/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min harddisk er jaloux
Fra : sumse
Vist : 565 gange
20 point
Dato : 30-12-02 00:24

Kort før jul købte jeg er ny harddisk. En "120 GB Seagate 7200rpm Fluid harddisk". Den virker sådan set fint, dog er der et lillet problem.
Den er jaloux. Skal jeg se film i mpg format eller hører mp3 filer fra den harddisk, hakker det meget, cirka 2-3 sek´ af gangen så stopper visningen, for så igen at kører videre igen 2-3 sek. Og sådan bliver det ved. Jeg har så købt et rigtigt kabel til ultra ATA, men det hjalp ikke. Har byttet om på master og slave - prim og sec kontroller - men det bliver ikke bedre. Men tager jeg så min gamle harddisk ud - også selvom den kører på den anden kontroller - ja så er der ingen problemer - film (mpg) og mp3 kører bare der ud af. Hvad i alverden kan der være galt ??

Har fornyligt opgraderet min BIOS. Den ser godt nok ikke alle 120 GB - men i windows 2000 er alle 120 GB der. Før jeg købte den nye harddisk havde jeg en IBM 60 GB - og matrox 6 GB (den har jeg stadig) og de kunne god sammen. Har et motherboard fra Intel "SE440BX-2". Hvad kan jeg gøre ?

Accepteret svar
Fra : felix_nielsen

Modtaget 20 point
Dato : 30-12-02 03:28

Sådan en harddisk ville jeg gerne eje... men til problemet...
du har problemer med at se film og mp3... film, er jo noget der kræver meget af computeren, men mp3´erne kan jeg ikke rigtigt forstå, men hvorom alt er, kommer her nogle muligheder:

arbejder din computer imens du prøver at se film, eller høre, mp3??? I givet fald med hvad, hvis du fx. downloader fra kazaa, så er der ikke noget at sige til det. (du skal også tjekke de kørende programmer du ikke umidlbart kan se), Ctrl + Alt + Delete, så får du listen. Det kan jo væe alt, lige fra realtime virus scaning, til spyware.

har du prøvet at defragmentere?

Det kan være en stor fordel at have harddiskene siddene på hvert sit ide kabel. (gerne i det yderste stik)

Det burde ikke være det, men prøv at instalere det nyeste codecs, tror det er DivX 5.0.2

andgående din 120 gigs, kan det være en stor fordel at partitionere den i flere mindre dele, coputeren kan godt ha´ problemer med at håntere en så stor harddisk.

Jeg kan ikke komme i tanke om mere lige nu, men håber du kan bruge noget af det...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-12-02 04:42

Nu kan jeg ikke se ud fra det du skriver hvilke et af dine gamle harddiske du bruger sammen med den nye, men jeg formoder at det er din 60 GB IBM-disk. Jeg har selv haft problemer med enkelte IBM-diske når de kørte sammen med en disk af andet fabrikat. Har du prøvet med din nye disk sammen med den anden gamle disk (jeg formoder at det er en Maxtor). Hvis du har mulighed for det så prøv evt. om du kan låne dig frem til en ikke-IBM disk og prøv med den.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 11-01-03 09:50

>andgående din 120 gigs, kan det være en stor fordel at partitionere den i flere mindre dele, coputeren kan godt ha´ problemer med at håntere en så stor harddisk.
Rigtig god idé.

Har du været inde i BIOS? Check, at alle drev bliver registreret som de skal.
Husk, at når du har flyttet så meget rundt på alting, skal JUMPERNE sættes tilbage.
På over/underside af hardisken kan du se, hvor hvilken jumper skal sidde for Master/Slave.

Hvor hurtig er din maskine? En super hurtig harddisk nytter intet ved mpeg-film, hvis din processor/grafikkort er langsomme - men det forklarer ikke hvorfor også mp3-filer er berørte.

UPS.. på siden http://www.lemcomputers.com/inteldtp2.htm kan man læse, at dit motherboard kun understøtter ATA33. Det er ikke så godt. Så har du intet at anvende dit ATA-ultra kabel til, vel?

Hvis du ikke får løst problemet (og med så dejlig stor en harddisk) anbefaler jeg en opgradering af dit motherboard. :-I

Fx kan du få ECS's K7S5A bundkort, som kan køre ATA100, her: http://www.foeniks-computer.dk/ for under kr. 500,-. Du kan naturligvis også købe det mange andre steder. Bare et eksempel.

Held og lykke

Kommentar
Fra : sumse

Dato : 02-02-03 00:39

Tak for hjælpen venner. Jeg tror jeg må sige, at det nok er mit motherboard - der er ved at være lidt for gammelt. Jeg løste problemet ved at købe en ekstra controller "ATA133 Controller Promise PCI" til cirka 459 kr. Nu kører det hele som en drøm. Med både harddisk og cd brænder...

hej og mange tak