/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er byvand
Fra : Nubbi
Vist : 344 gange
40 point
Dato : 07-10-06 12:22

Hej jeg har en kammerat som lige har købt et hus med byvand, men hvad betyder begrebet byvand???????

Håber nogen derude kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-06 12:25

Det er vand fra en (typisk) kommunal vandforsyning i modsætning til vand fra egen brønd eller egen boring.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 12:29

i det hele taget fra et vandværk og ikke fra for eks privat brønd etc - det mest normale for de fleste

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-06 12:30

hovsa - havde vist ikke opdateret

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 07-10-06 13:00

Hej Nubbi

Byvand er en gammel betegnelse for vand fra et vandværk.
Der bliver rodet en smule rundt i begreberne - ofte kaldes
drikkevand for grundvand, men det er ikke korrekt.
Grundvand er betegnelsen for det vand, der findes i de porer i
jorden, hvor der ikke er luft. Overfladen kaldes for grundvandspejlet.
Det er en vigtig størrelse, fordi det er grænsen for planterødders aktivitet -
når man ser bort fra vandplanter, der har rødder med indbygget luftforsyning.

Drikkevand stammer fra dybereliggende magasiner - det kaldes
for "råvand".

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-06 13:47

Men der er også forskel på eks. kommunalt vandværksvand.
Ude i det store land, er der normalt ikke tilsat alle de kemikalier som der er i Kbh.
Københavnevandet er også meget hårdt (kalkholdigt) ca. 30 hårdhedsgrader mod ca. 20 andre steder.
Vores lille private vandværk er helt nede på 13 hårdhedsgrader, men har til gændgæld meget okker.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-10-06 17:41

Ja, i Herning f.eks. har vi det samme vand i hanerne som pumbes op nede ved Fasterholt og sælges i dyre domme på ½-litersflasker. Ha ha. Men ellers har pbp_et givet det korrekte svar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-06 14:13

Takker og bukker. Jeg drikker - og brygger te af - byvand, når jeg er i København og eget brøndvand, når jeg er i fritidshuset. Her sidst på sommeren har mit landvand været en del bedre end byvandet, selvom begge dele på grund af den tørre sommer har kørt på pumperne. Det var en vits!
mvh
pbp