/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmeflytning ifm. brændeovn
Fra : bamsedrengen
Vist : 6251 gange
20 point
Dato : 06-10-06 22:52

Nu er det jo ved at være fyrringssæson igen. Jeg er derfor ved at undersøge muligheden for at flytte overskudsvarmen fra stuen til andre rum i huset. Huset er 125 m2.

Jeg har i den forbindelse siddet og læst om samme emne og erfaringsudveksling fra sidste år på dette site.

Jeg ville høre, om der er nogen af disse som nu deltog i debatten sidste år er blevet rigere på erfaring mht.
- larm
- støv
og helt basalt virker det?

Jeg hopper ikke på den fra Harald Nyborg, men heller mere til DUKA fra Vink. ( det er vistnok det alle byggemarkeder fører).

Min tanke var så at vende motoren således, at man suger den kolde luft fra de bagerste rum i huset og blæser ind i stuen. På denne måde slipper man for at blæse den "forurenet" luft fra stuen ned til børnenes værelser.

Kan dette fungere i praksis?

Håber på lidt gode råd!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 23:57

Jeg har 2 stk udsugningsventilatorer fra Dukadan - og de larmer ad h........ til.
Jeg har også en fra Nilan som ikke siger ret meget.
Jeg flytter ikke varme men suger bare ud.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 07-10-06 00:02

Vi har friskluft anlæg og den flytter varmen rundt huset
og den skifter luften i huset hver anden time.
Anlægget koster ca. 40000 men så har du også noget der duer.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 07-10-06 00:12

Hej.

Jeg et anlæg liggende som består af: en masse spirorør dyser den type som kan lukkes / drejes, motor, filter, 2 stk danfos termostater som skal side der hvor vamen fra rørene skal måles, men som virker omvendt sådan at de kan køre på 2 hastigheder alt efter hvad de stilles til eksp. hastighed 1.køre/stater ved 20 gr. hastighed 2 skal starte ved eksp. 25 gr hvis det ønskes.

Anlægget er udregnet rør dimension motorstørrelse filter osv. af Nordic Solar, men det eraldrig blevet installeret.

Hva det noget.

Mvh
Prosat

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-10-06 09:39

Når du flytter varmen fra det ene rum til det andet, så får du forurenet luft med enten det sker den ene eller anden vej. Og jeg kan heller ikke forestille mig at det er lige så effektivt at køre det "baglæns". Når du kører luften den rigtige vej ta'r du den varme luft oppe under loftet. Hvis du derimod kører det baglæns får du kun det halvvarme luft og/eller koldt gulvtræk op på børneværelset.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-10-06 09:57

Et genvex anlæg er det eneste som vil gøre dig tilfreds og som kan løse dit problem med dårlig luft fra stuen i alle andre rum.Du skifter brugt luft ud med ny frisk luft via en varmeveksler og samtidig får du den renset.Men det må igang sættes og dimensioneres efter netop dit hus så du undgår træk og støj

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-06 12:10

Noget tyder godt nok på, at du skal have Genvex hvis du vil udnytte overskudsvarmen i andre rum for en flytning af luften vil altid flytte den dårlige luft med og det er uanset om du suger ud eller puster ind fordi luften fra det varme rum vil flytte med, med alt hvad det indebærer.

Jeg har selv et anlæg nogenlunde som Prosats og det er da brugbart hvis der er varme nok til hyppige udluftninger og til at sende videre til andre rum, men jeg har fravalgt automatikken netop for at undgå at luften bliver flyttet hvis den ikke er egnet til det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-06 13:30

Og så lige en ting..............evt. røg fra brændeovnen går samme vej som varmen.
Altså ikke til dit soveværelse, men til børnnenes værelser.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-06 09:32

Der findes kun en fornuftig måde at flytte varme på. og det er via væske. Dvs svaret hedder en gris i brændeovnen og tilkoblet radiatorsystemet (husk åben expansion). At flytte varmen rundt med luft er ikke specielt smart, idet luftens evne til at bære varme er temmelig lille. Ergo skal der flyttes hulens meget luft hvis det skal virke. Dette medfører i sagens støj og træk. Når sadan noget laves med ventilationsrør på loftet og man f.eks. som anbefalet af producenterne suger over brændeovnen, transporterer du temmelig varm luft. Idet kanalerne sjældent bliver/eller kan isoleres specielt meget bliver varmetabet herfra temmelig stort og systemet ineffektivt. Der hjælper det at vende systemet som du siger, men godt bliver det ikke. Skal systemet være nogenlunde effektivt kræver det noget større rør og ventilatorer end trælastens fidelifutsæt. Ligeledes vil effektive filtre og ditto lyddæmpere ligeledes være klogt. Man skal påregne at høvle et par cm af dørene for at sikre fri luftpassage der. Tager du for lidt af, er du sikker på gulvtræk. Sluttelig kan man derforuden sige at hovedparten af "varmeflytter-sæt'tene" ikke er udført i henhold til intensionerne for Ingeniørforeningens Norm for Ventilationsanlæg og sammes norm for Brandsikring af ventilationsanlæg. Ligeledes omgås man kravet i BR om brandmæssig integritet og luftoverføring mellem lokaler ret løst.

PS Genvex er et firmanavn - ikke en anlægsbeskrivelse. Det korrekte navn er et boligventilationsanlæg med varmegenvinding. Og luftudskiftning løser ikke opgaven, men hjælper en smule på varmefordelingen.

Effektiv forbedring af varmefodelingen kan laves vha en spaniolerpropel ophængt i stuen. Grimt men billigt og effektivt.

Kommentar
Fra : bamsedrengen

Dato : 09-10-06 20:41

Tak for svaret alle sammen.

Min umiddelbare konklusion vil jo nok være at holde mig fra de varmeflytningsanlæg man kan købe i diverse byggemarkeder.

På forhånd var jeg skeptisk men ville blot gerne hører fra nogen med erfaring på området. En ting er hvad sælgerne jo påstår. Men som jeg kan læse på alle de svar der er kommet, så falder det ikke helt i tråd med virkelighedens verden.

Et ventilationsanlæg som genvex er jeg ikke interesseret i.

Men jeg er interesseret i at løse "problemet" ved at varmen i stuen standser ved døren ud til gangen og ikke rigtigt kommer videre før end brændeovnen har kørt i et par døgn. Til gengæld er der så en anelse for lunt i stuen.

Du (3773)nævner noget med en "gris" hvad er det og hvordan fungere det. Kender du nogle link til produktet osv. og ikke mindst er prisen voldsom?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 10-10-06 08:43

En brændeovn med gris - så skal/bør du skifte hele brændeovnen. Søg på nettet på "brændeovn gris" eller "brændeovn vandtank". Er du stærkt entusiastisk kan du selv hekse en gammel støbejernskedel til. Af med blikkappen. Poler, fiks og mal. Men det fylder en del. Jeg har set det udført hvor det bare var vildt flot, med messing termometre mv.

Godkendelse af svar
Fra : bamsedrengen

Dato : 10-10-06 22:02

Mange Tak for svaret 3773.

Nu har du givet mig lidt at gruble over!

Det kunne jo også være man "bare" skulle lade det være som det er. Det har jo fungeret ok indtil videre. (mht. til en "gris" så investerede vi i ny brændeovn sidste år så jeg er ikke sikker på at det bliver vedtaget herhjemme)

Men jeg render ikke ud og investere i et "byggemarkedssystem" for at konstatere at det ikke fungere optimalt ligesom mange andre mht. varmeflytning over loftet til andre rum.

Tak for indsatsen