/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvad gør vi ved det lån?
Fra : SandraFalk
Vist : 3009 gange
70 point
Dato : 30-09-06 20:38

Vi er et par lettere naive 1. gangs huskøbere og vores bank Nordea har så desværre fået prakket os et irreterende lån på... Vi var enige om da vi gik i banken før huskøbet, at vi ikke ville have afdragsfri lån.. Her tænkte vi især på realkreditlånet... Så vi har fået et 5% obligationslån i Nordea Kredit.. Det er vi så tilfredse nok med.. Men så istedet for et pantebrev som man tit får, ja så lavede vores bankrådgiver et Bolig Prioriteringslån ... AFDRAGSFRIT.. Jeg rynkede lidt på næsen da hun sagde det, men vi accepterede da vi nok mente at hun vidste bedst.. Nu er det så sådan at efter de første 3 mdr. i huset er der lige blevet kastet en DEL renter på det lån!!! Vi har ikke nogen betalingsordning på det lån.. Vi har et alm. boliglån vedsiden af som vi betaler alm. af på.. Jeg synes ikke vi har råd til at betale af på det prioritetslån!!! Jeg ka jo se hvad renterne var da lige forhøjede vores lån nu her, og hvis vi så skal betale de renter + afdrag - ja så har vi ik flere penge tilbage?????? Så er det jeg tænker: Havde vi fået et alm. pantebrev istedet eller skyldt penge til det eller hvad det hedder.. Så havde vi haft det måske over 15-30 år.. og så havde vi haft penge til at betale af på det.. Er det for sent at få det pantebrev nu og så indfri det lån i banken eller hvad gør vi? ØV ØV.. Håber en venlig sjæl vil hjælpe.. Det er så surt at se vores lån ophobe sig, istedet for som vi ville når vi købte hus, opspare penge i "murstenene"...

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 30-09-06 22:50

Hvis det var mig, ville jeg nok starte med at gå i banken for helt præcist at få at vide betingelserne på de lån jeg havde optaget, herunder hvordan de skal afvikles osv.
Umiddelbart synes jeg også det lyder som en dårlig idé med et afdragsfrit prioritetslån. Hvis det skulle være havde det vel været mere smart med et afdragsfrit obligationslån, således at de overskydende penge så kunne bruges til at betale prioritetslånet ud.

Mvh.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-09-06 23:04

Det er nu ikke så dårligt..
http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=876522

Forskellen er jo at I nok ikke kunne få er realkreditlån der dækkede sælgerpantebrevene.

Så 5 procent mod 10-15% sælgerpantebrevsrente er OK

Derudover kan i helt sikkert vælge at lave om sådan at i begynder at afdrage det hvis i får penge til det.

Bed eventuelt mægleren om at vise jer konsekvensen af det i har og sammenligning med det der var i sælgers opstilling.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 08:45

Har lige læst hvad der står i linket:
Det lyder ok, bortset fra at vi starter med et lån på 375.000 kr. ! Der er ikke luft i økonomien til at vi sætter næsten 7000,- ind på den hver tredje måned bare for at holde den standby på 375.000 kr. Nu er lånet så på ca. 382.000 kr.. Og vil fortætte med hastig kraft opad medmindre vi indbetaler alt hvad vi får i løn nærmest på det lån(og ikke betaler nogen af de andre faste udgifter)???? Vi har stadig det samme budget, ja faktisk lidt flere penge nu efter forsikringsskift end da bankdamen regnede vores budget ud.. Og vi spinker og sparer- Hvis vi får lavet en betalingsordning på det lån.. Skal vi så ikke stadig betale minimum det beløb hver måned til at dække renterne+lidt mere..

Jeg synes det er træls med en slags kassekredit på så mange penge, som vi ikke er int. i at bibevare som en kassekredit, som bare står og ÆDER RENTER!!

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 01-10-06 10:36

Hej
Jeg synes ikke du forklarer særlig godt hvad det er for lån I har eller hvad det er I gerne vil.
Jeg læser det sådan.
1. Et 5% realkreditlån i Nordea Kredit, som ikke er afdragsfrit og som I ikke ønskede afdragsfrit.
Det er vel over 30 år.
2. Et boligprioriteringslån i Nordea som er afdragsfrit. Og som du gerne vil lave om til et lån der afdrages over 15 - 30 år.
3. Desuden er der et helt tredie lån, som ikke beskrives.

