/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp MUS!!!
Fra : SandraFalk
Vist : 6061 gange
70 point
Dato : 07-10-06 08:30

Vi har mus i vores køkkenskabe/skuffer.. Vi har købt de der gammeldags træfælder og sat op med spegepølse, men musen/musene spiser hver nat spegepølsen og fælden klapper ikke! Det er ligesom om der skal alt for meget vægt til før fælden klapper. De er købt i Harald Nyborg - er det noget møg ? Hvor kan vi ellers købe nogle gode fælder - synes det er KLAMT med de mus - ADR!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-10-06 08:40

Hvis det er halvspuns mus, altså store mus, så kan de nå maden uden at udløse..har selv haft samme problem..
Jeg bruger rotte fælder nu, jeg bruger dem i plastik, hvor du kan putte maden ned i et hul i midten. rundt om er en træde plade. virker hver gang.. men pas på..den slår hårdt..rigtigt hårdt..hehe...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-10-06 08:52

Du skal stille din fælde lidt yderligt, så begynder de at virke. Sørg også for at maden også sidder lidt fast. Røde mussekorn fra matas virker. Da kan det godt være at der en gang imellem er en sløv mus i nærheden af talerkenen med musekorn. Den må du så fange, slå ihjel og smide ud.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 07-10-06 08:56

Min kæreste stillede også fælden ekstremt yderligt.. Men alligevel.. Og der er kun lidt spegepølse mast ned i det lille hul på fælden.. Vil helst ik have musekorn i huset.. Jeg så den ene en dag den var meget lang!! Temmelig stor for en mus synes jeg.. Var faktisk i tvivl om det var en lille rotte eller en mus.. Men der er muse ekskrementer i skabene, så det er nok en stor mus..

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 07-10-06 08:56

De der rotte fælder du snakker om CCjunior, hvor kan man købe dem?

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 07-10-06 09:17

Jeg har også haft mus i køkkenskabene...og jeg brugte de der plasticfælder der klapper. Jeg vil ikke anbefale gift eller lign. I risikerer at der så ligger en død stinkende mus under skabene.
Sæt fælderne langt væggen i skabet, det er der de går..tømmer de også Jeres skraldespose og bider hul i den?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-10-06 09:23

Halsbåndmus er temmeligt store og ligner faktisk små rotter. De er altfortærende og spiser gerne af træværk, plastik og efterlader en bunke smuld. De små husmus er ikke nær så destruktive og er faktisk ved at blive sjælden i forhold til halsbåndmusene.

Vi har rigtig mange af dem og har altid nogle specielle musefælder stående, der hedder guillotti. Det er en plastik fælde, hvor musen skal have hele hovedet inde for at få madingen. Den sidder i en lille krog, der er tilkoblet en fjedermekanisme, der får en lille ramme til at slå op og knække nakken på musen. (Heraf navnet )
Den er virkelig effektiv og vil på det varmeste anbefale den. Den har i øvrigt den fordel, at musen dør meget hurtigt.

Fælden kan købes i byggemarkeder rundt omkring. Oftest har vi kunnet finde den i Silvan, hvor man kan få en tilsvarende til rotter. Den er sort og grå - der findes lignende fælder, som bare ikke er lige så gode.

Held og lykke med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-10-06 09:26

Du kan i øvrigt kender halsbåndmusene på den fine hvide ring af pels, som er omkring halsen på den. Og så har den en lang skaldet hale, der godt kunne minde om en rottes. Ansigtet er langt og er også lidt "rotteagtig"
En husmus er lidt mere buttet og rund i det - og er væsentligt mindre. Den har en lidt gråbrun pels med en fin hvid mave.. Det er faktisk rigtig søde ud, men de dur jo ikke at have i huset...

Vaxen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-10-06 09:48

jeg har købt en i bauhaus. de er i sort plastik og yders effektive..
angående halvspåndsmus, så er det faktisk en kloning mellem en rotte og en mus.. har jeg fået at vide ihvertefald..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-10-06 10:09

CCJunior, det er vist en røver

Halsbåndmusen er skam en helt almindelig mus og har ikke noget med en rotte at gøre... Prøv at google - der er mange gode hits...

