/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
xnview - definer størrelse
Fra : ufvest
Vist : 387 gange
40 point
Dato : 02-10-06 08:51

Jeg bruger XnView til beskæring.
Når jeg selv vil definere størrelse, prøver jeg at vælge Rediger | Angiv størrelsen på beskæringen | Brugervalg, men denne funktion kan jeg aldrig aktivere uanset filtype.
Hvordan bruger jeg denne funktion?
Hvordan definerer jeg selv beskærstørrelsen?
Jeg kan følge bredde og højde i statuslinien, men jeg vil hellere kunne angive størrelsen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 09:48

Hvis det er forholdet 15 bred x 10 høj. (alm. udprintning hos fotohandler)
Så kan du i edit > angiv forhold mellem siderne > vælge 3:2
Læg mærke til at bredde/højde følges ad.

Jeg har dog kun prøvet at sende resultatet til udprintning fra et andet program (element 2)
Men metoden var den samme.

Kommentar
Fra : ufvest

Dato : 02-10-06 10:42

Og den bruger jeg også, men jeg vil selv bestemme, at beskæringen fx skal hedde 4,2 cm bred og 11,3 cm høj - altså vil jeg være helt fri!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 10:59

Jeg fandt måske en metode.
Lav din beskæringsstørrelse
edit > angiv størrelsen på beskæringen > vælg "benyt disse indstillinger fremover"
fjern din beskæring
tegn en ny
edit > angiv størrelsen på beskæringen > vælg "brugervalg"
straks springer den ud på de mål du satte før.
ctrl+venstre mus kan flytte din "faste ramme"
højre mustast flytter billedet rundt på skærmen

Størrelsen bibeholdes indtil du laver en ny

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 11:09

Nu har jeg leget lidt med de størrelser.................det er ikke rigtig godt, men jo tættere du zoomer ind, desto nemmere er det at lave nøjagtig størrelse

Kommentar
Fra : ufvest

Dato : 02-10-06 12:19

Du løste NÆSTEN mit problem - tak for det.
Ved første test kunne jeg dog ikke til trods for maksimal zoom få PRÆCIS den størrelse, som jeg ønskede, mend et var tæt på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 12:30

Jeg har lige lavet præcis 1200x700 og 1201x701
Men jeg bruger ikke hjørne håndtagene kun dem på siden og i bunden.
Du kan jo altid flytte den på plads efter indstilling

Kommentar
Fra : ufvest

Dato : 02-10-06 12:43

Jeg tror på, at man kan det hele i pixels - sådan oplever jeg det i hvert fald lige nu.
I cm går det ikke helt så godt, men når jeg zoomer ind, kan jeg se, at et bestemt mål ville resultere i en beskæring midt i en pixel, og så er det vel logisk, at det ikke kan lade sig gøre.
Mon ikke jeg må nøjes med en næsten præcis beskæring, når jeg arbejder i cm.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 12:50

Jo - det bliver nok svært at dele en enkelt pixel midt over.

Kommentar
Fra : ufvest

Dato : 02-10-06 12:54

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-10-06 12:55

selv tak.