/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Ferie i Rom, Italien
Fra : jesperp04
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 03-10-06 20:08

Jeg kom hjem fra en flyrejse til Rom igår aftes. Vi var af sted fra mandag d. 25 september til mandag d. 2 oktober. Mig og min kammerat fik set Peterskirken, Forum Romanum, Palatinerhøjen (derfra kunne vi se ned på Circus Maximus, der kun er et grønt område uden tegn på at det var en væddeløbsbane engang), Colosseum, Paulus Kirken, Cestius-pyramiden ved Rom´s bymur, Callisto katakomber og en del kirker. Den anden sidste dag nemlig i søndags gik vi rundt om Vatikanet fordi VatikanMuseerne havde lukket den dag. Det var en god rejse. Man skal virkelig passe på trafikken i Rom. Vi havde tænkt på at tage til Assisi, men det måtte vi droppe på grund af, at der var så meget at se i Rom.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 20:15

Det lyder da som en rigtig dejligt og oplevelsesrig ferie, ja i har næsten været så meget på farten, at i trænger til ferie

Velkommen hjem til DK.....

Jesper har du også et spørgsmål, eller vil du "bare" dele din begejstring med os??

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 03-10-06 21:38

hej!
Ja du har da været hele programmet igennem (lyder bare anstrengende) Hvis du vil derned igen, så har Sterling tilbud i bund indtil d. 28 okto.
Prøv igen og lykke til
La.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-06 21:38

Det lyder som en rigtig dejlig og udmattende tur.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-10-06 21:56

du / i har vist ikke helt set godtnok efter ved circus maximus.....netop denne "grønne"plæne ER den gamle væddeløbsbane, hvilket man tydeligt kan se og fornemme på områdets areal/størrelse og form...
den kan da ikke ha forandet sig siden jeg sidst så den..
hvad med piazza Navona der også engang har været en sådan bane,en væddeløbsbane ra år 83.den var i brug helt op i middelalderen. den har ligeledes den ovale facon og størrelsen...
en interessant iagttagelse...blev til en plads i 1644.meget fantastisk med nok nogle af roms smukkeste fontæner og monumenter.....
du skal vist læse lidt mere om Rom og dens historie...mægtig interessant...
så du ikke Caracallas termer....gik en tur på campå dei fiori....besøgte santa maria in trastevere, en af de mest interessante kirker i rom og trastevere bydelen. kirken santa maria maggiore og san giovanni in laterano, som er Roms catedral da det er pavens kirke fordi han er biskob af Rom....
og de fantastiske museer: musei capitolini på capitolinohøjen....flot plads tegnet af michel angelo.
byens rådhus ligger på denne plads....
nå, ja,men der er selvfølgelig rigtig meget at se i rom..man blir aldrig færdig...
har selv set og oplevet en hel del i denne dejlige by...efter 4 besøg....og jeg er absout ikke færdig.
det bedste er nok det, at når jeg er der, så spiser jeg på de bitte små trattoriaer i sidegader til sidegaderne, der findes den bedste romerske mad.. der kommer romerne selv og spiser og de er de bedste kendere....sjovt er det også, da man oplever nærheden og den ægte romerske kultur på denne måde...
hej til andre der tager derned..har desværre heller ikke råd til det dette efterår....øv...
ciao miss.j.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 03-10-06 22:02

hej josephine!
Synes du ikke at de har okset nok rundt? Man skal vel også se på den oldgamle bane med flere slags øjne.
Mvh.la

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-06 22:08

Jeg syntes nu også, at det lød temmelig anstrengende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 22:20

Jesper svarer heller ikke, han er nok faldet i søvn ovenpå strabadserne

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 03-10-06 23:06

Vi så Santa Maria Maggiore kirken på vejen fra Termini stationen til Forum Romanum og San Giovanni in Laterano da vi holdt et stop ved San Giovanni Metrostation.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 23:29

Jeg håber da også du fik taget en masse billeder af det alt sammen??

