/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Vinddrevet Vandpumpe
Fra : ScoopMaxi
Vist : 1909 gange
120 point
Dato : 06-10-06 10:20

Hej derude! Har et projekt på min skole hvor jeg skal fremstille en vindrevet vandpumpe, der er ingen krav for hvordan den skal fungere eller se ud. Jeg har selv en idé til hvordan jeg laver pumpen, men selve udformningen af møllen er jeg lidt i tvivl om.
Er der nogen herinde der har nogen herinde der har en idé til dette, eventuelt med nogle tegninger osv. ??
Andet info til emnet modtages også med glæde :)

På forhånd tak!

/ Scoop

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 06-10-06 10:30

Du kan lave en meget simpel en med et dæk, som var noget af det første man brugte i ulandene.

Kommentar
Fra : ScoopMaxi

Dato : 06-10-06 12:37

Det kunne man da godt. Men ønsker at få en større effekt, så vil hellere lave noge med nogle roterblade... Her er et billede der illustrerer min idé : http://www.fluii.dk/uploadok.asp?name=FluiiDK-1559.jpg&size=17878&titel=Vandpumpe&nick=ScoopMaxi&id=1559

Har dog lidt et problem... da møllen skal kunne dreje efter vinden vil der blive et vrid i min aksel. For at kunne løse dette skal mit kadanled næsten kunne dreje med når møllen drejer. Ved bare ikke lige hvor man kan få et sådan kadanled?? eller noget der vil kunne erstatte et sådan led??

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-10-06 15:19

Har gået og fiflet lidt med samme ide, jeg tænkte om ikke det ville være lettest, og med mindst nedbrud at holde vandpumpen i nærhed af rotoren, altså i toppen af møllen, over der hvor møllen drejer/krøjer...

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 06-10-06 19:46

Nu er dækpumperne altså os' med rotorblade. Du skal da bare lave haleroret så stort at det kan holde det vrid i forhold til kardangen.
Jeg kan desværre ikke se dit billede, den siger fejl og kommer med det berømte røde kryds