/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad gjorde din mor for dig?
Fra : karenD
Vist : 3654 gange
100 point
Dato : 02-10-06 09:46

I dag har jeg den yngste hjemme fra børnehaven, fordi han i dén grad har influenza. Jeg har allerede serveret et revet æble med sukker på, ligesom min mor altid gav mig...
Hvad gjorde din mor/far, når du var syg?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 02-10-06 10:01

Det med revet æble og sukker gælder vidst nok ved maveonde.
Den bedste kur er masser af vand og så lade barnet sove. Selv om det sikkert er svært at få ham til det. Men det er den bedste kur, så vidt jeg ved

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-10-06 10:01

Jeg fik lov til at ligge på sofaen med dyne over og se fjernsyn, endvidere blev der købt det nyeste Anders And-Blad eller Jumbobog - store sager den gang

Ampere

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 10:13

Den med Anders-And'er kender jeg godt, men som regel havde man først glæde af det efter et par dage, når de væste febertåger havde lagt sig...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-10-06 10:51

Nu boede jeg sammen med min far fra jeg var otte år - men han lavede også den med Jumbobogen (Det var dengang hveranden side var sort/hvid ).

Jeg havde ofte halsbetændelse og han hjalp mig så med at arrangere mig med Anders And, Kakaomælk og chokoladekiks, når jeg var klar til det

Da jeg blev lidt ældre, blev Jumbobogen skiftet ud med MIX, men eller samme procedure.

Havde jeg ondt i maven, stod den på ristet brød med skrabet smør...

Det var (vist) skønt at være syg dengang

Vaxen

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-06 11:03

Jeg mindes jeg fik is og iøvrigt lov til at TV som jeg ville (på alle tre knanaler). Jeg fik ikke Jumbobogen, men derimod Lommeanden, men den havde også farver på alle sider.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-10-06 11:11

pve, lommeanden - det var da når sygdommen varede mere end to døgn

Vaxen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 11:17

Du godeste ja, de go'e gamle MIX-dage. Men hvis det var min storebror der blev sendt i bladkiosken for mig, kom han altid hjem med hestebladet Penny...

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-06 11:17

Vaxen - net var lige præcis omvendt da Lommeanden var noget tyndere og dermed hurtigere læst

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-10-06 11:21

Jeg fik også revet æble OG gulerod med sukker på..men det var imod mavepine.
Ellers fik jeg også lov at ligge på sofaen med dyne og jeg fik også Anders And og fik lov at se fjernsyn.
Og derudover gav min mor mig en masse omsorg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-06 11:27

Jeg fik også lov at ligge på sofaen i stuen. Jeg fik varm mælk med honning i, ingen tv eller blade, men masser af omsorg, hyppige skift af sengetøj og nattøj, rysten puder mm, det var sq tider

Accepteret svar
Fra : sabroeFlip

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-06 11:30

hej macmadsen
jeg har selv 2 børn og den ene går stadig i børehave.
Når hun er meget forkølet ell. har influenza; er det vigtigt at børnene har sokker og sutsko på også selvom de har feber,for det er der de bliver kolde først.
Hvis dit barn har feber,må det ikke havde for meget tøj på, noget let tøj og sørg for rigeligt med drikke, jeg har som regel givet dem det de kunne spise, bare ikke slik og kager.
Men det tager lidt tid; ellers er det dejligt med varm kakao med en klat flødeskum i og nogle varme boller, det plejer og være et hit.
Pas på med træk og hvis dit barn gerne vil lidt ud; er det ingen hindring, vores kommer ud , de er så til gengæld pakket ind efter vejr og vind.
God bedring med dit barn
Fra en mor.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 11:37

Adr...jeg kom lige i tanke om, at min mor kunne finde på at servere en tvebak i en lille tallerken med varm mælk. Tvebakken bliver så helt opløst og smattet...det var noget hun havde fra HENDES mor. Traditioner er ikke altid en god ting

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 11:40

Hvis jeg nu er rigtig uheldig får drengen smittet min mand...

eller det vil sige, min mand får aldrig den almindelige influenza. Næh, den er forbeholdt kvinder og børn. Min mand får altid den variant, der kun rammer mænd - den med nærdødsoplevelser og hallucinationer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-06 11:57

KarenD.... jeg tror jeg kender den variant,.... er det ikke også den, hvor mænnerne mister stemmen??

