/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
skildpadder
Fra : bublebee
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 04-10-06 17:20

Jeg har en ven som har købt sig 2 små skildpadder.
De er i et akvarium med ca. 6-7 cm vand og nogle sten til at kravle op på. Men så er hans spørgsmål hvorfor vandet bliver grumset så hurtigt. Det bliver fyldt med noget grønt grums - er det alger og hvordan holder man vandet rent i længere tid ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-06 17:49

Et akvarium med 6-7 cm dybt vand, er slet ikke nok til sumpskildpadder for det første, heller ikke selv om det har en passende størrelse (minimum 1 meter og 30-40 centimeter langt til 2 skildpadder).

De vokser hurtigt og kræver meget plads, og vand der er dybt nok til at de kan svømme og dykke i det.
Og så skal der områder de kan kravle op og ligge og tørre sig under en varmelampe.

Dernæst kræves der rensning af vandet, med noget pumpe og filter, medmindre man skifter vandet og renser sten o.s.v. meget tit.
Ofte hver dag, og der skal man passe på med, at vandet man skifter ud med, har samme temperatur, da padderne ellers meget let bliver syge.

Skildpaddderne sviner meget og skider i vandet. Og maden sviner også, især råt kød o.lign. hvis de ikke lige spiser helt op med det samme...de er jo rovdyr og kræver temmelig alsidig kost når de bliver lidt større, hvis ikke de får det rigtige foder og tilsætning af vitaminer og kalk bliver de syge.

Og det grønne grums er sikkert alger, som kommer enten hvis akvariet står i direkte sol, eller der er for meget eller lidt lys, det kommer an på hvilken slags alger det drejer sig om.

der må han prøve sig frem, og ellers bare gøre rent så ofte det er nødvendigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-10-06 17:50

Citat
minimum 1 meter og 30-40 centimeter langt til 2 skildpadder).

Der skulle stå:

Minimum 1 meter langt og 30-40 centimeter bredt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-10-06 18:09

jamen akvariet er stort nok, og skildpadderne er jo ikke mere end ca 7 cm lange max.

Og de kan sigtens komme under vandet, men de kan ikke dykke langt ned hvis det er det de skal.

Annuller spørgsmålet
Fra : bublebee

Dato : 19-12-06 14:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål