/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Flytte sammen..Arv, børn m.m.
Fra : gertajensen
Vist : 897 gange
200 point
Dato : 04-10-06 22:55

Hej..
Jeg står og skal til og flytte sammen med min kæreste og vi er faktisk lidt i tvivl om forskellige juridiske ting og sager.
Vi er ikke gift..
Vi har købt et hus sammen som vi skal være fælles om hvad ang. udgifter osv. Altså fifty-fifty
Hun har to børn som skal bo hos os en på 4 år og en på 11 år.
Jeg har to børn en på 22 og en på 26... de skal ikke bo hos os
Jeg har et hus som jeg står som ejer af.. og vil nok beholde det lidt fremover og evt. leje ud..
Min kæreste har del i et sommerhus som hun ejer i fællesskab med sin søster...
Hvordan sikrer vi hinanden bedst muligt ved død, jeg tænker her på arv m.m.
Er det bedst at oprette et testamente??
Er vi bedre stillet hvis vi er gift, rent juridisk, både over for børnene og også rent skattemæssigt i samlivet...??
Mvh Gert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 22:59

Jeg er ret sikker på, at det nemmeste ville være hvis i blev gift OG fik oprettet testamente, men prøv at skrive hertil, det er gratis, så er i sikre på at få et prof svar

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-06 23:11

I er ikke på nogen måde arveberettiget efter hinanden når I ikke er gift.

Der kræver at der skrives testamente, hvor I hver især frit kan testamentere den del af boet der ikke er tvangsarv.

Eller at I gifter jer.

Det bedste vil være at rådføre jer med en advokat, for det er altid mere kompliceret når der er "dine børn og mine børn", for hendes børn er ikke arveberettiget efter dig og dine ikke efter hende.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-10-06 23:26

I vil sikre hinanden bedre, hvis I er gift i forhold til slet ikke at foretage jer noget.
Hvis I opretter et testamente, kan I indsætte hinanden som begunstigede, og den længstlevende vil så modtage den del af arven, der ikke er tvangsarv.

Hvis I gifter jer vil I få fælleseje, medmindre I opretter ægtepagt.
Ved den enes død vil der dog fortsat skulle skiftes med den afdødes særbørn.
Det er dog muligt, såfremt børnene samtykker enten nu eller til den tid, for den længstlevende at sidde i uskiftet bo.

Hvis I vælger at blive gift, så tag snakken med alle børnene nu, og få dem til at skrive under på en samtykkeerklæring på, at længstlevende kan blive siddende i uskiftet bo.

I øvrigt bør I nok bide i det sure æble og gå til en advokat - han vil kunne rådgive jer på en væsentlig mere kompetent måde, end det du kan få herinde.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 05-10-06 11:40

Hvis I vil sikre hinanden bedst muligt er det ved at gifte jer OG lave et testamente. I skal sætte jer sammen og finde ud af hvorledes I ønsker at jeres børn er sikret i tilfælde af at en af jer falder bort.

Hvis I er gift og en af jer dør, vil ½ af arven gå til den afdødes børn, 1/4 går til ægtefællen og den sidste 1/4 kan testamentres væk - fx. til børn eller ægtefælle er nogle helt tredje.

I skal være opmærksom på, at der ved et dødsfald hvor den efterladte skal sidde i uskiftet bo, kan blive familieproblemer mht. låneoptagelse, vedligeholdelse, nye kærester/ægtefæller mv.

En god ide er også at sørge for at arvestykker, smykker o.lign bliver testamenteret væk, da det ofte er set at famiier bliver uvenner (eller tømmer boligen) over arvens fordeling og hvem der er berettiget til genstande med affektionsværdi.

Husk at indsætte hinanden til begunstiget i forsikringer mv. hvis I vælger kun at oprette testamente.

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-06 12:47

Jeg vil give de andre svarere ret i, at I under alle omstændigheder skal lave et testamente. Mht. samtykkeerklæring til at sidde i uskiftet bo kan man i sagens natur ikke bede en 4-årig om at skrive under på det, så for din kærestes børns vedkommende, skal I vente nogle år med det (hvilket jo er en "risiko" i tilfælde af uventet dødsfald).

I testamentet kan I også forholde jer til evt. arvestykker - hvordan de skal fordeles blandt jeres respektive arvinger.

Hvis I trods alt vælger ikke at gifte jer foreløbigt, vil jeg klart anbefale, at I får lavet en samejeoverenskomst vedrørende huset, hvor I noterer, hvem der bidrager med hvor meget ved købet, hvordan udgifterne fordeles, mens I bor der og hvor meget en af jer eventuelt skal udtage forlods ved salg. I skal også som samlevende huske at lave testamente og indsætte hinanden som begunstigede i diverse livsforsikringer (selvfølgelig et valg, men en god måde at sikre hinanden på). Hvis I ikke gifter jer, skal I huske aldrig at flytte den enes adresse til f.eks. sommerhus af skattetekniske hensyn (f.eks. fusk med befordringsfradrag), da I så ikke vil blive anset for at være samlevende på dødstidspunktet (igen - der kan jo ske trafikuheld f.eks.) og dermed vil miste retten til livsforsikringen.

Det er ikke en voldsomt kompliceret situation, I sidder i, men det kan være lidt svært at overskue, om man har "fået det hele med", så jeg synes, I skal ofre lidt penge på at få en advokat til at skrive papirerne, så der ikke senere kan opstå diskussion om indholdet.

Godkendelse af svar
Fra : gertajensen

Dato : 08-10-06 12:37

Tak for svaret slambert.