/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sømhuller i egetræsparket
Fra : gusmusen20
Vist : 2366 gange
100 point
Dato : 05-10-06 11:07

Hejsa,

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Vi har fået revet det gamle linolium af i vores køkken og fjernet pladerne der var sømmet fast i det underliggende sildebensparket i egetræ.

Der er nu ca. 200 små grimme huller efter disse søm fra pladerne, hvoraf mange af dem er sorte rundt i kanten, da sømmene var begyndt at ruste.

Mit spørgsmål er nu; Hvordan kan vi få gulvet til at blive pænt med alle hullerne?

Vi har tænkt os at få en aut. gulvsliber ud og høvle gulvet og derefter give det en gang mørk lak, således at gulvet passer i farven til vores olierede teaktræs borde i køkkenet. Men er der noget der kan gøres inden?

Jeg har hørt at der findes noget der hedder plastisk træ - er dette en løsning på de mange huller og hvordan vil fremgangsmåden være?

Mvh Allan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-06 11:12

Vi har brugt plastiks træ til nogle loftsbrædder, det blev ret pænt,

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-10-06 11:34

en gulv mand blander slibesmuldet med lim og fylder hulderne. .det bliver næsten usynligt.. selfølgelig vil de mørke ringe omkring sømmet være lidt til syne, men det har jo også sin charme når man ved det er et gammelt gulv..

Vi har selv fået høvlet vores gulve ned i værelserne. der var sømmet masonit fast og lagt linolium ovenpå..vi har vel en trilion små huller, men det gør ikke noget..ser nu meget flot ud og de fleste ser det ikke engang...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-06 12:08

Hvis du høvler ned til der ikke er huller at se mere, skal du ikke regne med at der er mere egetræ at se, så den løsning duer nok ikke.
Prøv med et par skjulte steder om du kan fjerne misfarvningen fra sømmene. Det kan måske bores op med et lille bor i en fin lille maskine. Det bliver et pænt arbejde for hele gulvet, men du behøver kun at bore ca 1mm ned. Pas på bor under 1mm diameter knækker meget let.

Hullerne spartler du så med plastisk træ i den rigtige farve. Farven bliver lysere under tørringen.
Hvis du ikke kan få den rigtige farve, kan du lave det selv af slibestøv fra samme brædder , blandet med lim . Brug en gammeldags (dana) hurtigtørrende fortynderlim.
Det er nok umuligt at undgå plastisk træ omkring hullerne, så til sidst slibes med fint sandpapir og gulvet lakeres, det kangodt blive flot.
hvis du bruge en mørk lak bliver spartlingerne svære at se bagefter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-06 12:31

aut. gulvsliber - er det en automatisk én? For autorisation har du til elinstallatører, gas- og vandmestre samt kloakmestre. Hvis du finder en aut. gulvsliber i telefonbogen, betyder det bare, at han har et AUTomobil, men intet om, hvorvidt han kan jobbet eller bare er god til at skrive regninger.
De fleste af slagsen er at dømme efter resultatet nogen klamhuggere. Men regningerne er store nok. Er I helt sikre på det med lakeringen? Når I nu har olieret teak på bordet. Selv ville jeg oliere gulvet også; mit køkkengulv i gran har fået hvidpigmenteret koldpresset linolie og har det fint dermed. Der stod godt nok FYR på pakken i tømmerhandlen, men der var ikke antydning af kerne, men masser af knaster.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-06 12:35

Prøv lige at dryppe lidt brintoverilte (hydrogenperoxid) på hullerne for at fjerne misfarvningen
Brintoverilte plejer at være god til at lysne misfarvning på træ, men kun lige ved hullerne da du jo ellers lysner det hele.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-06 16:20

Til misfarvning fra jern hjælper brintoverilte intet. Der skal der bruges noget, som enten opløser og bortskyller jernet/rusten, eller osse skal det fjernes mekanisk.
mvh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-06 17:48

Citat
Til misfarvning fra jern hjælper brintoverilte intet
NÅ! ..så det gør det ikke.
Spørgsmålet er om det er effektivt nok i dette tilfælde, men et billigt forsøg.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-10-06 20:35

underligt nok er der ikke nogen af de herrer specialister der har foreslået vores uheldige ven at anvende junkers kitpulver i eg det er en lille plastpose der kan købes hos enhver velassorteret trælasthandel, men der plejer folk jo desværre ikke at handle. hvordan du rengør hullerne ved jeg ikke - jeg er jo ikke håndværker....men sælgeren af pulveret er jo nok inde i sagerne

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-10-06 20:44

Slemmert, der er mange måder at smide sine penge ud på, en af måderne er at tro ham i bygge markedet er der for din skyld. han skal sælge. Det er butiksuddannede mennesker, ikke håndværkere.
Det mest nøjagtige resultat er stadigvæk at bruge savsmuldet fra det selvsamme gulv. det har jo logisk nok den samme farve.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-10-06 20:45

kære ven tæn computeren - slå søge nøglen google til, und dan keine hexerie, nur behaendigkeit:
der læser du i afsnit 2 alt om junckers kitpulver....ER DER ELLERS NOGET!!!!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-10-06 20:47

og??? så er det altså det bedste produkt???
Lol.. håber du bliver klogerer..

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 05-10-06 20:56

kære junior, som forhenværende fagmand lærte vi altid at når man står med et eller andet som vi i branchen skulle håndtere skulle vi altid ud fra en given specifikation såvel kommerciel - fagligt og teknisk vejlede vore kunder: hvis vores ven eksempelvis handler præcis ud fra det jeg her har foreskrevet og med junckers specifikation i hånden har han altid en kvalificeret support i baghånden,
og han kan altid få en kontakt formidlet til fabrikanten... prøv da at høre din forhandler i din by hvad sådan noget klister koster.....

Dermed være ikke sagt at andre løsninger ikke er gode, men vi andre kan ikke tillade os at udtale os om alternative produkter som vi ikke kender.

God fornøjelse.
www.junckers.dk
samt google: kitpulver...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-10-06 22:16

aha.. det vil sige at hvis man kan købe et færdigt produkt så må det være bedre end alt andet..
Du kalder dig selv fagmand, men beklager, du lyder blot som en forhanler fra Junckers..
Det her er ved at køre af sporte, men i bund og grund, så lad være med at komme ind og føre dig frem..

Citat
underligt nok er der ikke nogen af de herrer specialister

lyder ikke særlig pænt..

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 09-10-06 09:19

Tusind tak for de mange svar. Det har været svært at vælge!

Men det bliver Transos metode der skal afprøves - så derfor points dertil.