/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Billede gemt i progressive
Fra : martingreen
Vist : 597 gange
300 point
Dato : 06-10-06 21:17

Hej med jer

Er det muligt i Photoshop eller et andet lille smart program at se om et JPEG (eller hvilket som helst andet format), er gemt i "Progressive"?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 07-10-06 07:40

Her er hvad der står i Hjælp-funktionen under progressiv.

"Progressiv
Vælg Progressiv for at oprette et billede, som vises progressivt i en webbrowser. Billedet vises som en række masker, så brugerne kan se en version af billedet i lav opløsning, før det overføres fuldstændigt.
Bemærk! Progressive JPEG-billeder kræver mere RAM for at blive vist og understøttes ikke af visse browsere"

Jeg har prøvet at gemme en kopi af et almindeligt billede som progressiv og derefter i Åbn-menuen højreklikke på dem hver i sær, vælge Egenskaber og Dokumentinfo.
I det billede, der er gemt som progressiv er der 2 afkrydsningsfelter, der ikke er i det oprindelige, nemlig [B]Oprettelsessoftware[/B] og [B]Farverepræsentation[/B]. Det ser også ud til, at der er lidt færre dpi i kopien men de samme pixels.
Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 07-10-06 07:46

Man kan åbenbart ikke både vælge itallic og bold på een gang i Kandu, håber det er til at forstå, med de der mærkelige tegn.
Altså: de to afkrydsningsfelter der er ekstra i den progressive menu, er Oprettelsessoftware og Farverepræsentation.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-06 09:18

Dette program kan tilsyneladende afgøre om et billede på en webside er progressive jpg eller baseline jpg:

http://www.sharewareconnection.com/coffeecup-image-mapper.htm

Forskellen mellem de to *.jpg ligger (..udover hvorledes de vises ved load), som jeg har forstået det, i MIME typen:

Baseline : image/jpeg

Progressive : image/pjpeg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : martingreen

Dato : 09-10-06 18:59

Hej med jer

@hvaderikkeibrug

Jeg har lavet tre forskellige billeder i Photoshop og gemt dem almindeligt og progressivt format. Og ser ingen forskel i dokumentinfo.

@molokyle

Billderne er ikke på web. Det er billeder der skal på webben. Vi taler om ca. ~ 2000 billeder om dagen, der automatisk eksporteres via et import script. Jeg har grund til at tro at det import script crasher når billederne er gemt i progressive, men er ikke 100% sikker.

Andre med nogle ideer?