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-10-06 10:38

De der klapfælder er jeg meget imod da jeg ikke sys de er særlig humane. Det er ikke altid musen dør med det samme.

Er mere med på den med guilotinen (eller hvordan det staves).

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-10-06 10:53

tror jeg også..hehe.. men under alle omstændigheder,så er det nogen store grimme sataner... vi døjer også med dem. sidste år tog jeg omkring 15-20 stk. både i vores garage og på loftet.. vi havde også en enkelt i et køkkenskab.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-10-06 10:56

De her mus er for store til at kravle ind i "den med guilotinen" har prøvet..
hvis altså det er sådan et appearat som jeg tænker på.. sådan en hvor de gnaver et stk snor over.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-06 10:58

I Sverige har jeg købt vippefælder. Består af et stativ lagt på kanten af en alm. gulvspand. På stativet er en vippe med en holder yderst til lokkemaden, og så er der en flad liste op til fra gulvet. I holderen smører man lidt nutella eller spidder en stump spegepølse efter at lagt et duftspor op ad listen. I spanden 10 cm vand med lidt rodalon i. Tøm spanden, når der er druknet 20-40 mus i den.
Endnu smartere vil det være at spærre for musenes adgang. Kan du få en fingerspids ind, kan musene komme igennem. Sæt fodlister og fejelister ordentlig fast. tæt huller i gulv omkring vand- og afløbsrør og lad være med at gå fra åbentstående døre. Undgå farvede korn i nærheden af menneskeboliger. Mus, der ligger og rådner, stinker afskyeligt. begge metoder har jeg brugt med stor succes i fritidshus i Sverige. Vi har nu ingen mus i stueetagen, og de, der kravler op i væggene til loftet elsker både Nutella og sønderjysk spegepølse, så de plumper i fælden. Hvis den står et sted med frost, skal der også en sjat glycol (kølervæske) i. Rodalonen sørger for, at fangsten ikke begynder at rådne og sørger også for, at musepelsen hurtigt bliver gennemblødt, så kræene får kuldechok, så de ikke lider længe. En vinter kunne fruen og jeg efter en måneds fravær hælde 50-60 druknede mus ud - på behørig afstand af brønden. Skovskaderne havde en herlig dag!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 70 point
Dato : 07-10-06 11:04

Her er der et varieret udvalg af musefælder....endda en der slår musen ihjel med strøm....rul lidt ned på siden:
http://www.mortalin.dk/567

Og ellers er der snart ingen grænser for fantastiske udformninger af fælder, hvor den ene siges at være bedre end den anden.
http://www.billigbyggemarked.dk/product_info.php?cPath=129_144&products_id=3808&osCsid=e646b4074cfa3a1de31867cc7fb81a8d

http://www.avifauna.dk/product_info.php?products_id=1340

http://www.steensbeck-online.dk/shop/default.asp?ReferrerStr=http%3A%2F%2Fwww%2Egoogle%2Edk%2Fsearch%3Fq%3Dmusef%25C3%25A6lde%26hl%3Dda%26lr%3D%26start%3D20%26sa%3DN&ProductNumber=HERO%2D1685002&SetLng=26

http://www.frospecialisten.dk/sw/frontend/detail.asp?parent=67382&leftmenu_parent=&typeid=15&id=12726&menu_parent=63401&layout=14

http://www.bayer.no/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/8773DDE03518928EC1256E38004B0EAB

Hvis det er Halsbåndsmus du har:....de er store, mørkebrune med lys bryst og mave.....meget lang hale, , nogen store sorte øjne og nogen enormt store ører.

Halsbåndmus er ikke helårsbeboere i husene...det er udendørsmus, der som regel kan finde på, at flytte indendørs når det bliver koldt og efterår.

Så det gælder jo sådan set om, at man bare sørger for, at der ikke er steder i huset hvor de kan komme ind.
Selvfølgelig kan de ske at komme ind af en åben dør, men halsbåndmus gnaver ikke for at komme ind og bor ikke under gulve o.s.v.
De er som regel nemme at fange og slippe af med igen, fordi huse ikke er deres naturlige miljø og levested.