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-10-06 12:05

Det er den dødlige..underligt nok rammer den de fleste mænd

Varm mælk med tvebakker og masser af kanelsukker på mums..det smager da vidunderligt!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-10-06 12:09

Ups, jeg havde glædeligt glemt camillethe med honning og citron. Det var absolut ikke det foretrukne dengang, men hvis jeg er syg drikker jeg det glædeligt i dag.

Og hvor er jeg glad på dagens børns vegne, at der er termometer til ører mv. frem for de andre afskyelige til rumpen...

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-10-06 12:24

Når jeg lå feberhed i min seng, blev jeg vasket i sengen hver dag, dynen blev vendt efter god udluftning. Det var skøøønt.

Da jeg var 5-6 år havde jeg mellemørebetændelse (husker det tydeligt!). Min mor kikkede ind til mig og så, at jeg bare lå dér og kikkede med feberblanke øjne.

Hun fór hen til telefonboksen og ringede til lægen. Da hun kom tilbage, sad jeg op i sengen og sang i vilden sky! Hen i boksen igen for at aflyse lægen. Men han var kommet, da hun vendte tilbage.

Ja, det var jo dengang, ikke alle havde telefon.

Pudsigt med små børn - det ene øjeblik har de høj feber og ligger stille i deres seng. Det næste, er de ikke til at styre på en tønde land.

Når soveperioden var overstået, havde jeg sengen fyldt med alskens legetøj, inkl. den tungespatel fra lægen, som jeg legede var en smørekniv. Jeg smurte madpakker med den på spillekort og pakkede dem ind i smørebrødspapir. Klokkespillet blev også flittigt brugt - og så sang jeg en del.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-06 12:27

Njah, det er manne år siden.... -engang i halvtresserne.....

Hvis jeg havde feber og influenza eller lignende: Så fik jeg en halv aspirin, der blev knust mellem to spiseskeer. Pulveret blev blandet med smør og sukker og trillet til en kugle.. Det smagte næsten godt. Dengang var man ikke så forvænt med slik.

Hvis jeg havde "ondt i øret" så vågnede jeg gerne skrigende, så lægen måtte blandes ind i det. Det resulterede i indsprøjtninger med penicillin -og bestikkelse med en lille slikkepind.
Lungebetændelser gav også stik og slikkepinde.

--Jumbobøgerne var ikke opfundet endnu, men vi holdt Anders And hver uge, og så blev der samlet sammen, hvad der kunne findes i huset.. De blade kunne jo godt læses MANGE gange.
Min storesøster lavede "røræg"... Jeg -og mine søstre- fik en kop med en æggeblomme og et par teskefulde sukker i. Og det skulle bare røres og røres til sukkeret var helt opløst. I mellemtiden piskede min storesøster hviderne stive. Så kom der først lidt presset citron eller appelsin ned i den rørte æggeblomme... og der skulle så røres igen... Og derefter blev den piskede æggehvide rørt i..... Det var rent slik! Og det kunne få enhver lille feberhed spisenægter til at åbne munden.. Den tykke æggesovs skulle helst spises laaaangsomt med en lille ske mens søster læste højt af Grimms Eventyr eller "Inge Aasteds godnathistorier.." ---Men det var FØR salmonella blev opfundet...

Da mine egne unger var små, -i halvfjerdserne, fik de ved febersygdomme dåsefrugt og sodavand efter behov, dvs jeg købte, hvad de bedst kunne lide. Vrøvl med halsen udløste stærke mentholbolsjer og halspastiller. Det lyder ikke så spændende. Men når de ikke fik slik og sodavand til hverdag, så var det altså ret lækkert. Penicillinsprøjterne var heldigvis byttet ud med noget flydende lysserødt stads, som smagte underligt og sødt... --Joo, og da var jumbobøgerne vist opfundet. --Jeg HAR prøvet "røræg" på dem, men det syntes de ikke var særlig interessant... de gad ikke og sidde og røre... Og de syntes, det var for sødt...

