/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Aktie i KTAS
Fra : vil.du
Vist : 1017 gange
100 point
Dato : 08-10-06 17:47

Hej til Jer.

I fødselsdagsgave, gav vi, i sin tid for maaaaange år siden, min svigerfar en aktie i det hedengangne KTAS hvor han var ansat i over 40 år. Vi syntes bare det var sjovt og det samme syntes han.

Svigerfar afgik ved døden i 1990 og aktien blev bare lagt væk, sammen med andre 'Minde papirer'.

Nu fik vi så lige et oprydningsflip og stødte på denne aktie. Den er skam flot og stadig sjov - men er den egentlig noget som helst værd i dag?

Jeg har selvfølgelig Googlet og fundet frem til en masse omkring konverteringen til Tele Danmark og denne 'tvangsindløsning' der foregik men helt ærligt - jeg synes det er uoverskueligt og det KAN jo være at der, blandt Jer derude, er en eller anden der har en egen erfaring - og vil dele den med os

Spørgsmålet lyder altså:

Har en aktie på 'Eet hundrede Kroner' nogen værdi i dag? Selvfølgelig bortset fra affektionsværdien.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-10-06 18:06

Hejsa Dorthe

Tror ikke du skal regne med den er noget værd...

For mange år siden blev alle værdipapirer overført til værdipapircentralen, altså

alle værdipapirer på elektronik..

herefter er værdien noteret i VP, som det kaldes, og vil fremgå af diverse papirer derfra, og sikkert også fra banken, hvor der givet har været et depot...

Vil bestemt tro det / aktien har været behandlet i forbindelse med din svigerfasr bo , da det blve gjort op...

Inram den som et minde
HIlsen

Henrik

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 110 point
Dato : 08-10-06 18:42

Selv før der kom elektronik til verden, blev der holdt styr på, hvem der havde hvilke aktier, så reelt set burde hans navn stå et sted. KTAS-aktier var bestemt en god forretning i forbindelse med tvangsindløsningen - jeg kender nogen, der tjente en hel del (for "almindelige mennesker" altså) på dem.

Det letteste for jer vil nok være at spørge i jeres bank, om der er noget at gøre. Alternativet er at tage kontakt til en vekselerer, TDC eller en advokat og i den sammenhæng vil en bank nok være det letteste.

Held og lykke

Slambert

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-10-06 00:14

Hej Jer.

Tak for Jeres svar!
Jamen jeg tror tingene forholder sig som vi regnede med

Den indgik selvfølgelig i boet på lige fod med alt andet og i den forbindelse havnede den her hos os.
Jeg tror såmænd ikke vi bliver særlig rige af den sølle aktie og den var aldrig ment som en investering - kun som lidt sjov i forbindelse med at svigerfar var ansat i KTAS og havde været det i så mange år, så kunne han jo næsten kalde sig 'medejer'

Ja, den skal indrammes, for den ER flot - og så er der selvfølgelig dejlige minder knyttet til den. Den kan så blive placedet pænt på væggen ved siden af en indrammet 'Rigsdaler' som heller ikke er noget værd, bortset fra affektionsværdien
Måske kan vi så kalde os formuende i 'affektionsværdi' - det tæller jo da osse en del

Jeg lader spørgsmålet være åbent lidt endnu og lukker så af i morgen.

Natnat herfra.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 09-10-06 08:38

Hej
Det er da en tam og dårlig afslutning på en interessannt historie. Du kan jo heller ikke give dine børnebørn ordentlig besked når de spørger om hvorvidt den er noget værd.
Nu hvor vi alle sammen er blevet nysgerrige, må du da ringe til TDC, få sagen opklaret og fortælle os det.
Hvis du ikke vil eller tør, vil jeg gerne gøre det og svare her, men hold så sagen åben indtil vi kender svaret.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 09-10-06 08:50

Kan oplyse sidste indlæg om at der i dagens Danmark ikke findes værdipapirer i fysisk form der er noteret nogen steder med værdi..

ALT er overført til værdipapircentralen.

Og det via lov som er ved at være gammel, husker ikke hvornår, men en del år siden

/ Henrik

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 09-10-06 08:56

Ja det ved jeg godt, spørgsmålet er om der ligger en elektronisk aktie med ukendt ejermand, som arvingerne kan få overdraget ved at fremvise/aflevere papiraktien. Eventuelt blot tilbagelevering med et ugyldighedsstempel.
Eller om aktierne blev sløjfet efter en vis frist.
Hvis man sammenligner med sparekassebøger er de gyldige i temmelig mange år, selv om de ikke har været aktive. Så bliver de offentliggjort med en frist og kan dernæst slettes.
Jeg ved ikke om det er samme regler for aktier og hvor lang tid der skal gå.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 09-10-06 09:02

Gør det ikke...

der blev lavet en elektronisk overførsel af aktiierne fra de borsnoterede selskabers aktiebøger..

derpå blev der sendt opgørelse, / bevis ud til aktieejerne som trådte i stedet for den fysiske aktie...

så man var sikker på der ikke blev hverken overset eller snydt nogen...

Man ved præcis hvem der er ejer hvor mange aktier...

tænk på de TDC handler der er sket de sidste mange år, der er man nødt til at kende ktionærerne, alle sammen, for at kunne informere, som man også skal

/ Henrik

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-10-06 12:15

Hej igen.

