/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gæld, fogedret , råd søges
Fra : Gucci1704
Vist : 7961 gange
100 point
Dato : 02-10-06 22:45

Hej.
Vi har i sin tid været så dumme, at lave "kvikgæld". Det drejer sig om Handelsfinans og Acceptcard.
Det har i længere tid været knebent med at kunne betale og det er endt med at :
Acceptcard er gået til incasso. Her er lavet en midlertidig afdrags-aftale, hvad der yderligere kan ske her, er vi ikke helt klar over.
Handelsfinans ; Her er sagen endt ved Civilretten, og vi har fået indkaldelse til fogedretten om tre uger. Har du været dette igennem ? Hvad vil der ske, hvad kan de gøre krav på, hvad....
Det er ikke "de moralske bemærkninger" vi har brug for. Dem kender vi. Det er for at søge råd fra nogen, der måske har været det samme igennem.

Venlig hilsen Gucci

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-06 23:06

Hvis du ejer noget af værdi, kan der gøres udlæg i det.

Men forsøg hvis muligt, at indgå en afdragsordning.

Du bliver bedt om at oplyse om du ejer noget...nogen ting kan de jo selv finde ud af, hus.bil o.s.v.

De kan ikke tage det der i dagens danmark henregnes under "almindeligt indbo".

Såfremt du ikke ejer noget særligt af værdi, som det kan "betale sig" at beslaglægge, har du muligheden for at erklære dig insolvent...det vil sige, at du sådan set gerne vil betale, men ikke ser dig i stand til det.
Så sættes sagen i bero i ½ år, hvor firmaet der har fremsagt sit krav, skal lade sagen ligge stille...og efter det halve år vil du så igen blive indkaldt hvis ikke du betaler.

M.h.t. afdragsordninger, er det sådan, at når en aftale er indgået og den overholdes, så kan der ikke foretages yderligere, det er først hvis afdragsordningen misholdes = du ikke betaler, at restgælden kan kræves indfriet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-06 23:11

Og da restgælden ikke kan betales af en gang, laver i en ny afdragsordning, det samme kommer til at gælde for til Handelsfinans.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-06 00:40

Jeg skal nok lade være med at give gode moralske råd "med tilbagevirkende kraft". Det hjælper ikke på din situation nu, og du har vel forhåbentlig allerede lært lektien : Gæld betaler sig ikke.

Det du ejer af værdi , og som ikke hører til et tarveligt hjem, må du regne med at afstå,for at afdrage på gælden. Men husk at det du har på afbetaling ikke er dit, så det kan der ikke gøres udlæg i. Det er bedrageri hvis du sælger det, når den fulde ejendomsret ikke er din.

Lad være med at indgå i en frivillig afdragsordning, som du ikke er fuldstændig sikker på at du også kan overholde. Det giver dig måske kortfristet fred med sådan en ordning, men det bliver bare værre.
Det er bedre at komme i fogedretten, hvor fogeden også er der for din skyld, for at sikre , at der kun kan laves rimelige ordninger. Forklar at du var ukyndig og blev lokket til dyre lån, som du ikke kunne overse. Sig at du vil gøre dit bedste for at betale tilbage men at lånene vokser for hurtigt med for store renter, så man bliver nød til at nedsætte renten for at du kan komme ud af gælden med tiden. Det er noget fogeden forstår.

Hvis du har ting på afbetaling hvor restgælden er betydelig og måske mere end tingen er værd i dag som brugt, så kan du være smart og bringe det tilbage til ejeren og ophæve kontrakten. Det har du ret til, selv om forhandlere eller financeringsselskaber ikke kan lide det og prøver at stritte imod.

Prøv også at få en reel financiel rådgiver, som ser sagen fra din side. Det skal ikke være en fra et foretagende, som låner penge ud . Deres "rådgivere" er ikke rådgivere men sælgere.
Søg i stedet rådgiver ved at spørge fogedretten, eller retshjælpen om de kender nogen.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-10-06 08:45

Jeg var møllen igennem for ca. 7 måneder siden.

Du skal bare sørge for at møde op (De har så mange sager hvor folk udebliver, at bare det faktum at du er der, viser velvilje).

Lav et budget hjemmefra, og sørg for at få det skrevet ned så både advokaten og fogeddommeren kan få et eksemplar at kigge på. Det er meget vigtigt at dine andre afdragsordninger er med. Sørg for at det beløb du kan afdrage med står nederst på siden (også selvom det kun er 2-300kr).

