/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Xantia omdr. tææler kaput ???
Fra : e.c
Vist : 1908 gange
100 point
Dato : 07-10-06 14:20

Xantia 1.8 fra 12/99
Det hele startede med at bilen efter at have startet-kørt-startet-kørt-...............
Lige pludselig ikke ville noget som helst Ikke engang dørlåsene ville reagere.
Og bilen ville så heller ikke starte.
Min søn kom med sådan en fidus til at starte biler (speciel akku)
men den var ikke ladet ordentlig op så det gik ikke.
På med et par kabler og så bare hjem.
Hjemme var den igen død.
Oplader på med efterladning på 2 timer (det plejer ved alm. biler at være nok med ½ time)
Under forsøgene slog både spedometeret og omdrejningstælleren helt over.

Nyt batteri og den startede med det samme - også dagen efter.

Men omdrejningstælleren virker ikke og står stille helt ovre forbi det røde felt (også i stilstand)

Hvad er fejlen mon ??

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 07-10-06 15:58

Omdrejningstælleren kan du nok ordne, med et fast og præcist slag med flad hånd. Lige over instrumentet, da den sansynligvis blot har sat sig fast. Men,- kun 1 højst 2 slag! Da andre ting kan tage skade af for megen banken
Øvrige problemer tyder derimod på, at du har fåer en stelforbindelse for meget. Undersøg for evt. irrede kontakter(Lyskontakten kan være slem, kørelys m.m. gør, at vi jo ikke bruger den så tit om sommeren.) Hjælper det ikke, så må du på jagt i ledningsnettet. Begynd med tankføleren under bagsædet, før du splitter motorrummet ad. Den var årsagen da jeg havde instrumentproblemer sidste sommer.
M.v.h.
Nallatruk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-06 16:19

Det hjalp ikke med et par slag.......nålen rykkede sig lidt frem og tilbage.
Men det var da et forsøg værd.
Nålen står på ca "kl. 5"

Accepteret svar
Fra : Nallatruk

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-06 20:03

Så får tælleren et signal, som den ikke skal have. (Evt. en falsk stelforbindelse) men den kan være svært at finde uden det rigtige måleudstyr. Du kan også prøve af søge svar på.
>http://www.citronik.dk/jforum/<
Der har jeg fået mange gode tips.
Nallatruk

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 07-10-06 20:06

Tak for svaret Nallatruk.
Ok jeg prøver Citronik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-10-06 14:10

Der var jeg sandelig heldig...................
Inden jeg nåede at køre hen til en mekaniker - så hoppede den selv på plads.
Jeg tror det var lige efter en frisk accelleration, at den vendte tilbage.
Eyvind
Ps. Det er et godt forum for Citroén. http://www.citronik.dk

eller deres forum http://www.citronik.dk/jforum/forums/list.page