Jamen jeg prøver at få ringet til TDC og se om jeg kan finde ud af et eller andet. Én ting er helt sikkert, der er ikke kommet noget brev angående den aktie til svigerfar , det ved jeg at han ville have fortalt os.

Det er rigtigt at det kunne være sjovt at vide lidt mere om det - meeeeen det drejer sig altså kun om én enkelt aktie, så det der med arvinger osv. det gør vist ikke megen forskel

Jeg prøver at kontakte TDC men vil lige forhøre mig lidt om hvor pokker man skal henvende sig desangående - de har jo sikkert ikke ligefrem en 'Aktiehistorisk Afd.'

Tak for Jeres interesse!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-06 12:20

Det er ikke rigtigt at alle værdipapirer er overført til værdipapircentralen og at alle på papir er værdiløse. Det gælder kun de store og de selskaber , som noteres på børsen.
Der findes da mange små selskaber med en begrænset aktionærsskare, hvor aktierne stadig er på papir.

Men jeg er enig i at en ktas papiraktie kun er en kuriositet man kan ramme ind eller smide væk, penge kan den ikke gøres i..

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 09-10-06 18:50

Jeg har da også personligt skrevet indtil flere aktiebreve i de senere år, så det med værdipapircentralen kan absolut kun gælde for børsnoterede selskaber. Der ER trods alt andet end børsnoterede selskaber i Danmark.

Men nu gælder spørgsmålet KTAS - eller nærmere TDC - og det kunne da være meget sjovt for alle at få opklaret historien nu.

Slambert

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-10-06 20:47

Jeg har skrevet til TDC og afventer deres svar

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-10-06 12:15

Jeg rykkede TDC for svar og har nu modtaget mail om at de er ved at undersøge sagen og vil vende tilbage

...spændende.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-06 13:20

Hej igen.

Det er noget der trækker ud, det her men nu er der jo gået princip i det

Jeg rykkede igen for svar hos rette vedkommende i TDC.
Svaret lyder som følger:

Citat
Hej Dorthe,

Jeg beklager, at vi ikke har været i stand til at svare dig endnu, men vi undersøger stadigvæk sagen, og jeg håber, at jeg kan vende tilbage til dig meget snart.

- så der arbejdes åbenbart på sagen (?).

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-11-06 22:07

Hej igen.

ENDELIG kom der så svar fra TDC, jeg kopierer svaret ind hér:

Citat
Kære Dorthe,

Det har desværre taget et stykke tid at undersøge dit spørgsmål om din KTAS-aktie, da det efterhånden er nogle år siden, at indløsningen af KTAS-aktier fandt sted.

Danske Bank, som i sin tid stod for indløsningen, har nu svaret os, at de er nødt til at se selve aktien, før de kan sige, om den er noget værd og evt. hvor meget.

Du bedes derfor gå i den nærmeste Danske Bank afdeling og aflevere aktien og bede dem om at sende aktien til:

Danske Bank
3886 Corporate Action
Holmens Kanal 2-12
1092 København K

Få Danske Bank-afdelingen til at notere på brevet til Corporate Action, at aktien sendes i henhold til aftale med Vibeke Gillesberg fra TDC.

Sørg for at aflevere aktien personligt i din nærmeste Danske Bank-afdeling, så du kan få en kvittering på, at den er overdraget til banken. Skulle aktien bortkomme under almindelig postforsendelse, er det ikke sikkert, at du vil kunne få noget udbetalt, såfremt aktien er penge værd.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig.

Venlig hilsen

....som I kan se, så skal jeg en tur i Den Danske Bank ved færstkommende lejlighed.

Men...skal jeg nu osse dét? Jeg tror som skrevet før, ikke den ensomme aktie er mange basseører værd, hvis i det hele taget noget som helst?

Skal jeg nu løbe risikoen for at miste min flotte papiraktie, måske blot for at få en sølle hundredelap i hånden? Hvis den ikke er mere værd end det, så synes jeg det er sjovere at gemme den til de unge i familien - i glas og ramme.....et minde fra en svunden tid

Nu er I opdateret og jeg tænker lige lidt over det

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 06-11-06 22:40

Hej igen

De må da kunne undesøge sagen ud fra en kopi....som de selv kan tage så de ved den er ægte...

så får du visheden, og afgør så senere hvad du vil...

tror du skal beholde den origianle selv, så du i det mindste har minderne via den..

Hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-12-06 00:35

Hej igen.

Jeg vil ikke lade spørgsmålet stå åbent længere, jeg er en af fortalerne for at man sørger for at få lukket sine spørgsmål.

Grunden er at jeg simpelthen synes det er spil af mange menneskers kostbare tid, hvis jeg går videre med det her - det er det ikke værd. Det drejer sig trods alt kun om en enkelt aktie, den er garanteret ikke store formuer værd - men hvem ved...måske kan den blive det, engang når tiptipoldebørnene får fingrene i den

Tak for Jeres interesse og tak for Jeres gode svar allesammen.

Venlig hilsen Dorthe - KTAS aktionær

Godkendelse af svar
Fra : vil.du

Dato : 05-12-06 00:36

Tak for svaret slambert