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-10-06 00:10

næh...for man kan aldrig få nok af ROMA.....aldrig....der skal gås enrigtig masse
miss.j

Kommentar
Fra : Lokhart

Dato : 04-10-06 01:23

( Så har i da noget til gode i den romantiske by!!!) Har hørt; at hvis man ser på hvert et maleri/udsmyk/ i vatikanets musseer, i tre sek. så vil det komme til at ta' 14 år...
Måske er det endog 'kun' i det Sixtinske Kapel!?

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 04-10-06 13:04

Hej Nordstedt1
Grunden til at jeg startede tråden her var bare fordi jeg havde lyst til at dele mine rejseoplevelser med jer. Vi så også den mægtige store hvide bygning på toppen af Capitolhøjen, som er et mindesmærke for de ukendte soldater og et krigsmuseum. Jeg synes vi havde en dejlig ferie. Man skal passe på de små huller i fortovet, som der er nogle steder fordi min kammerat forvred hans angel på vores ferie!!!
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 13:20

Jesper, jeg syntes det er dejligt, at du vil dele dine ferieminder med os

Fortorvene sydpå, er i det hele taget meget forskellige fra i DK, vi syntes tit de ikke er vedligeholdt
ordentligt her, men jeg må nok sige, at da vi var i Frankrig i sommers, talte vi netop om, at de fortorve bestemt ikke var for gangbesværede, ikke nok med at kantstenene er enormt høje - vel pga. de mega regnbyger de kan ha - men de var også meget smalle. Håber din kammerat er i bedring

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-10-06 13:24

ja,det står midt i byens centrum på piazza veenezia og blir kaldt for gebisset. det er en monument for italiens første konge : vittorio emanuele...og belv bygget i 1911

det er ikke i det sixtinske kapel det tager 14 år,men det tager 3 år og en sommer for at komme derhen...og desvære er der alt for mange, der glemmer at se på de fantastiske flotte ting undervejs i de lange gange...synd...for det er spændende og virkelig smukt...
dette kapel er ikke så stort, men meget smukt og spændende......
det er det hele ....og 14 år skal da nok passe...det vil i hvert fald tage pænt lang tid...men ½14 er måske lidt i overkanten.....
det samme gælderiøvrigt for dogepalladset i venedig og palazzo uffizi....
jo jeg er meget inde i den italienske historie....italien og dens historie har min største interesseog jeg æser næsten ikke om andet.....
hej fra miss.j

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 04-10-06 14:03

Hej allesammen!
Jeg fik taget en del billeder i Rom, men min kammerat fik taget noget med 600 billeder i Rom. Mit batteri i kameraet blev tomt. Så det er en god idé, at tage oplader/e med på ferie.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-06 14:16

så var det da godt, kammeraten fik taget så mange billeder

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 04-10-06 15:39

jeg håber at du er landet, og er blevet dansker igen! Det kan ofte svært ved jeg
La.

Kommentar
Fra : Lokhart

Dato : 04-10-06 17:20

Jeg tror nu ikke det er helt i overkanten... Prøv selv næste gang du kommer der

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 05-10-06 19:29

palazo uffici, glemte jag at nævne, det er i firenze....nok den mest fantastiske kunstby i italien.....
rom har historien og firenze kunsten....firenze er som så mange andre italienske byer en gammel kongeby,dogen.... derfor alt det fantastiske og vidunderlige....
en meget spændende by..har boet der for ca 8 år siden....vildt...
ciao miss.j.

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 06-10-06 08:50

Hej allesammen!
Billetten til Colosseum gælder også til Palatinerhøjen.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 07-10-06 18:05

Hej Allesammen.
Mange tak for alle svarene på mit indlæg her.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-06 18:07

Selv tak Jesper. Så må du igang med at sparer sammen til den næste ferie, har du nogle planer om hvor den skal være??

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 07-10-06 18:36

Ja jeg kunne godt tænkte mig enten at tage på naturferie til Hviderusland (Belarus) eller på storbyferie i Prag i Tjekkiet.
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-06 18:43

Det lyder godt nok spændende, jeg har været på et meget meget kort smut til Prag, nåede kun det gule marked og lidt køren rundt i byen, den er bestemt et besøg værd, og så er der billigt min bror har været der flere gange, han siger at man ikke når meget på en uge