/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Bios kan ikke finde harddisk.
Fra : gandalf
Vist : 718 gange
200 point
Dato : 20-08-01 20:36

Hej

Jeg har lige købt en Matrox harddisk på 40 GB, nu er problemet bare, at jeg ikke får lov at finde den i bios, den går simpelthen i stå når jeg laver en harddisk search, ligeså snart bios når til den nye harddisk stopper den, og der sker aldrig mere.

Nu har jeg så ringet til forhandleren af harddisken som mente jeg skulle opdatere min bios. Er der nogen af jer som ved om dette er grunden? Hvis ja, hvor kan jeg så finde opdateringer til min bios?

Min bios er :

Award Modular Bios V4.51PG
10/20/1998-i440bx-w977-2a69km4kc-00

Håber i kan hjælpe mig, for harddisken virker fint på min gamle computer som er en ældre K6 450mhz, og den computer harddisken skal bruges på er en intel 600mhz.

Mvh Gandalf

Kommentar
Fra : Tobywan

Dato : 20-08-01 21:37

Mange nye store harddiske skal først formateres.

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 20-08-01 21:54

men man kan jo ikke formatere før man har fundet harddisken!
gandalf, er du helt sikker på at dine kabler ikke er defekte, eller vender forkert?
Jeg har haft samme fejl engang hvor det var stikket i kablet der var defekt, prøv og skifte det til det stik du normalt har din alm harddisk på, bare for at teste.
Wobert

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 20-08-01 22:52

Jeg har formateret harddisken fra den anden maskine, og det virker stadigvæk ikke.
Fladkablet er idiot sikker så det kan kun vendes en vej. Jeg har prøvet at udskifte den harddisk som sad i maskinen med den nye, så det kan heller ikke være kablet som er fejlen, for den anden harddisk virker.

Mvh Gandalf

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 21-08-01 09:14

Du kan som regel finde BIOS upgrades hos fabrikanten af dit motherboard.

Kommentar
Fra : jpf

Dato : 21-08-01 14:28

Prøv at skrifte jumperne på selve harddisken. Hvis du vil bruge den nye alene, skal den stå på master, ellers slave.

Husk, at hvis du har et CD-drev alene på en IDE-port, vil det helst være slave..(underligt men sandt)

Hvis intet virker, så installer windows 2000. Den finder (næsten) altid alle harddiske uden at bekymre sig om de er i bios'en.

JPF

Accepteret svar
Fra : dmpersson

Modtaget 200 point
Dato : 21-08-01 15:21

Hej,

Det problem har jeg været ude for før, dette progam løste det.
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm

Mvh,

Dennis.

Godkendelse af svar
Fra : gandalf

Dato : 21-08-01 23:39

Tak for det fine svar alle sammen, dennis's det lille program virkede jo, det er bare perfekt.

Gandalf