/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Flue og flåd?
Fra : Begynder14år
Vist : 4697 gange
50 point
Dato : 01-10-06 01:21

Jeg har læst at man kan fiske med flue som endegrej samme med et flåd, så har jeg bare ikke lige fattet om hvordan, for jeg har da altid troet at fluer levede over vandet, er fisk virkelig så dumme ?

Hvordan hvordan forgår det, for jeg kunne godt tænke mig at have noget x-tre med til put&take her om ikke så lang tid...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-06 01:27

Der findes flere slags fluer, der er bl.a. dem du omtaler, der "flyver" for enden af linen oven over vandet for at lokke fiskene til, sådan at de bider på dem lige som når de fanger fritlevende fluer.

Og så findes der nogen der kaldes synkefluer, som man kaster ud og så synker de langsomt ned i vandet hvor fiskene så bider på dem, ligesom hvis det f,eks. var anden mading du bruger..

Men du kan læse en masse tips om lystfiskeri på siden her:
http://www.fisketips.dk/Default.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 01-10-06 01:28

Der findes jo forskellige former for fluer, der er både våd- og tørfluer vådfluen dykker en smule hvor den almindelige flue ligger i vandoverfladen. Man kan fiske med flue på samme måde som med de der hvide jiggs, kast ud og hal langsomt ind, men man kan også blot kast ud og lade fluen drive med bobbelflådet. Dog fisker jeg utrolig sjældent på den måde, men ser da ofte andre gøre det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 02:00

Når man som Lystfisker eller Sportsfisker bruger udtrykket Flue, er det ikke et helt præcist udtryk for det man i virkeligheden gør.

Udtrykket stammer fra en gammel englænder Sir Walton, der var den første der beskrev den specielle måde at fange fisk på. Han opfandt det moderne Fluefiskeri. I virkeligheden har mennesket brugt teknikken i 1000 år eller mere.

Fluer er de agn vi binder i enden af linen. De skal ligne noget som fisken gerne vil spise. Da fisk jo spiser mange ting og IKKE kun Fluer, kan Fluer illudere(efterligne) alle ting som fisken gerne vil spise. F.eks. Døgnfluelarver, Majfluelarver, Slørvingelarver, Orm, Myggelarver, Fiskeyngel og mange andre. Disse lever alle under vandoverfladen og oftest helt nede ved bunden. Hvis man som fisker vil lave "Fluer" der efterligner disse dyr, må man vide hvordan de ser ud og derefter fiske med "VådFlueline". Altså en line der synker ned i vandet.

Andre Fluer er de der tilfældigvis kommer flyvende over vandet, men oftest de der netop skifter fra deres vandlevende (nymfestadiet) liv til det i luften flyvende insekt.
Til dette fiskeri laver man andre "Fluer" og benytter en flydende line.

Der er altså 2 forskellige slags Fluefiskeri: Vådflue og Tørflue.

Rent Fisketeknisk er det virkeligt 2 forskellige discipliner der også kræver 2 forskellige slags liner og Fluer og fisketeknikker.

Når du nu spørger om Fluer og Flåd til brug i Put&Take's, må du også fortælle om du vil fiske NEDE i vandet eller OVENPÅ vandet. Der er nemlig også forskellige måder at gøre det på.

HAR du specielt Fluegrej? Stang, Hjul, Line, Fluer. Eller vil du bare have et Flue-tachle du kan bruge i stedet for en spinner eller et blink?

Du skal kende den fisk du vil fange, og så give den den mad den gerne vil spise, det er DET al fiskeri drejer sig om.

Knæk og Bræk. (Held og Lykke) Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-10-06 02:01

Du kan bruge din spinnestang til at fiske med flue hvis du bruger et bobleflåd.

Bobleflåddet er hult og fyldes med vand så det lige akkurat er flydende. Det er flåddets vægt der gør at man kan kaste fluen med sin spinnestang. Afstanden mellem bobleflådet og fluen er normalt 2-3 meter.

Man bruger (som regel) vådfluer til bobleflådsfiskeri.