Det vigtigste er at du viser din vilje til at betale gælden tilbage.

Fogeddommerens job er jo at finde ud af om du er ligeglad med din gæld og derfor skal dømmes til at betale den på en tvangsordning. Eller om du er villig til at betale den, og der så skal laves et frivilligt forlig.

Fogeddommeren vil hellere tvinge advokaten til at acceptere et lille (frivilligt) beløb, end tvinge dig til at ødelægge din økonomi.

Så ikke noget at være bange for. Det foregår stille og roligt.

Vh Claus

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 03-10-06 11:08

Jeg er meget glad for jeres råd. Jeg glemte at fortælle :
- Vi bor i hus, (fælleseje.)
- Har bil ,- . Bilen er fra 93. Kan de finde på at tage den ?
-Jeg er arbejdsløs p.t,- dog ikke lang tid.
- Bliver vores bank kontaktet ?,- vi lavede lånene for at "gå uden om vores bank",- vi havde dengang lånt til nyt tag på huset ( i banken).
- Når der tages pant i et hus, hvordan gøres det ?, hvad med bank og kreditforening, for de er jo involveret i forvejen, ved køb af huset.
- Vi ejer ikke noget specielt af "stor værdi", men derimod hvad jeg vil kalde "almindelig indbo" .

Kan I have en god dag og,- tak.

Gucci

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-06 11:35

Bilen er et problem såfremt den er betalt og repræsenterer en værdi der bare tilnærmelsesvis er i nærheden af gældens størrelse.

Jamen pant i huset, det er noget rigtig skidt, for det betyder i reglen, at det kan sættes på tvangsauktion, såfremt der er noget skønnet friværdi..

Jeres bank bliver ikke kontaktet.

Forslag:

Nu ved jeg ikke hvor langt i er ude økonomisk, og om I er blevet registreret i RKI som dårlige betalere, men måske kunne en løsning være, at omprioritere og forhøje lånene i huset, sådan at I kan indfri de dumme kontantlån til Accept og handelsfinans, da de to er næsten endeløse afdrag der mest består af renter der løber på.

Kreditforeningslån har længere løbetid og er billigere at afdrage på end bank-og kontantlån.

mvh dova

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 03-10-06 19:23

Bilen bliver i første omgang ikke rørt, hvis I kan bevise, at den er nødvendig for at opretholde jeres tilværelse (hvis I bor uden for god kollektiv transport, har lang transporttid til arbejde, skal hente børn osv.). Hvis den repræsenterer nogen værdi, er der risiko for, at der vil blive foretaget udlæg i den, således at I ved videresalg ikke selv kan regne med at få penge ud af den.

Tilsvarende kan I risikere, at der bliver foretaget udlæg i huset. Risikoen for tvangsauktion er svær at vurdere, for den kommer an på, hvor mange lån, der er i huset i forvejen i forhold til eventuel friværdi - hvis de alligevel ikke kan forvente at få deres pant indfriet, er det ikke besværet værd.

En anden ting: Hæfter I begge for den kedelige gæld? Er I gift? Hvis I ikke er gift og kun den ene hæfter, kan I være lidt snilde og lade den, der hæfter forære sin halvdel af huset til den anden - så er I sikret et tag over hovedet...... og gaver mellem ægtefæller er skattefri.

Slambert

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-06 19:32

Den med at forære halvdelen af huset til den anden ægtefælle skulle ahve været gjort inden gælden blev stiftet, ellers kan den nemt omstødes.

Den skal iøvrigt også tinglyses, og godkendes af panthaverne (kreditforeningen og andre, der har pant i huset.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 03-10-06 19:48

Ja, tinglysningsmæssigt sidestilles det med ethvert andet skøde, men jeg har nu aldrig hørt om, at det skulle godkendes af nogen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-06 19:53

Kreditor skal da godkende ny debitor, og det skal noteres på pantebrevet, at der er ny debitor.

Det er ganske normalt.

Du ser det bare ikke, da det normalt er bank/advokat, der tager sig af det i forbindelse med det nye skøde.

