/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
RevneriTrykimpræneretVeranda
Fra : svendgiversen
Vist : 493 gange
100 point
Dato : 02-10-06 20:20

Vi lavede for ca 10 år siden en veranda på sydsiden af vores hus i hele dets længde.
Med bjælker, bundbrædder og rækværk af bedste, trykimpræneret fyrretræ...

Nu er der problemer med rækværkets overside, et vandret bræt oven på side beskyttelsen,
trods 2-3 gange ekstra behandling med farvet træbeskyttelse ca hvet tredie år...

Der er revner med begyndende råd/afskalning i midten af flere bræddestykker,
med et svagt, knastfyldt midterparti, som jeg nolk burde have vendt nedad?

Inden en ny gang imprænering, har jeg nu skrabet det angrebne træ væk
og har så 3-4 revner/riller på op til et par meters længde midt i det øverste vandrette bræt.

Jeg overvejede at fylde revnerne med noget "polyfilla" eller lignende, men havde ikke noget egnet,
og så nåede det nu også at regne inden jeg fik efterbehandlet skaderne.

Mit spørgsmål er:
Hvad fylder jeg bedst i disse fuger inden jeg påny giver hele rækværket ny farvet træbeskyttelse?
Skal det være helt tørt igen inden begge behandlinger??
Hilsen og tak, Svend

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-06 20:36

Jeg tror,du må bide i det sure æble og vende håndlisten/overstykket om, og så må du nok smøre en dybtgående olie a la GORI 22 farveløs på i rigelige mængder, inden du begynder med den farvede træbeskyttelse. Du skal nok også tænke på, om det er smart med et vandret bræt på det sted. Kan det ikke være bare en lille smule skråt? Der er jo nok sket det, at noget af imprægneringen er blevet opløst af stående vand og så i høj grad det, at solens UV-stråling er meget hård ved træet. Det er vel et farvet middel, du smører med. UV-strålingen nedbryder træet og er den værste fjende af træ, som er konstruktivt beskyttet. Du kan se det på en rejse i vores nordlige nabolande. I Sydsverige er huse på landet smurt over med rødfarve, som skal fornyes for hver 10-30 år. Kommer du til Lappland, kan du se huse i råt træ, som bare står og ser sølvgrå ud og gjort det flere hundrede år. Selv med midnatssol og alting står solen så skråt, at dens stråler skal meget langt igennem atmosfæren og bliver derved effektivt UV-filtreret. Min først kone tålte aldeles ikke sol i Danmark, men kunne gå ude 24 timer i døgnet i klart solskin et par hundrede km nord for polarcirklen uden mindste problem.
Men altså frisk materiale opad, smør dybt med en indtrængende olie, lad vandet kunne løbe af og godt med UV-absorberende farve udenpå mod solen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 02-10-06 22:17

Mal med noget tykt maling, superdæk e.l. sørg for at det kommer godt ned i sprækkerne. Slib det ned med sandpapir på slibeklods når det er tørt. Gentag behandlingen til revnerne er fyldt op. Men hvis ellers brædderne er lette at tage af, ville jeg nok vælge at skifte dem, det er jo forholdsvis få meter det drejer sig om.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-06 00:57

Polyfilla dur ikke til vandrette udendørs brædder.
De burde ikke være helt vandrette, og de skulle have haft en grundingsolie inden den dækkende træbeskyttelse. Det står også på dåsen med træbeskyttelsen.
Revner kan fyldes med en elastisk vandfast fugemasse af en art,helst en oliebaseret; men det er tvivlsomt om der er noget, som holder i længden. skift eller vend brædderne og sæt dem skråt, så vand løber af.

Jeg er langt hen af vejen enig med de foregående svarere. Dog skal du ikke tro på at der er noget middel til påsmøring, som trænger ind i træet og beskytter det.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-06 11:09

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-02-07 11:29

Når nu det vandrette brædt er ødelagt synes jeg du skal skifte det ud.
Det nye, hvis det er muligt, sæt det lidt på skrå helst 15° så vandet løber af.
inden montering mættes brædtet med linolie tilsat fungicid, trætjære eller en blanding af begge, når det så er tørt, 2-3 uger (det tørrer ikke, men trænger ind i træet og holder sig flydende i lang tid efter 2-3 uger er overfladen tør) kan du male eller træbeskytte det. Når træet er mættet med olie/trætjære (100% vare uden opløsningsmiddel) suger træet ikke vand og arbejder ikke i samme grad som ubehandlet træ og holder derfor. Du kan købe de forskellige ting hos www.morsmaling.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-02-07 12:25

Enig - hvis man kan li duften af trætjære. Det næv´nte er en meget effektiv blanding og har været brugt til bygninger, især ladeporte, i hundreder af år.
mvh
pbp