Vådfluer fiskes under vandoverfladen, og tørfluer på vandoverfladen.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 02:12

Ja Helge har nok ret. Du skal ha fat i et Bobleflåd hvis du kun har en alm. stang. Men selv med et sådant kan du fiske såvel Tør- som Vådflue, så jeg mener stadig at du først skal vide noget om fiskevandet og de fisk der lever i det. Man kan jo faktisk også fiske såvel Aborre som Gedde på Fluegrej også med Bobleflåd. Men du tænker sikkert på Ørreder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-06 08:51

Jeg har med held fisket efter hornfisk med rørfluer bundet som rejeimitationer. Fluen (rejen) monteres ca. 1 meter under (boble-)flåddet og fiskes ved meget langsom indspinding. Det kan være nødvendigt at belaste linen med nogle klembly på linen, dels for at den skal synke, dels for at mindske risikoen for linekludder under kastet.

Her er en sådan rørflue: http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=107&l1=101&l2=107&l3=&v_id=8366&pg=1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-10-06 09:02

Ps. Nåeh ja... du er jo 'begynder' så jeg må hellere lige minde om at klemblyene (= små blyhagl med en rille) skal sidde mellem flåd og flue (madding). De kaldes også linebly og fås i æsker indelt i rum med flere størrelser hagl.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-10-06 09:30

Jeg har tit brugt vådfluer som ophængsfuer, og med en spinder i enden. ved at have 2 - 3 forskellige fluer over spinderen, får du set hvad der virker den dag, og spinderen virker som en lille fisk, der jager et bytte. Risikoen er, at på dage hvor fiskene bider på alt, kan du få bid på alle kroge, og så kan det være svært at få fiskene i land.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 01-10-06 21:02

#arne.jakobsen

tak for et godt svar, som altid.

#molokyle

Tak, fortæl mig endelig mere om ophængs flue.. ( knuder, længde på ophæng osv...)

#alle

Jeg fisker efter abbore i sorø sø nogle gange så hvilke fluer og metode skulle jeg bruge til at fange dem...

Tak for alle jeres gode svar, altid godt at få hjælp af profs'ne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 21:23

Aborren er en fisk der skifter en del i løbet af sit liv hvad adfærd og føde angår. I sin ungdom går den oftest i små-stimer på forholdsvist lavt vand. Jo ældre og dermed større fisken bliver, jo mere solitær bliver den og jo dybere vand lever den på. Dens føde skifter også til større emner bl.a. sine egne mindre artsfæller. Så vidt jeg husker er Sorø Sø rimeligt dyb visse steder og for at nå de store Aborrer må du have adgang til en båd. Så længe du ikke har investeret i en Fluestang, må du jo fortsætte med flåd-fiskeriet. For at nå ned til de store Aborrer skal du altså bruge et ret langt forfang med en stor endebelastning. Husk at du i et sådant tilfælde med fordel kan benytte et Glideflåd med en stopper på linen. Fluevalget vil jeg lade de andre råde dig om. AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 21:35

Men jeg kan da tilføje at "Fluen" til dette fiskeri efter Aborrer på stor dybde IKKE skal illudere et insekt men en fisk. Hertil er Rørfluer at foretrække idet de netop er lavet for at illudere fiskeyngel. De kan købes i mange størrelser og farver. Dette er som nævnt i en af dine tidligere tråde af stor betydning for et heldigt udfald. De er desværre ret vanskelige at lave selv og desværre også ret dyre at købe, så du skal måske vente med dette til du bliver lidt rigere. Du kan jo meget billigere bruge såvel spinnere og blink som Woblere. Men i hvert fald: Knæk og Bræk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-06 09:28

Begynder14år -> Det var nu A.C.Rosmon som nævnte ophænger fluer. Dette 'system' benytter jeg imidlertid også, når jeg fisker fra kysten. Fra båd på havet bruger jeg også ophængere ved pirkefiskeri, blot en helt del større og kraftigere.

En ophængerknude ser således ud: http://www.viktor.dk/knuder/ophaeng.html

..selv bruger jeg sildeknuden, som du finder lidt nede på siden i det angivne link.

Udmærket side iøvrigt: http://www.viktor.dk/knuder/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-06 09:31

Ps. Til aborrefiskeri ville jeg benytte jigs ...eller fiske med spinner. Her kan du læse mere om at fiske efter gedde og aborre: http://www.fiskeringen.dk/artikel.asp?ID=32

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 04:56

Tak for dine pæne ord til os alle. Men du skal også huske at lukke spørgsmålet.