/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
pause i inbet. t PFA v orlov
Fra : nosunshine5
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 05-10-06 19:10

Kan man holde pause i indbetaling af pensionsbidrag til eksv. PFA hvis man ønskerat tage orlov eller tage en ny uddannelse?
Jeg får ikke mange penge til rådighed under uddannelse. Men ved at de udbetaler pengene minus 60% til skat, hvis man stopper en periode.
Jeg er ikke interesseret i at miste så mange penge da jeg er nød til at tage en ny uddannelse...

Hvis det ikke er tilfældet, hvor kan jeg anbringe pengene til pension uden at der går en stor luns af dem til skat?

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 110 point
Dato : 05-10-06 19:57

Du kan ikke anbringe pensionspenge i andet end pensionsordningen uden skatten er der...

pas på og undersøg OM DER ER en tab af erhvervsevne / invalidedækning includeret i din PFA,

så du ikke resikerer større præmie og ikke mindst helbredsgodkendelse hvis / når den skal tages op igen efter en pause...

Muligvis kan du stille opsparingen i bero, men så indbetale til den invalidedækning, så du ikke mister noget på den måde...

spørg dem, få det på skrift, før du beslutter dig.....når du får det er du velkommen tilbage...skrive evt til mig via profilen...

men husk endelig at få det på skrift...

/ Henrik

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 06-10-06 08:18

Hej

Hvis det er en lovpligtig pension , hvor du indbetaler via din arb.giver kan du selvfølgelig altid sætte indbetalinger i bero når ansættelsesforholdet ophører.

Du er ikke på nogen måde forpligtet til at fortsætte indbetalingerne hvis du stopper med at arbejde.
Ifald du bare skifter arbejdsgiver, er du ikke engang forpligtet til at fortsætte med at betale til PFA. Måske en ny arb.giver har aftale med f.eks. Danica. Så får du en opsparing der.

Det lyder som om du regner med at pensionen bliver sat til udbetaling hvis du begynder at læse. Det gør den IKKE. Hvis du ikke foretager dig noget, bliver den bare sat i bero.
Du skal aktivt bede om at få den udbetalt, og det kan bliver en kostbar affære.

mvh Dorte

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 10-10-06 13:11

Tak for svaret Tordenkalven.

Jeg havde været ude for at der blev sendt en chek til mig da der ikke havde været indbetalt i et stykke tid. Så jeg går ud fra det var en bagatel grænse som jeg lå under.
Men jeg kontakter PFA hvis det bliver nødvendigt. Jeg ville starte en ny uddannelse og derfor kom i tanke om den hændelse.
Tak for tilbudet... Jeg kan tænkes at ville bruge det.
MVH Majbritt

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 10-10-06 13:20

selv tak, glæder mig at kunne hjælpe...

og du er stadig velkommen... det er noget man skal være omhyggelig med

Hilsen

Henrik