/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Pope pærer
Fra : Myns
Vist : 4025 gange
300 point
Dato : 01-10-06 22:13

Hej

Er der et lyst hoved derud, der ved om man stadig kan for en 25 W pope pære i klar glas. Den hedder 25W 220-230V S6 Made in Denmark. På forhånd tak.

myns

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-06 22:20

ja , det kan du
kan godt være du skal i en eliktrkkerforretning , er vist ikke mange byggemarkeder der har dem mere , men eliktrikkeren har dem normalt , ellers kan han skaffe dem

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-10-06 22:20

Det kan man ikke, da PoPe navnet ophørte med at eksistere ved årtusinde skiftet. De havde allerede på det tidspunkt været et salgs - navn for Philips i lang tid.

Du kan sandsynligvis stadig få en tilsvarende pære, tag den gamle med ned til den lokale el-installatør og spørg ad

D_T

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-06 22:41
Kommentar
Fra : Myns

Dato : 01-10-06 23:58

Hej igen.
Landet ligger sådan , jeg har en lampe med 25 pærer som er serieforbundet. Er desværre kommet til at smadre en. Har prøvet med en Osram pærer 25 W h5c8, men de virke ikke sammen med mine Pope pærer. Har I andre forslag.
myns

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-06 00:21

De kan ikke være serieforbundne, da det så ville kræve 25*25 volt=625Volt
Det ser bare sådan ud, og hvis det er fordi den ene pære slukker for lyset, så må det være fordi den ikke er skruet hårdt nok ned i gevindet. Prøv at sprøjt lidt wd40 eller pronto ned i fatningen.
Hvis det er en slags juletræskæde, så kan det ikke være 220-230V?
Er det ikke alm fatning?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 02-10-06 00:32

Hej pallebhansen.

Den er altså serieforbundet Der sidder 5 pærer i 5 række. Hvis jeg skruger en løe slukker de 4 andre. Jo, det er almindelige fatninger. Prøver lige det med wd40, og ser om det virker. Hvor lang tid skal der gå, før jeg tænder for lampen efter jeg har sprøjtet det ned i fatningen?
myns

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-06 02:55

Hvis du har 5 i serie og hver er på 220-230 V skal de forsynes fra et højspændingsanlæg. Det er simpelthenen for toset konstruktion til at jeg vil tro på den.
Læs hellere meget omhyggeligt med en lup hvad der står på de originale pærer som virker.

Og husk at V står for volt, som ikke må forveksles med W der betyder watt.

Hvis der er 5 i hver serie skal de hver være til ca. 50 V og have præcis samme watt angivelse for at det skal virke på 220 V. Hvis watt angivelsen er forskellig, vil de ikke dele spændingen ligeligt og de vil lyse forskelligt. Den mindste vil sjovt nok lyse kraftigst og brænde hurtigere over.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-10-06 15:06

Gaaaaabbb!!!!!!!!! (Undskyld indledning)

Hvis man serieforbinder 5 på af 25W/230V lyser disse bare mindre...

Hvis man ønsker kultråds-ligende-efekt ved lavt strømforbrug er dette en ok løsning. Juletræskæder er et eksempel på at man andre steder forbindre serrieforbinder lamper med lav spænding for at spare regulering.

Hvis man ville have haft normalt lysudbytte var de vel logisk nok parallelforbundet.

Men ja man kan godt få Klare 25W i en El forretning eller måske også i et vel assorteret byggemarked.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-10-06 15:13

Gaaaaabbb!!!!!!!!! (Undskyld indledning)

Hvis man serieforbinder 5 på af 25W/230V lyser disse bare mindre...

Hvis man ønsker kultråds-ligende-efekt ved lavt strømforbrug er dette en ok løsning. Juletræskæder er et eksempel på at man andre steder forbindre serrieforbinder lamper med lav spænding for at spare regulering.

Hvis man ville have haft normalt lysudbytte var de vel logisk nok parallelforbundet.

Men ja man kan godt få Klare 25W i en El forretning eller måske også i et vel assorteret byggemarked.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-06 17:51

WD40 virker med det samme.
Hvis man sætter pærer i serie, fordeles spændingen 220/230 Volt, og bare 2 pærer i serie, vil gøre de kun får 110 Volt hver, og der kommer ingen lys, da en pære er utrolig spændingsafhængig.
Det der ser ud som en serieforbindelse, kan i virkeligheden være en parallelforbindelse.
Parallelforbindelse:
Hvis x er pærene som rører med enden ned på fasen, så får de hver 230V
x------x-------x-------x------x----- 0
-------------------------------------Fase

Da enden 0 og fase, er et hanstik, kan de også vendes, så fase er foroven, og 0 nederst.
MEN, hvis den miderste pære tages ud, vil de 2 nærmest hanstikket lyse.
Så:
Vi må konkludere at du nok har en serieforbindelse som du siger, for så går alt lys ud:
Serie:
I--------x--------x---------x--------x--------x--------0
I-------------------------------------------------------Fase
De 2 I er forbundne.
Men så er hver pære ikke på 220 V, men ca 45 V

Men holder du fast i at det er 220volts pære, så er det en parallelforbindelse?
http://www.elvvs.dk/category.2694.article.25060
http://www.elvvs.dk/articlelist.2417
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-10-06 22:23

Mon ikke du kan få den. Jeg har selv i sidste uge købt en erstatning for en gammel speciel pope pære. (købt for 22 år siden) Det var stadig muligt.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 02-10-06 22:34

Hej qfha.

Hvor har du fået fat i den, og hvad hedder den?

myns

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-10-06 23:18

www.greenline.dk
Vælg Lyskilder -> Pære
Gå ned på siden og vælg
Standardpære
Klar E27 (Storsokkel) Eller E 14 (Lille sokel)

Den hedder 25W 230V Klar
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 03-10-06 02:25

Hej Myns

Der er vist ingen tvivl om at det virkeligt er en serieforbindelse som du har med at gøre, dette pga. dit udsagn om at de øvrige 4 lamper går ud, hvis man skruer den femte ud.

Når du oplever at en anden fabrikat lampe med ellers ens data, lyser forskelligt i forhold til dine eksisterende lamper, skyldes dette at modstanden ikke er konstant, den stiger jo varmere glødetråden bliver. Din nye glødelampe har med andre ord en anden karakteristik end dine nuværende.

Løsningsforslag: Indkøb nye glødelamper, og skift alle de 5 stk 25W på den ene streng (husk at indkøb 2 i reserve) - De 4 lamper du så har pillet ud, bruges så til reservedele til dine øvrige stræk.

Hilsen

Annuller spørgsmålet
Fra : Myns

Dato : 05-11-06 13:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål.

Har selv løst mit problem. Fandt nogle 15 W pærer. Fungerer næsten perfekt. De 5 stk. 15 w pærer lyser en lille smule mindre end 25 w pærerne, men man kan næsten ikke se forskel. Jeg vil takke dem, der har svaret på mit indlæg.

myns