/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
Dato problem ved export/import c4 til c5
Fra : bendy
Vist : 1972 gange
18 point
Dato : 30-12-02 19:54

Når jeg exporterer finansposteringer fra c4 bliver datoerne vendt om fra dansk til amerikansk
forstået på den måde at datoerne ligger som dd.mm.åå i c4, samt i exportfilen xxx.kom eller xxx.txt.
Når så datoerne er importeret i c5 vises de i formatet åå.mm.dd, gives der en løsning på det.
maskindatoen er dd.mm.åå.
I c5 er opsat tili dansk format altså dd.mm.åå, hvorfor bliver datoen vendt om i forbindelse med importen.
Ved alm. bogføring vises datoen dd.mm.åå.

hilsen Kirsten

Accepteret svar
Fra : KarlOveJepsen

Modtaget 18 point
Dato : 30-12-02 21:54

Ved import skal altid bruges formatet ÅÅÅÅ.MM.DD , når vi taler C5 , da formatet lagret i databasen er
uafhængig af brugeropsætning.

Hvis du ikke kan få C4 (kender ikke C4) til at lave en eksportfil i dette format, kan du åbne exportfilen
med Excell og ændre format på datokolonnen fra dd.mm.åå til åå.mm.dd. Derefter gemmer du exportfilen
i formatet .csv (dos) , således at du nu har en semikolonsepareret fil xxx.csv.

Denne csv-fil læser du med wordpad og erstatter alle semikolon'er med komma'er, så filen igen kan
læses af C5. Husk ved import, at filen nu hedder xxx.csv !

CSV-formatet kan iøvrigt generelt bruger til at lægge rækker fra regneark ind i C5, f.eks budgetkladde eller
lagerkladde

Kommentar
Fra : bendy

Dato : 30-12-02 23:22

Hej KarlOve
Tak for dit svar: Jeg har forsøgt at gøre som du skriver, men kunne ikke få det til at virke. Men det kan være at lidt søvn hælper på det. Så straks i morgen tidlig vil jkeg forsøge mig igen.

Hilsen
Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : bendy

Dato : 31-12-02 11:42

Tak for svaret KarlOveJepsen

Din besvarelse satte mig igang, men jeg kunne ikke fuldt ud bruge dit svar. For andre der skulle komme i samme situation som mig, kan jeg fortælle at man skal udlæse finansposterne i C4 som en xxx.xls fil og som regneark. Regnearket åbnes med excel og dato rettes, som du beskrev, jeg rettede så også bilags nr. så der ikke var decimaler. Regnearket blev gemt som en xxx.wks(1-2-3) fil. Denne fil indlæses så i C5 som en "Lotus1" (der hvor der normalt står "Comma"). Man skal ikke bruge .csv formatet. Med .wks(1-2-3) formatet springer man over tilretning med simikolon'er og komma separationen.
ÆØÅ-æøå skal ikke tilrettes de kommer fint ind i C5

Vil man vide mere kan man evt. skrive til mig på mail: kirstenJ@mail.tele.dk
Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : KarlOveJepsen

Dato : 31-12-02 14:26

Okay , - det var fint, at du fandt din egen nemmere løsning ved at bruge wks-formatet. Det vil jeg selv
benytte mig af fremtidigt.