/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Nakke - kæbe/ knasen.
Fra : disken
Vist : 3656 gange
50 point
Dato : 05-10-06 20:27

Har gennem Ca: 1½-2 år haft problemer med at min nakke, næsten går i baglås, ikke kan bevæges, og det er ikke et hold i nakken, da der ikke er store smerter, - den/ de lukker bare for bevægelse, og så gør det ondt.
Min kæbe har fået samme problem, og haft feberstigning, på Ca ½ *
Det knaser af pokker til, som når man knuser glas eller andet, og selvfølgelig, er der daglige smerter med at bare åbne - tykke, da det føles som´om, at kæben ikke kan finde det
''rette bid''.
Vil hertil sige, at et par plumber i tænderne syntes,,,at have vokset, eller også er tanden, blevet mindre.
Har talt med lægen om det, og han mener det er mine tænder, der har det dårligt, bidet/ altså.
Men ville bare høre, om der var nogen herinde, der har haft samme problem.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-10-06 20:28

tykke = tygge

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-10-06 20:32

det kan ganske rigtigt være forkert bid - der kan rettes til med en såkald bidebøjle , hvis en almindelig omgang hos tandlægen ikke er nok !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-06 20:35

Så gå da til en tandlæge. Han/hun vil hurtigt kunne konstatere om det er dit bid, der er noget galt med.

Hvis det er biddet, der er årsagen, så kan det jo rettes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-10-06 20:44

feberstigning på ½ grad ??? Det er da lige ved at være for meget at gå op i

kan du lige tænke over hvor meget du sidder ved din pc - det kan i den grad også give de smerter jo

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-10-06 20:49

I Tai chi bruger man rullebevægelser som opvarming, gennemgår de forskellige led, også nakken , man kan lave den hele vejen rundt og så skifte til den anden vej rundt, nogle kan ikke lide det og laver øvelsen i halve omgange fra side til side og først bagudvendt og så foran eller omvendt.
Rullebevægelserne "smøre" ledene og jeg har bemærket et det afhjælper når jeg selv har knasen.
Jeg er godt klar over at det ikke er svar på hele problemet. Måske er der også noget med kosten der kan hjælpe, nogle ting skulle være særlig gode for led fx ingefær og fiskeolier og andre olier, men spørg en specialist for nogen mere konkrete oplysninger.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-10-06 20:51
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-10-06 21:07

Hej med dig!

At have en fejlfunktion i bidet kan have voldsomme konsekvenser, som man ikke lige regner med - det første er nakkesmerter, men også hovedpine, koncentrationsbesvær, ondt i ryggen, smerter i armen som ved tennisalbue - og meget andet.
Jeg vil råde dig til at gå til din tandlæge - dog vil jeg aldrig anbefale dig en bideskinne, da brugen af den sætter tændernes meget sensitive trykfølere, som kommunikerer med hjernen. Brugen af en sådan kan give nøjagtig de samme symptomer som de skrevne.

Mit udgangspunkt for at udtale mig her er, at jeg er uddannet posturolog som er en alternativ behandlingsform her i landet, men som er udviklet af læger i frankrig og i øvrigt anerkendt behandlingsform der. Den baserer sig på neurologi og er specielt rettet mod kæbe- og bidfunktion, øjnenes evne til samsyn og føddernes stilling.

Du kan læse mere om posturologi ved at søge på google. Jeg ved godt, du ikke nødvendigvis søgte i den omegn, men der er en mulighed for, at denne behandlingsform er den rette.

Vaxen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-10-06 21:23

mulberry ________laver det hver dag, i mit TEMPO.

vaxen
Citat
jeg er uddannet posturolog

Hvad har jeg nu sagt/ skrevet.
uden at få for mange BID/TÆSK, kun den ene side af kæben, der ??? mangler kontakt med ''resten'' af tandsættet, det er som om selve kæben/ den ene side - er FLYDENDE, altså ikke noget med et fast BID.
Men kan man få ondt, i nakken af det, kan da tilføje, at det til tider - ,minder om bihule betændelse, bare hver dag, temmeligt irriterende, kald det bare ikke andet,

Venter lige til i morgen, før der bliver afsagt dom HER.

Takker indtil videre, men det bliver sikkert Tandlægen, der kommer først, auh/dyrt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 05-10-06 21:33

Citat
i mit TEMPO.zzz

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-10-06 21:44

mulberry
Nogen der har travlt, med en auh/ tandlæge.
De skal også have en MINDRE formue, for bokse-gebis/ tyggeskinne, eller hvad der ellers måtte være galt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-06 08:07

Der er kommet et godt råd fra mulberry, som du måske burde afprøve?

