/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse - varsel?
Fra : AKF48
Vist : 1141 gange
40 point
Dato : 08-10-06 20:24

Hej,

Når man har en månedes opsigelsevarsel, skal det være den sidste hverdag om måneden, man skal aflevere sin opsigelse?

Kan man ikke aflevere sin opsigelse dateret den 10.10-06 og fratræde sin stilling 10.11-06?

På forhånd tak.

Hilsen
AKF48

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-10-06 20:34

Som regel vil man aflevere sin opsigelse den sidste hverdag i måneden.

Generelt hedder det: opsigelse med 1 måneds varsel til en måneds udgang.
Så alt efter hvad der står i din kontrakt, så er det ikke normalt at man siger op d. 10.10 og stopper d. 10.11 men det gøres ved at sige op d. sidste hverdag og så stopper man den sidste hverdag måneden efter.

Kommentar
Fra : AKF48

Dato : 08-10-06 20:55

Hej thulin,

Tak for svaret.

Mvh AKF48

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-10-06 01:30

Under alle omstændigheder står det i din kontrakt

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-10-06 08:35

Hvis du ellers har et "normalt" forhold til din arbejdsgiver, så siger du selvfølgelig bare op her den 10/10 og bliver så enige om at fratræde eksempelvis den 1/11.

Grunden til opsigelsesvarslet er jo at arbejdsgiveren skal have tid til at finde din afløser, men jeg er sikker på I kan finde en løsning a la ovenstående

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-06 11:31

Det afhænger af ens stilling og kontrakt.
Der skal være en kontrakt eller beskrivelse af ansættelsesforholdet. Det er arbejdsgiverens pligt efter lovgivningen, og han står svagt hvis han ikke har sørget for det.

Hvis man er ansat som funktionær , så gælder månedsreglen, som andre har forklaret ovenfor, men derfor kan man jo godt blive enige om noget andet.

Hvis man ikke er i en funktionærstilling, og der ikke er en kontrakt eller overenskomst, som´siger noget andet , kan man i princippet sige op fra dag til dag.

Kommentar
Fra : AKF48

Dato : 09-10-06 17:59

Hej alle som har svaret til mig.

Jeg er ansat som barselsvikar ( funktionær i en udenlandsk selskab ). Selskabet har overemskomst med HK, men jeg er ikke med fordi jeg ikke er fastansat.

Jeg har nu bestemt mig at give arbejdsgiveren besked imorgen at jeg fratræder min stilling den. 30/11-06.

Mvh AKF48

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-10-06 20:23

Hvis du er barselsvikar, har du ingen opsigelses periode. ( 9 ud af 10) med mindre det er skrevet i din kontrakt.

Så længe man er ansat som vikar, kan firmaet ikke "holde på dig". Så må de jo fast ansætte dig for at være sikker på at du ikke smutter.