/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lang glødetid (brændeovn)
Fra : hjulmand81
Vist : 1536 gange
200 point
Dato : 06-10-06 11:30

Er der nogle som har erfaringer med brændsler med lang glødetid i brændeovn ud over koks?
Sidste vinter fyrede jeg med ask - som var rigtig godt/let at bruge når man kom hjem fra arbejde, men hvis man skal fyre korrekt holder det ikke længe efter man er gået i seng (gæt: 4-5 timer)

Jeg prøvede også lidt træbriketter og har også tændt op en enkelt gang i år med dem for hyggen. Dem er glad for da jeg synes det er endnu lettere og sviner mindre. De gløder lidt længere, men er også gået ud om morgenen ved korrekt fyring. Har prøvet en enkelt gang med brunkul og her var faktisk gløder næste morgen. Men hvordan skal man styre luften med dem for afgasser brunkul også eller kan man godt skrue hurtigere ned for den sekundære luft? er der andre gode alternativer?

Læste på en hjemmeside omkring træfyring at man efter 15 min efter optænding kunne lukke for primærluft og påbegynde dæmpning af sekundærluft - hvad er meningen til dette udsagn?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-10-06 11:50

Normalt siger man at når man tænder op (dette gælder i hvert tilfælde en morsø ovn) så lader man lågen stå åben ca 2 cm de første 10-15 min. Og luftspjældet er også helt åbent. Herefter lukker man lågen helt i, og der kan man så begynde at regulere sekundær luft (luftspjældet).

Man kan nu købe nogle træbriketter lavet af hårdt presset bark. Det siges de er gode, men har ikke fået dem prøvet endnu. Men vil følge interesseret med her, for vi vil få samme problem til vinter. med at ovnen er gået ud om morgenen.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 06-10-06 12:20

Jeg kender en som fyrer med brænde om dagen og koks om natten. Når der er fyret op til natten, lægger han en hårdtvredet avis ind oven på koksene, det holder ild i gasserne. Man kan selv forsøge sig med hvor meget spjældet skal stå åbent for at den kan brænde over.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-06 12:48

I fordums dage lagde man en hestehovsvamp ind i ildstedet om aftenen. Den lå så og ulmede hele natten, så der var hurtig opfyring næste dag. Jo der er det ved fastfyring, at hvis man fyrer oven på brændslet, så er det ligemeget, om man har primær eller sekundær lufttilførsel; det er ovenpå, at gasserne forbrænder. og så kan man tillade sig at knibe så meget, det skal være.
mvh
pbp
fidusen er fra en pjece taget på biblioteket for en del år siden

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 200 point
Dato : 07-10-06 10:16

Det du må huske er at du ikke kvæler din brænde process så det hele bare ligger og fedter .Da vil du bare få en masse sod som kan give skorstens brand .
Så var det nævnt..... Det du må huske er at du skal lade ca 2-3 cm aske ligge i bunden af ovnen hele tiden ,dette isolere så dit brændsel holder betydelig bedre natten over.
Jeg vil beskrive hvordan jeg gør det. Jeg tænder op når vi kommer fra job og lader ovnen stå åben ca 15 min til træk og forbrænding er godt igang.Så lægger jeg ca 1-2 kg træ i og lader lige lågen stå åben et par min til der er "gang i træet" så fyrer jeg ellers jævnt hele aftenen efter behov.
Før jeg lægger mig kommer jeg gerne et par store kævler på som så holder sig det meste af natten .
Om morgene er det nok bare at rode lidt i asken og starte op igen.
Min brændeovn er en Handöl model T10 som i toppen har et magasin af ildfaste sten som "gemmer" varmen og afgiver denne jævnt .
Jeg kan nævne at jeg bor i Norge i et ældre hus i to etager med en grundflade på 80 m2 med 100 mm isolering og selv ved -20 grader er det ingen problem at varme huset op med brændeovnen.

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 09-10-06 07:51

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-06 16:02

selvtak.............

håber du får en go og "varm" vinter