/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Cd-key spørgsmål
Fra : T_H_L
Vist : 544 gange
80 point
Dato : 07-10-06 10:40

Hej, jeg har et spørgsmål, som jeg håber at nogle har svaret på.

Det drejer sig om windows Xp.

I sin tid købte jeg en bærbar, hvor Xp fulgte med (På en Cd-rom, 1-licens)

Nu er det, at jeg har købt mig en ny computer (uden operativsystem) og så ville jeg hører om jeg kan lægge den cp-rom har ligfgende, ind på min nye computer, selvom der kun fulgte en licens med.

Jeg har jo en gyldig cd-key, men kan den genbruges?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 07-10-06 10:43

Nej den kan ikke genbruges, cd-keyen kan jo ikke vide om det er dig eller naboen der vil bruge den

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 07-10-06 11:13

Ja du kan genbruge den, MEEEEn det er ikke legalt

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 07-10-06 11:28

Uden at gøre mig helt klog på de regler der er for microsofts licenser, så mener jeg det er en bruger licens man køber...
Derfor vil jeg også mene, at når man som bruger køber en ny computer, kan man uden at bryde loven bruge den samme licens.
Men som sagt er jeg ikke sikker på reglerne for microsofts licenser. Du burde kunne læse dig frem til det på microsofts hjemmeside.

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 90 point
Dato : 07-10-06 11:32

Hvis du læser nedenstående link punkt 8, vil du se at det er lovligt at overflytte programmet såfremt det er et fuld pakke program og ikke en OEM-licens. Altså hvis du har købt programmet i en æske ved siden af computeren.
http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc

håber det hjalp
Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 07-10-06 11:33

Hvis den første licens en en OEM købt med pc´eren kan den ikke bruges andre steder. Hvis det er en licens du har købt seperat, kan du have den liggende på én maskine.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-10-06 11:45

Du kan sagtens bruge den på en anden pc.
Når den skal aktiveres hos MS, bliver du muligvis spurgt, hvor mange PC´er den bruges på,
og så siger du bare EN, hvilket jo ikke er løgn.

MS har selv svært ved at finde ud af, hvornår man ikke må bruge en XP, nogle gange bliver der sagt, at skifter du bundkortet ud, gælder licensen ikke mere, andre gange er det et drev.
Hovedsagen er, at den ikke bliver brugt på mere end en maskine - af gangen.
Og hvem skulle lige efterprøve, om den egentlig blev brugt på flere.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 07-10-06 13:08

Du kan sagtens bruge den på den nye maskine, når du taster koden ind får du sikkert at vide, at den ikke er Ok, men der kommer så et telefonnummer du kan ringe på (de svarer også i weekenden - næsten uden ventetid). De giver dig så en ny kode som du sklal taste.

Har prøvet det på min egen nye computer!

Mange hilsner

Clou

Godkendelse af svar
Fra : T_H_L

Dato : 07-10-06 13:25

Tak for svaret MacMadsen. Har fundet ud af at min er en OEM-licens og derfor ikke kan overflyttes.