Karen, du skal nok bare hyggenusse med din pode. -Find en god læse-højt bog. Eller spil huskespil eller "bedstemor med slav i" eller billedlotteri. Ungen er nok ikke døende, så tag det som en dejlig mulighed for at lave nogle hyggelige ting sammen. Og masser af væske til et feber-barn.

Rigtig god bedring...

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 12:40

Tak Birgitta... han har det nogenlunde. "kun" kastet op tre gange her i formiddag. Heldigvis er han nem at få til at drikke. Vi har siddet og hygget os med den gode gamle pinnochio-film. Og så tuller han indimellem rundt med hans Brio-tog.

Vi fik også rør-æg, men kun når mor lavede kokostoppe og ikke skulle bruge blommen - ellers var det spild af æg!

Åh nej...manden har lagt sig til at sove på sofaen...betyder det mon, hvad jeg tror det betyder???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-06 12:46

Smittefaren lurer.... nu må du endelig ikke ikke ynke manden, så får han det endnu værrer kom ham i forvejen, og smut i seng, tag en god bog med, som du smider under dynen når manden nærmer sig soveværelset

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-10-06 12:51

Birgitta > Jeg tror det var 'æggesnaps' vi kaldte den (dengang skønne) blanding du skriver om

Jeg hørte (og gør det stadig) til de børn der bare sov og sov og sov, når jeg var syg, når jeg så vågnede lidt op, stod der gerne en stor kop med det mest modbydelige stads jeg nogensinde har smagt, jeg hader det stadig men må indrømme at det hjælper på en øm hals.....varm mælk med honning

Der blev selvfølgelig puslet om mig, fjernsynet fik jeg lov at nyde 'ad libitum', men det var sq hurtigt overstået for der var ikke meget at vælge imellem - Ingrid og Lillebror var det foretrukne.
Jeg fik ikke sodavand men mors eget hjemmebryg (som regel hyldebærsaft - nogle gange endda hyldebærsuppe med gode ting i).

Anders And blev nærlæst, som Birgitta skriver - MANGE gange og dengang var det børnehistorier og de var skrevet i et sprog vi forstod.

Efter jeg selv fik børn osv. er det største mareridt jeg har oplevet, når vi taler børnesygdom, den gang begge ungerne havde skoldkopper på een gang, de ikke alene havde skoldkopper, de havde SÅ mange af dem - overalt, ører, fødder, hele kroppen var tilgroet med de irriterende 'kopper'. Vi hentede en drømmeseng ned i stuen og fik den ene placeret på sofaen og den anden på drømmesengen, så var det nemmere at servicere dem, de var meget medtaget begge to og sov meget - mareridtet begyndte da min mand så fik ægte influenza.....nr. 2 drømmeseng blev placeret nede i stuen, så de tre sygelejer stod i en slags 'tre-længe' - DER fik mor her sin sag for!!
Men kors i hytten hvor var de dog syge alle tre, det var frygtelig synd for dem og ungerne var perlebørn, tænk de kunne holde snitterne fra de kløende 'kopper' så begge slap for ar efter sygdommen. Jeg smurte dem begge ind i noget flydende hvidt kløestillende stads, vistnok to gange om dagen - men det må alligevel have kløet afsindigt. Selv farmand opførte sig eksemplarisk, selvom han (som mange andre mænner) osse plejede at være døden nær, ved en almindelig forkølelse Denne omgang influenza var dog så slem ved ham at han var særdeles medgørlig.

