/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
HS Tarm type MGB
Fra : golfine
Vist : 3625 gange
100 point
Dato : 02-10-06 13:46

Hej
Jeg har ovenstående Tarm kombifyr (ca. 20 år gammel) som er begyndt at smide vand ud gennem ekspansionsbeholderens overløb (det siver hele tiden) min lokale vvs mand er 99% sikker på at det er den indbyggede varmvandsbeholder, som er utæt / tæret.
Så er mit spørgsmål kan man købe en ny varmvandsbeholder magen til, eller hvad gør man billigst
vi fyrer ca. 70% træ og 30% olie.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-10-06 14:18

Jeg tror at det bliver for dyrt i sidste ende, hvis du begynder at skifte på delene. Skal din VVS mand bruge 8 timer på at skifte en varmtvandbeholder som du skal give måske skal give 5000,- og hvad går istykker næste gang på det gamle fyr ???

Du kan spare store mængder olie, med et moderne fyr, som har ude inde føler tilsluttet shunten.
En top moderen oliefyr koster ca. 30.000 installeret, og som regel tilbyder din VVS mand en form for afdrags ordning hvis prisen er svært at sluge.

Er fyret 20år gammelt er det selvfølgelig 5 - 10 år for tidligt at det er begyndt at tære. Normaltvis siger man at de holder 25 - 30 år, så hvad går i stykker næste gang ?

Personligt ville jeg kigge efter et helt nyt fyr.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 02-10-06 20:02

Kør en tur ud til skrothandleren og find en beholder af samme dimension og få så smeden til at skære enden af den, og låget af varmtvandsbeholderen og svejse låget på den nye beholder. Du kan jo selv afmontere varmtvandsbeholderen, men vær klar over den kan være djævelsk tung.
Jeg er selv ved at renovere et OT 28. Da jeg skulle løfte varmtvandsbeholderen op måtte jeg bruge løftetalje. Det viste sig at den var 1/3 fyldt med kalkaflejringer, så jeg måtte skære den over og bruge hammer og mejsel for at rense den, inden den blev svejset sammen igen. Dykrøret var der kun en halv cm hul i, så det blev også skiftet. Alternativt kan du fjerne varmtvandsbeholderen og blænde hullet med en jernplade og få fat i en ekstern varmtvandsbeholder. Så får du også større vandbeholdning i kedlen.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 03-10-06 08:03

Hej
Det er den gamle historie med sammenbyggede ting hvor den ene går i stykker før de andre er udtjente.
Der er dårlig virkningsgrad i den type fyr, det var der allerede da det var nyt. Da du bruger så meget træ, ville jeg vælge udskiftning til et ordentligt brændefyr. Du kan eventuelt beholde kedlen med oliefyret, da det jo ikke skal køre så meget. Der skal en monteres en akkumuleringstank men du kan få en med indbygget varmtvandsbeholder. Det forudsætter selvfølgelig at der er plads nok, hvilket ikke er oplyst.

Kommentar
Fra : golfine

Dato : 03-10-06 10:37

Ja der bliver nok et nyt fyr, eller 2 små ?, eller hvad skal man vælge når man gerne vil kombi fyre, der er ikke plads til at beholde det gamle men der er 130b x 80d x 200h at gøre med, vores hus er ca. 150 m2 i grundplan. hvor lille en keddel / varmvansbeholder kan jeg nøjes med (kw)(liter) kun 3 i hustanden, der er åben ekspansion, kan fks. det her bruges:
http://www.vvs-grossisten.dk/kedler%2Dfast/page20.html