-bedømmere) fik de admin.-rettigheder, som nogen er tilhænger af - men som jeg principielt er kraftig modstander af, ligesom jeg er principielt modstander af point. Men jeg ser bort herfra lige nu.

Kunne man så tænke sig, at mange dårlige tips fra een bruger, vil ende med at give et negativt resultat, og dermed reducere/fratage vedkommende muligheden for at komme til orde i et stykke tid? For min tanke er, at minuspoint så fratrækes vedkommendes "konto" og hvis denne går i nul eller bliver negativ, må der "tjenes" nye point, for deltage igen.

Set med mine øjne, vil der blive reduceret i antallet af ligegyldige tips. Hvad et ligegyldigt tips så er, ja det er op til de tilfældige brugere, der får mulighed for at bedømme.

Jeg ved godt, at der så vil opstå en anden for for bøvl, nemlig cikane fra enkelte brugere imod andre brugere, men et snedigt system må kunne forhindre det - hvordan? Tjah det ved jeg ikke lige nu, men det vil dog være, som det er nu, 5 tilfældige brugere der bedømmer. Jeg ved heller ikke, om mine tanker er gennemførlige, men de er jo som bekendt toldfrie.

//Knud

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 31-12-02 11:16

Jeg synes ikke om minus pointene, men hvad jeg glemte at nævne før var at jeg synes at det skal være en mulighed om man vil stemme på det enkelte tip eller ej... (Ja/Nej)

Kommentar
Fra : briani

Dato : 31-12-02 11:30

Hej til alle derude,og en rigtig godt nytår.
Når man klikker på et tip,kan man komme ud for at der står,Tillykke du blev en af de 5 der må bedømme dette tip,og det kan være meget svært at gøre på en fair måde,for er det ikke noget der interesser en,ja så giver man den vel 0stjerne-tippet dur ikke,derfor kan den da være udmærket for andre,og hvordan pokker skal man vurderer et tip,hvis man ikke har mulighed for at prøve den af først?
Et eksempel
Tip til en madopskrift(efter min mening hører det slet ikke hjemme under tip-for så kan jeg da sagtens skriver 10.000 forskellige opskrifter og dermed opnå point for det)
Skal jeg når der kommer en madopskrift,gå ud i mit køkken og lave retten først og så bagefter gå ind og give tippet stjerne alt efter hvordan det smagte?
Hvis der kommer et tip om hvordan man laver diverse genveje på en bærbar computer,skal jeg så gå ud og købe en bærbar før jeg kan vurderer om tippet skal have 0 eller 5 stjerner.
Nej nej man kan aldrig bedømme et tip på en fair måde,så længe systemet er indrettet på den måde som der er nu
Hvad gør man så?
Skal man fjerne det der hedder tip?personlig syntes jeg ikke,da der indimellem kommer nogle gode tip.
Skal man lade være med at give point for tip?efter min mening ja,så vil de tips der kommer være mere seriøse.
Hvis det skal køre som det gør nu,så syntes jeg personlig at når man klikker på et tip,skal der være en fane,hvor der står-skriv en kommentar/rettelse til dette tip
Det ireterer mig grænseløs når der er en enkel person herinde,der gang på gang går ind og opretter spørgsmål eller tip-bare for at rette eller generer ens tip,jeg nævner ingen navne for jeg er træt af at skrive navnet Zonker.
MVH og et stort håb om at tonen og diverse fnidder fnadder vil blive stærkt forbedret i år 2003
Brian

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 31-12-02 11:51

Jeg syntes rigtig godt om Relloms ide med en pop-up inden man sender sit tips. I denne pop-up (eller på redigere siden) kunne man f.eks spørge tipsskriveren om hvor mange man mener der har glæde af ens tip mm.

Som alternativ til minus-point kunne man jo også optjenne retten til at skrive tips. F.eks. 3 tips bedømt til mindre end 1 stjerne medfører vedkommende ikke kan skrive tips i en periode. Dette kræver selvfølgelig at vurderingen af tipsene ikke længere er annonym.

Man kunne eventuelt lade tipsbedømmerne, skrive kommentarer til hvorfor de har bedømt som de har gjort. På denne måde kunne man måske i større grad sikre at "kompetente" bedømmer f.eks. slægsforskere og at tipsene i højere grad bliver vurderet sagligt uden personligt fniderfnader.

