/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Størrelse forkert
Fra : TLT
Vist : 522 gange
200 point
Dato : 06-10-06 08:45

Hej jeg har fået et mærkeligt problem. Jeg har en 80 gb harddisk. Ville så installere xp på den, det viste sig så at selvom jeg fjernede partitionerne på den så lagde de sig ikke sammen og lå derfor som om der var 2 harddiske i computeren. Det mærkelige er så da jeg får installeret computeren, så siger den at den anden partition er 110 gb og harddisken er helt tom, sjovt nok siger den at der kun er 40 gb ledigt på den, så alt i alt har jeg mine 80 gb, den siger dog noget andet.

Hvad kan det skyldes?
Spørgsmål fra en der til dagligt arbejder som it-supporter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 09:10

Din partitionstabel er i udu.
Med XP kan du slette alt og oprette en ny partition.

Med denne diskette kan du
Rette op på nogle fejl
Lowlevel formatere (tager nogle timer)
Rette din Marster Boot Record
Lave en ny partition.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Start med at kigge på din HD og se hvad den viser

Ret evt din MBR sådan:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter
Den arbejder lidt og bør så være til at håndtere.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-10-06 09:11

Har haft slettet ALLE partitionerne og oprettet en stor ny. ?

Hvis en 80GB harddisk viser at der er 110GB, så er der jo helt sikkert noget galdt..

80GB partitioneret til NTFS bør give ca 74-76GB.

Du må starte helt forfra.
At Harddisken er i orden inden at du fortsætter er vigtigt.
Det er som fundamentet på et hus, det kommer til at bære det hele.

Ellers gætter jeg at Harddisken er ødelagt, hvis den 'bare' er ustabil, vil jeg også stoppe med at burge den i håb og at den nok lidt virker lidt endnu.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 06-10-06 09:37

Jeg har prøvet det med at fjerne partitionen også står der bare der er 110 upartitioneret plads. Det passer fint med at der er 74-76GB plads, der står bare noget andet. Er der ikke en eller anden let måde jeg kan ændre så der står der kun er 40 giga på den anden partition, der kommer nemlig en og henter computeren hos mig idag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 09:58

Har du diskettedrev, så hen den diskette - og vi tar den nemme vej derfra.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-10-06 10:36

Kan ikke følge med i dine partitioner der skal ikke normalt stå 110GB på en 80GB HD og
udfra hvor kommer der 40GB.
Følg e.c's foreslag, med low-level format, og ja det tager tid.
Jeg har lagt "POWERMAX utility" på http://natmaden.dk/kandu/pwrmaxen.zip

Dette er et værktøj til genstridige Harddiske.
Det den fil der hedder PwrMaxEn.iso er til brænding på cd som bagefter skal boote efter genstart
Fuld inkstruktion ligger i zipfilen

Hvis det er en du er ved at sælge, håber jeg forresten da ikke at det handler om at kamuflere et problem, jeg ville blive ganske ked af at få sådan noget..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 10:52

Jeg har et par gange været fræk og bare lowlevel formateret 10-15 min hvorefter jeg har partitioneret. (partitions rodet ligger jo i starten af HD)
Nogle XP udgaver kan ikke finde ud af det hvis du deler din HD op før indstallation.
Men med (stadig) disketten kan det ordnes bagefter.

Hvis det haster - så kom med lidt feed back.

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 06-10-06 12:21

Det er lidt de samme svar i kommer med, men jeg må jeg se om han kan lave med det er sådan for kan ikke nå at installere xp igen til han kommer. Hvis han ikke henter den i dag prøver jeg noget af det i siger og vender selvfølgelig tilbage.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 12:28

Du kunne have nået det hele fra kl. 9

Lidt de samme svar.............hvilke svar forventer du da.

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 06-10-06 12:45

Jeg er skam glad for de svar jeg har fået Men kunne godt have brugt noget der kunne gøres på 2 min. Jeg er på arbejde og kan derfor ikke gøre det før jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 12:51

OK -
Hvis ikke partitionerne er helt på plads ved indstallationen, vil der gå kage i den senere.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 06-10-06 14:32

Download og brænd "unik.iso" http://www.it-knowlegde.dk/bootcd.html - boot op på cd-en og kør "delpart.exe" slet de evt. partitioner der findes bortset fra C-drevet - husk at gemme - genstart med den samme bootcd i drevet - ved a-promten skriver du
fdisk /mbr -> klik enter - genstart uden bootcd.
At du skal skrive en ny MBR skyldes at partitionsoplysningerne lagres i MBR

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-10-06 16:12

En low-level-format tager den tid en low-level-format tager,
nøjagtig som en Klovborg

Kommentar
Fra : e.c