Jeg har selv efter et trafikuheld haft problemer med 'knasen' i nakke og kæbe. Efter få måneder med lidt frisk ingefær hver dag, fik jeg has på 'problemet' og har nu kun minimale gener. Nu opstår knæk og knasen i nakken kun, hvis jeg gennem længere tid sidder i samme stilling foran skærmen eller hvis jeg 'låser' i skuldrene når jeg cykler langt. Jeg skal altid prøve at huske mig selv på at lave en 'rulning' ind imellem for ikke at nakken låser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-10-06 20:07

mulberry.....
Har stadig prøvet det, men meget svært, når det hele, næsten er ved at gå i baglås.
Men kan da sige, at turen går til Tandlægen, da jeg tabte en plumbe i går.
Men det fjerner nok ikke det andet, med mindre den var skyld i ALT TAB tyg sammen.

molokyle.....
Sidder du også med en hånd, og venter på svar.
Så snakker vi sikkert godt sammen, da jeg ikke har gjort det et par dage.
Og det er næsten væk, i nakken...
Da jeg ikke gider at vente, på nogen der ikke lige har så travlt, med at svare,
men hellere vil have et svar.

Men jeg ved ikke, om spørgsmålet, som sådant Burde lukkes, da kæbe-knasen har jeg ikke fået svar på, men problemet er blevet et pat mili/milimeter mindre, og nu TOTAL ondt.

Går til Tand ?=)(&(/&"/% i næste uge

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 08-10-06 08:32

Nu ved jeg ikke om du har samme 'nakkeproblem' som jeg, men 'knasen' er der i mild grad KONSTANT, når jeg bevæger hovedet. Mest når det er fra side til side. Ikke frem og tilbage. Når nakken låser skal jeg imidlertid slappe af, sænke skuldre og bøje hovedet frem. Så kommer det STORE knæk ...og så er jeg kørende igen. Hvis jeg bukker hovedet tilbage i stedet eller til een af siderne? Glem det! Det låser og gør av's.

Mine nakkeproblemer skyldes som sagt trafikuheld (2 stk.): Piskesmældsskade (whiplash) og her er rådene fra netdoktor.dk, når problemet indfinder sig:
Citat
Har man ondt i nakken eller hovedet eller stivhed i nakkemusklerne i de følgende døgn, bør man foretage nogle bevægeøvelser:

Man skal starte med at placere sig op ad en dør, væg eller lignende og bevæge øjnene ved at kigge mod henholdsvis klokken 2, 4, 8 og 10. Gentag herefter øvelsen. Disse øjen-bevægelser bevirker en let medbevægelse i nogle af de dybtliggende nakkemuskler. Herefter kan man træde et skridt frem og foretage følgende bevægelser:

Bøj nakken forsigtigt forover som i en bukke-bevægelse. Tilbage til udgangsstilling.

Træk hagen ind mod halsen og bøj nakken forsigtigt forover. Tilbage til udgangsstilling.

Bøj nakken bagover og kig op mod loftet. Tilbage til udgangsstilling.

Læn hoved på skrå, så højre øre kommer i retning af højre skulder. Fasthold samtidig blikket på et bestemt punkt lige foran i øjenhøjde. Tilbage til udgangsstilling.

Læn hoved på skrå, så venstre øre kommer i retning af venstre skulder. Fasthold blikket på et bestemt punkt lige foran i øjenhøjde. Tilbage til udgangsstilling.

Bevæg hovedet og forsøg at kigge bagover skulderen, først til højre. Man skal forestille sig at følge en vandret linie på væggen foran i ens øjenhøjde. Tilbage til udgangsstilling.

Bevæg hovedet, og forsøg at kigge bagover skulderen, til venstre. Man skal forestille sig at følge en vandret linie på væggen foran i ens øjenhøjde. Tilbage til udgangsstilling.

Det er også muligt at træne ved anvendelse af en soft-ball eller badebold. Bolden kan placeres mellem først pande og væg, hvor man forsøger at bevæge den rundt i for eksempel cirkler og otte-taller. Herefter placeres den mellem det bageste af baghoved og væg og lignende bevægelsesmønstre udføres.

...men som sagt lindre en daglig dosis frisk ingefær. Jeg bruger også ingefær i maden; til kylling, kalkun, stegt kød (..dog ikke hakkebøf eller frikadeller ) og gryderetter.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 09-10-06 08:57

Tak for svaret molokyle.