/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
EN KLONK LYD!!
Fra : rover600_valby
Vist : 848 gange
50 point
Dato : 05-10-06 09:00

Hej
hver gang jeg kører op af et lille bump eller brosten kommer der en
klonk lyd fra for hjulene hvad kan det være?
kan det være ophænget??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-06 09:25

Det kan være
styrekuglerne
bærkuglerne
en af de to lodrette stabilisator stænger (ca. 15 cm høje) hvor gummiet er slidt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-06 11:01

Det mest sandsynlige er, at det enten er en bærekugle ved det hjul det klonker ved, eller et Tårnleje" der hvor støddæmperen er fastgjort.

Men det kan være så meget, så lige at sige hvad det er kan man ikke uden at have kigget bilen igennem.

Du kan selv tjekke hjulenes bærekugler:

Løft bilens hjørner et efter et med en donkraft.

Når dækket så er fri, tager du ved dækket foroven og forneden og rokker med det, ind og ud, ....hvis det giver efter/sidder løst eller siger klonklyde er det bærekuglen der er gået.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-06 12:40

For at kontrollere bærekugler er det ofte nødvendigt at løfte på bærearmen så den ikke hænger.
Slitagen ligger ofte i normalpositionen og derfor skal man lette trykket ved at løfte yderst på bærearmen.

Kommentar
Fra : FerdinandEc

Dato : 07-10-06 00:19

Man kan med held forsøge sig med at få hjulet løftet fri, og så stikke et kojerne ind mellem bærearm og lige ved siden af bærekuglen, så prøve at trykke det hele lidt fra hinanden, prøv dette både med hjulet hævet og også når den står almindeligt på jorden. Dette vil i de fleste tilfæle afsløre om der er slok i bærekuglen.

Mvh FerdinandEc