/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Smeltet stikkontakt
Fra : cboy
Vist : 4347 gange
20 point
Dato : 05-10-06 12:23

Efter en omgang støvsugning er stikkontakten smeltet! Dvs. at det er kun det ene hul, der er smeltet og brændt lidt af. Hvordan kan det være? Og hvordan fikser man den slags?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-06 12:46

UDSKIFTNING - Alt andet vil være uansvarligt.

Du er nok en af den slags der bare hiver proppen ud af en tændt kontakt.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 30 point
Dato : 05-10-06 12:48

Årsagen er formodentlig at fjederen i stikkontakten i det pågældende hul har været ved at være for svag til at stramme ordentligt omkring benet på stikproppen.

De fleste støvsugere bruger i dag det meste af 8-10 ampere fra stikkontakten, og der skal derfor ikke meget løs forbindelse i stikkontakten til at brænde stikkontakten af.

Eneste løsning er at købe en ny stikkontakt, og så udskifte den defekte - det er en af de ting du GERNE må gøre selv - hvis du kan...

D_T

Godkendelse af svar
Fra : cboy

Dato : 05-10-06 13:00

Jeg takker og bukker.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 05-10-06 13:30

Der er også en fejlmulighed i stikket på støvsugerledningen.
Hvis der er en dårlig forbindelse til det ene ben -
- sidder den og "fiser" og varmer benet op - og smelter stikkontakten.
I givet fald: nyt stik og ny stikkontakt.
Tjek det før du prøver din nye stikkontakt.
nilsg