Man kunne også sige 1 tip pr. person om dagen må være nok. På denne måde undgår man at tipssektionen bliver oversvømmet med tips fra en eller to brugere, som vi har set det nogle gange.

Min holdning til administratorer kan man læse andet steds. Selvom jeg hælder mere og mere til den anden side, tror jeg Kandu på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at indføre administratorer, som følge af injurier og andre ulovligheder.

Rigtig godt nytår til jer alle og tak for det gamle

srhansen
mvh srhansen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 31-12-02 11:52

det allerførste man burde fjerne er muligheden "formodet svar"

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 31-12-02 13:44

eller begrænse det tidsrum hvor et svar kan stå som "formodet". Efter 24 eller 48 timer (eller noget andet) kommer spørgsmålet igen til at stå som ubesvaret. Spørgeren kan jo også selv afvise svaret hvis det ikke besvarer spørgsmålet tilfredsstilende.
Nul point er jo en slags minus point; men bør kun gives hvis man selv har en eller anden relation til tippet. Tips ang. noget man ikke har interesse i, eller kendskab til bør blot forbigåes, i erkendelse af, at man ikke skal blande sig i alt.
rfou

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 31-12-02 14:40

>>>Efter 24 eller 48 timer (eller noget andet) kommer spørgsmålet igen til at stå som ubesvaret<<<

Det var da en god idé

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 31-12-02 15:22

Hej kanjegik

Jeg har faktisk ikke ret meget at tilføje, da jeg er SÅ glimrende enig med Fnollerpige i hendes 1. indlæg i denne tråd.

Til Rfou da der er mange der ikke får ret mange point for deres tip kunne jo noget tyde på at andre blander sig i noget de ikke har interesse i for blot at få de point det giver at bedømme,nej som jeg har nævnt før FJERN point for tips, så kommer der nok også kun de gode tips, og ikke så meget udenomssnak.

ep ,syntes åbenbart det er en god ide med cencur, det SYNTES jeg stadig ikke, jeg ville nødig "bedømmes" af en altid (tror han selv) Hr. srhansen

Godt nytår til alle (undt. de bedrevidende)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-12-02 17:03

Det er ikke så godt hvis et TIP går hen og bliver et TAB.
Så derfor er det vel godt at nogen kommenterer det. Hvis jeg eks. kommer med et "godt" tip, men ikke selv er klar over at det måske slet ikke er så godt, ja så er det da rart hvis nogen fortæller mig og andre det. Hellere det end jeg måske er med til at lægge en eller andens maskine ned. - Et godt nytår ønskes til alle.
Emesen.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 01-01-03 23:37

bantam....
Direkte censur er jeg ikke interesseret i, men http://www.kandu.dk/dk/tip/2654 kunne sagtens blive sorteret fra.......det bliver måske til 1 af 50 og kunne evt. udføres af en person som fnollerpige som står utroligt neutralt, og der er andre som også kunne egne sig til at udføre opgaven....altså kun de værste tip

En anden ting jeg tænkte på er pop-up stoppere....!!!!!

Hvis man gjorde det sådan at:
1) man skriver sit tip
2) man trykker udfør, og der kommer en pop-up som fortæller at man skal læse teksten på næste side
3) Man kommer til siden hvor man kan vælge at godkende sit tip, eller rette det, og nedenunder står oplysningerne så

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-01-03 23:12

Tak til flertallet for læselige indlæg

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 02-01-03 23:27

IIhhhh selv tak, Zonker :))

altid en fornøjelse

P.S Zonker får jeg snart et svar, finder det lidt "sårende" at du overser mig !!

Fnollerpige fra Landet

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 05-01-03 15:55

om ?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-01-03 16:24

om hvad det betyder når du skriver *rotflmoa* - det har di skrevet et par gange - er bare spændt på hvad det betyder ikke andet såmænd !!

Godkendelse af svar
Fra : kanjegik

Dato : 11-01-03 16:13

Tak for svaret Rellom.

Nu fik jeg langt om længe læst alle indslagene i denne tråd

Det lyder som en meget god ide med lige at minde folk om hvad det vil sige at lave et tip, men jeg kan nu også godt li' tanke om at give minuspoint (fra e.p.) - så jeg lægger også 200 point op til e.p.

Der ud over ville det da være en glimrende ide at kunne kommentere de forskellige tips...

Mvh