Vi havde lægen hjemme et par gange under forløbet, men der er jo ikke ret meget at gøre ved det. Heldigvis er det ikke ret tit at skoldkopper udvikler sig så voldsomt, nogle (osse jeg selv) får lov at slippe med en enkelt 'kop' et eller andet sted, så man dårligt nok opdager at sygdommen er tilstede

Men - kærlighed og omsorg er jo dét vi allesammen helst vil opleve i sygdomssituationer - ung som gammel

Rigtig meget god bedring til patienten!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 02-10-06 12:51

det er så længe siden, at det kunne være lyv.
jeg var så uheldig at være født uden for ægteskab, som det hed den gang. det tilgav min mor mig aldrig. jeg var en klods om benet, og var jeg sløj, så var det bare op - det går nok over. jeg fik fjernet mandler og polypper og var indlagt. tænk min mor havde 2 runde vanilleis med til mig, da jeg jo ikke kunne synke noget. glemmer det aldrig.
jo, I skal lige ha' slutningen på det liv.
min mor sagde tit - bare vent til jeg dør, så kan det være, at du får noget at tænke over, hvis jeg ta'r mig selv af dage.
hun gjorde det. lånte en bog på biblioteket, håndskrev brugsanvisningen og sluttede livet med en plasticpose over hovedet. så straffen blev veludført.
åse

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 02-10-06 12:54

det må I undskylde, de sidste afsnit skulle jo ikke have været med. ved ikke, hvad der gik af mig.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-10-06 13:01

Dét gør mig meget ondt for dig, Aase!

Kæmpekrammer
Moster

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-06 13:04

Jeg håber da, at du havde nået at flytte hejmmefra først...

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 13:04

J Jeg bliver rasende, Åse, når jeg hører hvordan nogle voksne giver deres børn skylden for et valg de selv har taget....Du har da ikke selv valgt at blive født udenfor ægteskab - det var da virkelig hendes eget valg. Øv.

Men jeg håber da, at du selv har nogen, DU kan være god ved, når du nu ikke selv fik omsorg.

Og du skal ikke undskylde...

Karen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-06 13:04

Åse, sådan noget er der også plads til på kandu.

Nu har du snart føs'da, så op med humøret igen..... hvornår er????

Stort knus

Nordsted

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-06 13:16

ved du hvad, aase... Da jeg læste spørgsmålet i "sidste indlæg", så tænkte jeg også først: hvad har min mor egentlig gjort for mig, da jeg var barn? ---For hun gik så underligt søvngængeragtigt rundt og talte næsten ikke, og da slet ikke med mig...

Jeg var mest overladt til mine tre storesøstre...
Min far var for det meste på arbejde, og ellers sad han og læste avis eller så fjernsyn...

Det er først de sidste 10 år, at jeg har lagt smerten bag mig og har prøvet på at forstå: hvad var det egentlig, der var galt, og hvilke slags mennesker var det, at mine forældre var...

Forældre er jo ufuldkomne mennesker som os selv. Og de er også selv ofre for en barndom..

Men det GØR ondt...
Knus til dig...

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 02-10-06 13:38

Havresi, havresi, havresi - det var min mors universalmiddel mod alt fra snue til mæslinger og fodvorter

Faktisk er jeg ikke helt klar over, hvad det var, men forestiller mig en meget vandet havregrød der var blevet siet

Jeg får stadig kuldegysninger når jeg tænker på det

....og den influenzavariant, der altid rammer mænd kender jeg også - hos os blev der yderligere skrevet testamente (hver gang!!!) og med svag stemme hvisket:" Husker du at ringe til min mor når jeg er død"

Det var altså svært at holde masken

God bedring med den lille patient (og byd ham endelig ikke på havresi - så hellere æggesnaps, som mine børn elskede)

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 02-10-06 14:45

ja birgitta, jeg tror faktisk også det var måden spørgsmålet var udformet på, der satte tankerne i gang. mange forældre er ufatteligt egoistiske overfor deres børn. forstå det, hvem der kan.
jo jeg har 2 voksne børn, som aldrig har været i tvivl om deres forældres ubetingede kærlighed.

men kære kanduer, hav ikke ondt af mig, jeg har haft et fantastisk voksenliv, nyder hver eneste dag.
jeg har vist ikke noget tilgode der.

tak for jeres søde bemærkninger, selv om jeg trådte ved siden af.

