/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opbevaring af vedbend i potter
Fra : Malkekoen
Vist : 1243 gange
50 point
Dato : 04-10-06 09:39

Vi skulle egentligt have plantet ca. 60 vedbend/efeu planter i løbet af den næste uge. Men da vi ikke kan opsætte det hegn, som vedbenden skulle have klatret op ad, før til næste år, skal vi have opbevaret planterne frem til foråret.

Mit spørgsmål er derfor: Hvordan gør vi det bedst muligt?

De står i potter i dag. Men skal vi evt. plante dem et eller andet sted, og så flytte dem til foråret?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 09:43

Dem jeg har i krukker, sætter jeg ind, et frostfrit sted, men har du ikke muligheden for det, ville jeg
grave dem ned, og evt. overdække dem

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 04-10-06 09:46

Kan de tåle at stå helt uden lys? Og hvorfor ville du overdække dem?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 09:50

Vi har kun lidt lys, der hvor vores krukker kan stå om vinteren. Jeg ville kun overdække dem, hvis de er meget små, egentlig syntes jeg de kan tåle en del, jeg har også en del efeu i haven, som hæk der klarer planterne sig fint uden overdækning

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 04-10-06 09:53

Men kan de klare sig i de små potter hen over om vinteren? De er vel 30 cm store.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 10:05

Ej jeg ville ikke lade den stå ude i potterne, så får de frost fra tre sider. Men kan du få dem ind, ville jeg lade den blive i potterne, det gør jeg jo , med godt resultat

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 60 point
Dato : 04-10-06 10:15

Grav dem ned i jorden i potterne. Hvis de er beregnet til at så ude kan de sagtens klare det. Problemet er hvis rødderne fryser for hårdt, og det undgår du ved at gave dem ned. Det er også bedere end at du planter dem ud. Bla. er det bliver lettere for dig til næste år når du skal plante dem det endelige sted, og du ødelægger ikke rødderne når du skal til at grave dem op. Hvis du vil beskytte dem lidt mere, så læg nogle visne blade eller lignende løst omkring dem. Så skal de nok overleve.

Mvh. Else

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-06 10:45

Sæføli kan de tåle frost, bare variationer i temperatur er langsomme ved rødderne. De ER jo beregnet til at stå ude om natten, så følg de gode råde: Grav potterne ned og læg evt lidt halm eller vissent løv omkring, men uden at dække planterne. Nedgravningen skal selvfølgelig være sådan, at rødderne kan få vand. Hvis det er plasticpotter, skal deres drænhuller altså have intim kontakt med jorden nedenunder; hvis det er lerpotter, er det ikke så nødvendigt, bare leret har kontakt med jorden omkring. Det er osse derfor, der skal halm eller blade på overfladen - for at mindske vandtab ved fordampning. Sådan en potte har jo ikke så effektive drikkeevner, som et udfoldet rodnet.
Men tag dem ikke ud af potten for at plante dem direkte i jorden. Det koster noget af rodnettet nu og en del mere til foråret. Kommer de først af potten til foråret med hel klump, vil de klare det fint.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 04-10-06 11:13

Vi har selv lige sat rundt om vores gamle hønsegård,hvis du har et sted der er frit så plant dem der til foråret, de skal nok klarer sig.
De behøver ikke så meget plads,så de kan sagtens stå tæt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-10-06 11:46

Vi har en hel hæk af efeu i gården.

Jeg har klippet nogle lange skud af og kommet dem i vand til de har slået rødder.

Dernæst i en potte - de er flotte, når de først får fat! Efeu/vedbend kan klare lidt af hvert.

Jeg ville gøre lissom ElseR, men de kan også klare den indendøre i lys med rigeligt vand hele vinteren, hvis man har plads.

Hanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 12:53

Hvis de bliver sat indfor, og kun lige akkurat frostfrit, skal de kun have en anelse vand

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-10-06 14:25

Nåh ja, Nordsted1 - der er jo lidt køligere om vinteren

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 05-10-06 22:58

Tak for svaret ElseR (og pbp_et). Desværre kan jeg kun give en af jer point :(.

Men rigtigt godt at vide, at de bare kan komme i jorden med potterne på fødderne :).