Hvis noget bider ting i stykker, så der ligefrem ligger store plastikspåner, er det højst sandsynligvis rotter.

Husmus derimod, er små og grå eller gråbrune, sviner og lugter...og lever og formerer sig i stor stil, og kan populært sagt omtrent leve af en avis der gnaves i stykker.
De lever under gulve, i hule vægge, bag paneler og isolering, o.s.v.

Musekorn er noget skidt, for hvis musen lægger sig til at dø på et ufremkommeligt sted, kan en død mus gennem længere tid forpeste et hus, sådan lugter det.
Jeg kender nogen der blev nødt til at få gulvet brækket op, for at fjerne muselig.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-06 11:10

Hiv alle skufferne ud - helt ud og se, at de, der byggede huset har lavet noget eventyrligt sjusk: Gulvet er ikke ført ud til væggen. Få tættet de steder og også hvor rørene kommer ind og ud. Så slipper du for dem.

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 07-10-06 11:21

Tak for svaret dova. Og også til jer alle sammen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-10-06 11:32

Dova, det er ikke sandt at halsbåndmus ikke gnaver - det gør de i allerhøjeste grad. Det kan ofte høres om natten. De kan sagtens tilkæmpe sig vej fra eksempelvis en etageadskillelse og nedad, hvis de har motivationen til det.
De ligner i høj grad rotter i både udseende og adfærd, men en væsentlig forskel er lugten, hvor de færdes. Mus lugter af mus - rotte lugter langt værre! Desuden ses brune fedtmærker, hvor rotter har deres indgangshuller - og deres gang generelt. Dette forekommer ikke med mus.

Angående ørene, så synes jeg, at deres størrelse er noget mere dominerende hos en husmus i forhold til en halsbåndmus.

CCJunior - den ene gang vores fælder var for små til halsbåndmusen var, da musen viste sig at være en rotte
Vi ventede og ventede på at dyret gik i fælden, vi hørte den dagligt og kunne også lugte den - men fælden skete der for første gang nogensinde ingenting ved. Så var det, jeg sad i min seng en morgen, kiggede ud i køkkenet og så røven af en rotte.... Så kom der andre boller på suppen... Som i øvrigt ikke virkede, da rottebekæmpelse indendøre er noget af et projekt... Efter et halvt års tid med rotte i køkkenet forsvandt den pludselig.. Jeg vil skyde på, det er et års tid siden vi sidst så den - men lugten fra den mærker vi stadig ind i mellem.

Jeg vil endnu en gang anbefale guilotti til halsbåndmus - der fungerer helt fint, er hurtigt og humant...

pbp_et - det var da en modbydelig facon, du anvender!! Gad vide om det overhovedet er lovligt?

Vaxen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-06 12:09

>Vaxen: Kuldedøden skulle ifølge folk, der har været på vej, være smertefri. Vippefælden er godkendt i Sverige, og jeg finder det langt mere humant end mus, der løber skrigende rudt med 2/3 af hovedet tilbage. Folk plejer ikke at ha ondt bagi af smækfælder, men det har musene ofte. Jeg har set det et par gange med omkringløbende kvæstede mus selv efter perfekt opsatte smækfælder. Derfor greb jeg til med begge hænder, da jeg så vippefælden.
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-06 12:11

Og stadigvæk mener jeg, at det vil være en rigtig god ide at gøre huset/lejligheden musetæt!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-10-06 13:23

Netop på grund af de skader en almindelig smækfælde gør ved de mus, har jeg valgt kun at bruge de andre...

Jeg har set en mus løbe med en smækfælde omkring det ene ben... Det er modbydeligt! Så jo, vi er faktisk nogle, der ikke finder en smækfælde acceptabel.

Angående din vippe - hjemme i vores huse bliver det ikke kuldedød musen dør af, men drukning.

Jeg vil anslå at vi her i huset har fanget omkring 100 mus i guilottifælden. Ikke en har overlevet en tur i den - og alle var døde på få sekunder. Det går så hurtigt, at musen ikke når at opfatte, hvad der sket. Den eneste måde, jeg overhovedet kan retfærdiggøre at slå mus ihjel.

Vaxen