...aase

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 15:06

Annfriis

Havresi er 1 l. vand kogt med 1 tsk (!) havregryn. Og derefter sies klumperne fra. Så det må absolut være vandet.

Jubii...manden har rejst sig igen. Han var bare træt. Det viste sig, at han har været vågen sammen med drengen i nat....Pyh, jeg troede lige...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-10-06 15:38

Åse - heldigvis er det sådan, at de ting, vi har oplevet i vores liv, er dem, der gør os til de mennesker vi er i dag...

Og du er et pragtfuldt menneske - så selvom din mors handling er fuldstændig utilgivelig, har du formået at rejse dig fra og blive et bedre menneske. Tillykke med det

Og så jer alle jer gamle guttinder - Jumbobøger kan også læses flere gange....

Jeg har stadig mine - 20-25 år efter. Jeg kender historierne ud og ind, men elsker, når jeg falder over en af dem.. Så kan jeg da ikke lade være med at nappe en historie eller to
De nye Anders And gider jeg tilgengæld ikke at læse. Det er noget uskyldighed, der er gået tabt, ikke sandt?

Vaxen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 02-10-06 15:43

Og jeg ser nu, at sabroeFlip er en helt dugfrisk kandut eller kandus (jeg kan ikke huske, hvad det er vi plejer at sige)

Velkommen til dig

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-10-06 17:10

hmmm... tror nu ikke de mister stemme nordsted
De plejer netop at bruge den for at fortælle hvor "frygtelig" de har det.

Men den der med at kravle i seng med en bog og fake... den er god.

Men for at komme til sagen.Jeg belv transporteret hjem til mormor, dengang gik bedste jo hjemme,og fik honningkager og saftevand.

Mine egne bliver proppet med saltchips. De bliver så dejlig tørstige efter alt vædsek, så de ikke ligger og dehydrerer.
Ellers er det hvad de nu vil have - inden for rimelighedens grænser.

Et par stykker slik selvom det ikke er weekend, så følger man sig så dejlig forkælet og speciel.
Hovedet i mit skød og lidt højtlæsning, også for hende på 15. Det er nu også hyggeligt. De synes faktisk orla frøsnapper er sjovere idag end da de var små

Forkælelse, mor eller far alene for sig selv, hvile og masser af kærlighed.
Det kurerer vist alt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-10-06 18:00

jeb3 - det lyder ihvertfald vidunderligt!

Jeg synes også, at vi voksne skal forkæles, når vi er syge.....

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 02-10-06 18:29

Camillas moster, ja, også engang imellem når vi ikke er syge

Jeg var på kursus forleden, kom total smadret hjem.
Spurgte den lille om han ville kalde på mig en helv time senere, og tog så en lille morfar -troedejeg.

Da han kaldte på mig, havde han stegt kartofler, lavet salat, stegt torskerogn og anrettet det fint. Dertil været oppe og bruge nogle af sine penge på is. Mums.Det var SÅ skønt. Du bliver bare liggende sagde han, tog opvasken, lavede kaffe og det nød jeg.
Hvem sagde der blev gjort gengæld dagen efter

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-10-06 20:38

Sådan en skat!

Må jeg låne ham?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-10-06 22:25

Nåeh hvor var det bare sødt gjort...kys ham fra mig

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-10-06 22:32

Vi fik også røræg som mine børn også får i dag men med kogende vand i så skete det forunderlige at lyden af skeen i glasset blev "hul". Til voksne "mænd " skal der bare rom i så skal den der "specielle"mande influ nok gå over
mvh Sune

Kommentar
Fra : sabroeFlip

Dato : 03-10-06 10:59

hej og tak for din hilsen; karenD
Jeg er hunkønsvæsen og jeg syntes det er facinerende og læse lidt af hver her på kandu.
Nogle gange tænker jeg på , Hvad skal vi med psykologer, man får det godt, af chatte med jer her på kandu.

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 03-10-06 18:38

Tak for svaret sabroeFlip. Her er lidt poænger at varme sig på...

Venlig hilsen Karen