/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
notepad.exe
Fra : KaVAkandu
Vist : 657 gange
100 point
Dato : 07-10-06 13:59

Hej.

Jeg har en fil der ligger på WINDOWS og hedder notepad.exe (altså et program), får at vide at det er malwaew, eller andet snavs, men ligegyldigt hvordan jeg fjerner den kommer den tilbage, er den farlig eller er det bare noget MICROSOFT har lagt ind.
Håber at få hjælp.

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-06 14:03

Det er et program der følger med Windows. Et lille tekstbehandlings program. Gem det endelig, det kan blive nyttefuldt

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 07-10-06 14:04

Hej KaVAkandu.

notepad.exe er et program, som MicroSoft har lagt ind. Det er et simpelt tekstbehandlings program.

mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 14:09

og - hvis du vil være sikker så højreklik på den - egenskaber - så kan du selv se det

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 07-10-06 14:11

Hej.

Ja det er helt rigtigt, men dette bliver betegnet som malware eller trojan og andet snavs, det har det aldir været før, så måske er der en anden forklaring.

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-06 14:13

Hvor eller i hvilken mappe ligger filen/programmet og hvordan ser ikonet ud

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 14:14

hvem - hvad - fortæller det er malware ???

Der KAN være fare på færde faktisk i og med at spyware- malware osv kan afvikles netop i notepad hvis du for eks har brugt den til at se et eller andet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-06 14:24

Selve Notepad eller på dansk Notesblok er placeret i Windowsmappen og genvejen skal være placeret i System 32 mappen som også ligger i Windows mappen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-06 14:26

og som miritdk er inde på så kan det være det program du undersøger for malware det er problemet
Hvad hedder programmet

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-10-06 15:05

Det KAN være skidt, som der er blevet sagt tidligere. Fortæl venligst hvilket program som oplyser dig om det, og lad os så se på hvad der rører sig på din maskine:

Hent HijackThis her http://www.sitecenter.dk/secure/nss-folder/mappe/hjtspecial.exe Opret en selvstændig mappe til HijackThis, kald den f,eks HJT. Kør Hijackthis, klik "Do a systemscan and save a logfile". Kopier loggen og sæt den her ind i tråden, så kigger jeg på den. Du må ikke slette noget selv med HijackThis. Jeg skal nok give dig en vejledning til hvad du skal gøre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 15:29

kopier linket fra stl_s til adresselinjen

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 07-10-06 15:49

Hej.

Jeg skrev at den ligger på WINDOWS, altså i WINDOWS rod.
det et program der hedder a-squared anti mailware som finder dette.

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-10-06 16:02

Jeg tror at det er a-squared der prøver at spille dig et puds. Notepad skal ligge i Windows roden, men ikke i C:\ roden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-06 16:02

a-squared og ad-adware finder altid notepad(Notesblok), og påstår at det måske er et spionprogram.
Du kan være ganske rolig, det er det ikke.
Desuden kan de fleste "adwareprogrammer" indstilles til at udelukke (exclude) feks. notpad i fremtidige søgninger, så du ikke kommer i tvivl om det senere, ved en søgning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-10-06 16:28

Højreklik på filen, vælg egenskaber, og tjek om det er en original MS fil. Er du i tvivl, så kan du uploade den til scanning her http://www.virustotal.com/en/indexf.html

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-10-06 18:22

Halløjsa
Her lige en lill erfaring jeg har gjort. På et tidspunkt havde jeg også problemer med et program min spywarescanner meldte fejl på, det hed også notepad.exe. Efter diverse undersøgelser og opslag på forskellige sites fandt jeg ud af, at det rent faktisk var et skadelig spyware-program, d.v.s. at notepad stadig virkede som det skulle, der var bare tilføjet noget kode som blev aktiveret når notepad blev startet, denne kode installerede så et adware, som downlodede og viste diverse reklamer for alt muligt pornoshit. Jeg fandt også ud af at den originale notepad.exe, var omdøbt til notpad.exe. Det var også helt tydeligt at notepad.exe var større end notpad.exe. Jeg fjernede notepad.exe i fejlsikret tilstand og omdøbte notpad.exe til notepad.exe, og problemet var løst.
Hermed skal ikke være sagt at din notepad.exe er infiseret.
På min maskine ligger notepad.exe i C:\Windows, og i C:\Windows\system32, desuden ligger den i 2 servicepackfiles. Størrelsen på notepad.exe er 68 KB eller 69.632 bytes.