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 03-10-06 23:50

Tråden her interesserer mig, da der er flere aspekter i det, som jeg selv er inde i:
da banken i sin tid ikke fandt det umagen værd at gøre udlæg i min x´s hus ved tvangsauktion, hænger jeg stadig som kausionist for lånet.
Jeg forhørte mig flere steder og mødte også op i fogedretten med en advokat. Og invilligede i frivilligt forlig. Det er for mig også okay, for egentlig kendte jeg jo betingelserne for mig godvillighed i sin tid. Jeg er blot ski.. ærgelig over at banken ikke har gjort i de værdier der var, idet at jeg alle rede inden offentliggørelsen af tvangsauktionen over min x´s hus, gjorde banken opmærksom på hvad der var under opsejling.
I overvejelserne op til mødet i fogedretten, havde jeg ovså undersøgt forskellige muligheder for at "redde mit, men: at give/sælge hus/bil osv. til andre, inkl. ægtefælle/samlever, er strafbart, når "du først har fået indkaldelse til fogedretten, så lad være med at gøre ondt værre. Ved et forlig, som kan overholdes, beholder man jo det som man har.
Nu har min advokat indsent en oversigt over min og min nuværende mands økonomi til bankens advokat og jeg venter på et udspil fra denne til det frivillige forlig.

Så langt kommer Gucci nok også og så er spørgsmålet, som endnu ikke er besvaret: Kan det udspil forhandles eller skal det tages som endgyldig afgørelse? Jeg har bedt om en nedsættelse af skylden, mod at betale kontant, men også for gucci, som måske vælger en afdragsordning?

Jeg valgte at lade min advokat føre ordet, da jeg selv var meget følelses mæssigt oprevet, men jeg bemærkede dog reaktioner fra fogeddommeren, men kun i retorik, ikke i direkte tale, så måske kan "transor" fortælle hvordan fogeddommeren sikrer dette? Det vil nok også hjælpe Gucci at være forberedt på dette og måske, modsat jeg, spørge ind til det.

Jeg håber dette og eventuelt flere svar om dette kan hjælpe Gucci til et godt og fornuftigt forløb.

Lykke til
fra
ypsi Q

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 05-10-06 00:21

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 13:50

Har lånt 13000 privat, de har nu ved selvtægt taget min bil, kan nogen hjælpe.Skal siges jeg ikke har råd til en advokat.. Hilsen maylees

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 14:04

Maylees..... det er tyveri, og skal politianmeldes

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:05

Politi siger de ikke vil gøre noget det er selvtægt og skal afgøres via ret og jeg har ikke penge til den slags...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 14:12

Ring til politiet igen, du har jo de originale papirer, så det er tyveri---- eller hent selv bilen---

her er gratis retshjælp

http://www.friproces.dk/ngr/

http://www.retshjaelp.com/

De kan nok ikke føre sagen for dig, men kan måske hjælpe på en eller anden måde

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:16

Har kun den nøgle de har taget og tør ikke hente den de er sindsyge derude.

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:18

der er ingen papir der siger de har pant i bilen og politi vil IKKE hjælpe de siger det er en civilretssag...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 14:20

Har du ikke registreringsattesten på bilen??

Den attest beviser at bilen er din, ergo er det tyveri

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:21

ja har attesten og bilen står forøvrigt i en ven´s navn....

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:22

Politi siger det IKKE er tyveri når jeg skylder dem penge....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 14:28

Hvad kalder politiet det så, når de ikke kalder det for tyveri??

Prøv du at ringe til dem igen, sig din bil er stjålet og at du ved hvem tyven er

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:29

Er forsøgt de kalder det ulovlig selvtægt og siger jeg skal gå rettens vej...

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:30

Skal siges de tog den da jeg var derude og aftale afdrag på lån.Konen gik ind i min bil og tog min nøgle....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 14:44

Maylees

Jeg kan ikke hjælpe dig.

Prøv at oprette dit spørgsmål, så alle på kandu kan læse det, du er gået ind i ældgammel tråd, og det er kun dem i tråden, der ser spørgsmålet

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:45

hvor går jeg så hen?

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:51

Tusind tak for din hjælp Noprdstedt1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 15:02

På en måde ærgeligt at du oprettede og lukkede din nye tråd så hurtigt, du fik jo ikke noget mere brugbart svar end jeg havde givet dig, måske der havde været andre muligheder - selv om jeg nu ikke tror det -

Hvordan vil du få bilen tilbage ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 15:04

Få en ny nøgle lavet hos forhandleren, og selv hente den??