/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bore i væg af beton/småsten ??
Fra : Malkekoen
Vist : 1662 gange
100 point
Dato : 02-10-06 20:47

Hej!

Jeg var lige i gang med at bore huller i min kældervæg, så jeg kunne få hængt en radiator op - og så skete ulykken!

Mit 10mm HSS murbor kom ca. 2 cm ind i væggen og rykkede sig derefter ikke 1 mm videre. Så kom jeg i tanke om, at væggen er støbt i beton/småsten (på ½-3 cm i diameter). Og det må være sådan en fyr som boret er kørt ind i.

Mit spørgsmål er derfor: Hvad gør jeg nu? Hvordan får jeg boret et 6-7 cm dybt hul?

Mht. mit værktøj. Jeg bruger en meget kraftig boremaskine med hammer - så den del skulle være i orden. Men skal jeg bruge et specielt bor til sten?

Alternativt må I meget komme med ideer til hvordan jeg ellers kan hænge sådan en svend op.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-06 21:09

Du skal hen til dit lokale byggemarked og leje en "Hilti" (eller lignende)boremaskine, som kan bore i vibreret beton. Det er også et specielt bor du skal bruge så hudk lige størrelsen.
Der findes også firmaer som udlejer disse meget stærke boremaskiner.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-10-06 21:19

Jeg fik lige et andet råd mht. bor. Fandt et i en æske med et lidt fladere hoved - og det kunne sq (med godt med vægt på boret) komme igennem...

Men vil helt sikkert få fat i en stærkere boremaskine næste gang.......

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-10-06 21:24

Tak for svaret e.c. Hurtig som altid :)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 21:26

Nå ok - så er det ikke en "rigtig" sej mur...............for så kunne du ikke med et almindeligt bor.
Ellers kan det være en fidus at starte med et lidt mindre bor først.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 21:27

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-10-06 22:25

En alm. borehammer burde sagtens kunne klare jobbet.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-10-06 22:29

Dermed mener jeg også at en alm. slagboremaskine som det lyder til at du bruger, ikke kan klare det. En borehammer har jeg boret i massiv granit med, uden problemer.