/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
skydebomuld
Fra : Gizmo1226
Vist : 4872 gange
50 point
Dato : 03-10-06 16:50

hej, alle sammen nogle der ved hvor man kan købe skydebomuld/nitrovat,
og noget gløde tråd ?

hilsen Gizmo

Kommentar
Fra : disken

Dato : 03-10-06 17:51

Så er der vist snart Nytår igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-06 19:53

Det kan du købe hos Nobel.
Der er et katalog på deres hjemmeside
http://www.dynonobel.dk/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-06 03:46

Skydebomulden må du nok lave selv. Glødetråden skaffer du ved at slagte f. eks en kaseret hårtørrer. Ellers kan du købe kanthaltråd hos www.el-supply.dk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-06 03:47

Skydebomuld kan du også få ved at købe en flok bordbomber og skille dem ad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-06 09:30

Skydebomuld er nitrocellulose, som også kaldes røgsvagt krudt. Du køber det i den almindelige krudthandel . Der er jo dem som elaborerer deres jagtpatroner selv. Hvad skal du bruge det til ?

Det kan også hældes ud af patroner til håndskydevåben

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-10-06 10:41

Hej Gizmo

Opskrifter kan du se her:

http://www.kemishow.sdu.dk/menu2.htm

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-06 11:27

>transor: Skydebomuld kan IKKE hældes ud af patroner til håndskydevåben. Vat, som er presset ind, kan ikke hældes. Desuden ville våbnene eksplodere, hvis der kom den slags i patronerne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : FætterM

Dato : 17-01-07 21:13

Guncotton er lavet ved at blande lonsentreret svovlsyre med konsentreret salpetersyre. Så putter man vat ned i blandingen, og venter til der dannes krystaller i vattet. Men pas på disse krystaller er ret ustabile når de bliver helt tøre. Dette har forresten intet med røgsvagt krudt at gøre.