/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
SATA Disk set som USB enhed.
Fra : Jrod
Vist : 609 gange
100 point
Dato : 04-10-06 10:48

Hej alle.

Efter jeg har geninstalleret min windows XP pro. Så popper min SATA disk op som en USB enhed nede i venstre hjørne, i ved den der "Sikker fjernelse af hardware icon" Og hvis jeg trykker på den som man ville gøre med en alm. USB enhed f.eks en USB stik/nøgle/disk så får jeg mulighed for at lave sikker fjernelse af mit C: drev System drev altså.. Det vil jeg nu ikke mener er særlig sikkert at gøre

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor det er at den SATA disk bliver set som en USB enhed? Jeg har jo lidt mistanke om at det er fordi at den ikke køre som den skal.. Jeg vil meget gerne af med den mulighed at kunne fjerne mit systemdrev fra systement (nøhj det lyder dumt) hehe..

Håber en kan hjælpe mig.

Mvh Glen

Kommentar
Fra : csommerlarsen

Dato : 04-10-06 10:53

Det gør mit sata drev også, jeg har kørt med det uden problemer i lidt over et år.
Så tror ikke det har noget at gøre med det ikke fungere rigtig : ) .

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 04-10-06 10:56

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-10-06 11:23

mine 4 sata diske hvor to af dem kører i raide 0 kan også fjernes med sikker fjernelse af hardware,det betyder bare at dit bundkort/chipset/sata controller understøtter denne funktion men du vil ikke kunne fjerne din system disk med funktionen,min fjerde sata(lager/backup) disk kører på en seperat strømforsyning og den fjerner
jeg tit inde fra systemet når jeg ikke bruger den,så
fjerner jeg den og slukker for strømforsyningen via
mit 220 volt kontrolpanelt.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 04-10-06 11:31

Okay okay..

Men jeg synes bare at det virker forkert at en fast itstalleret hardware bliver set som USB enhed.. men hvis i siger at der bare er fordi at sådan er det bare så må det jo være sådan.. hehe.

Men det er altså bare fordi at mit bundkort understøtter det.. hmm ok! Ved godt at jeg ikke kan fjerne mit system drev C: fra systemet, men så er det jo at jeg tænker inde i mig selv, hvorfor har jeg så muligheden for at gøre det?

Hvis i sider at det har jeg bare så acceptere jeg det selvfølgelig og kommer videre med mit liv men jeg kunne godt tænke mig at få en forståelse for det

Mvh Glen.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-06 11:41

Det er fordi din SATA controller ikke kan se foreskæl på dine diske,om det er system disk eller lagerdisk,sata diskene kører på hver sin controller derfor kan du f.eks.
have din system disk på hvilken som helst af dine sata stik på bundkortet så alle kanaler skal have muligheden at bruge HotPluk funktionen,altså der er ikke Master/slave begrænsningen som der er med Pata/IDE diske
Alle sata kanaler er lige,hvorfor der er nummre på portene på bundkortet det er kun fordi du kan have tjek på hvordan du sætter din bios op,se foreskæl i bios/systemet,det er f.eks. en god ide for mig at
vide hvilken porte mit raide 0 system er sat op på.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-10-06 11:45

når jeg slår funktionen raide til i bios kanal 1 og 2,jeg kunne for den sag's skyld også sætte dem på 1 og 4.
så skal jeg bare definerer det i bios/Sata bios alt efter hvordan bundkortet er bygget op.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 04-10-06 11:46

Okay, jeg er med. Tak skal du have for det, nu kan jeg sove i nat..

Tak for hjælpen.

Mvh Glen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-10-06 11:47

og så sætte de to andre diske til bagefter jeg har installeret systemet

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 04-10-06 11:47

Tak for svaret Manse9933.