Jeg forstår det ikke. Det bliver vel ikke billigere af at der skal betales afdrag ganske vist over mange år i forhold til at der ikke betales afdrag? Og renten på et privat pantebrev er med sikkerhed højere.
Hvis I ikke kan sidde for ydelsen, var det vel mest oplagt at l laver realkreditlånet om så det er afdragsfrit.
Kan I ikke skrive hvad restgælden er på de 3 lån, samt rente og afdrag. Ellers er de svar I får ikke noget værd, da folk ikke ved hvad de svarer på.
I betaler 7000.- hver 3. måned eller 28000.- pr. år på et lån på 375 000.- Det er godt 7% p.a. Det er vel ikke galt på et yderligt placeret lån men I kan jo spørge ejendomsmægleren hvad der skulle betales på et privat pantebrev. Stod der ikke forskellige finansieringsmuligheder på opstillingen da I købte ejendommen?
For mig lyder det som om I har købt dyrere end I har råd til, hvis I ikke kan følge med med betaling alene af renterne. Har I fået korrigeret forskudsregistreringen for det tæller da positivt hvis skatten bliver så korrekt som muligt.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 11:22

Vi har fået korrigeret hos skattefar.
Vi fik af vide da vi købte huset af vores bankrådgiver at vi sagtens kune sidde i det og også købe dyrere hvis vi ville.. Det synes jeg nu bare ikke når vi nu er kommet igang med det hele.... Men hun må vel ha' ret.
Det første lån er et 5% obligationslån Nordea Kredit lån på 1200000 kr. Over 30 år . Ikke afdragsfrit.
Det andet er Bolig Priorteringslån 6,9% på 370.000 kr. Afdragsfrit.
Sidste er Forbrugslån på 178.000 kr. Afdrag 2500 kr. pr. måned . Rente 8,243 %
Vi vil gerne betale af på det priorteringslån.. Men har ikke 7000,- hver tredje måned+ det der skal til for at betale af på det.. Det er det der er problemet! Hvis vi sælger vores bil, så har vi råd til at betale renterne - men synes jeg ærlig talt er FUCKED OP! DEt var der ikke snak om da vi købte huset.
Mangler der stadig oplysninger.. Jeg ville jo bare høre om man kunne få et pantebrev eller noget istedet for det prioriteringslån.. Hvor løbetiden ganske vist blev lidt længere, men til at betale af på..

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 70 point
Dato : 01-10-06 12:06

For lige at få tingene sat helt på plads...

I har købt et hus til ca. 1,57 mio kr. (beregnet ud fra restgælden på jeres lån). Det er belånt med 80% i form af realkreditlån på 5% (som i øvrigt ER sikret ved et pantebrev). De sidste 20% af ejendommen er så belånt i banken, i jeres tilfælde med et prioriteringslån på 6,9% p.a. Desuden vil jeg også mene at banken har sikret sine lån i form af pant i jeres hus.
Et pantebrev betyder bare at en eller anden (her banken) har pant i jeres hus og "ejer" som sådan den andel af huset svarende til pantet.
At du synes lånet er for dyrt, bliver der ikke lavet noget om på ved at få et pantebrev et andet sted.
Hvor lang er løbetiden på prioriteringslånet? Den er typisk 20 år. Du kan IKKE (uden at jeg kender jeres økonomi) ved at lave lånet om til et med afdrag sidde for mindre. Du vil da komme til at skulle betale mere, da afdragene jo skal betale de 370.000 på de typisk 20 år.
Efter mine beregninger, vil dit lån med 6,9% p.a. en løbetid på 20 år og en restgæld på 370.000 kr. give dig et afdrag på 8562 kr pr. kvartal. Altså en forøgelse med 1562 kr. frem for kun at betale renterne. Er løbetiden andet end de 20 år vil det naturligvis ændre sig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-06 12:17

Lad dog det prioritetslån være som det er - Hvorfor vil I absolut afdrage på det ?

Det kan I da gøre om nogle år når økonomien er bedre.

At lånet bliver større og større må skyldes andre ting - det kan jo ikke vokse sålænge I betaler renterne.

Banken har ikke "Fucked" jer "up" - de har lavet det afdragsfrit så der var flere penge i overskud, senere hen kan I jo betale afdrag - Huset stiger vel også i værdi.

Der er et eller andet i din "historie" der er lidt svær at gennemskue.

I øvrigt syntes jeg det er "en ret høj rente" hvis det hele ligger indenfor ejendomsværdien.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 01-10-06 12:26

En rente på 7% er nu meget normalt for den værdi der ligger fra 80 - 100% af ejendomsværdien.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-06 12:35

Tja

Så har "vores familie" en god bank

Men du har nok ret at det er acceptabelt....

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 12:41

Jeg ved ik hvorfor der er noget der er svært at gennemskue hi hi.. Jeg prøver jo bare så godt jeg kan at forklare tingene.. Tager i banken i næste uge og snakker med hende.. Vi er bare blevet overraskede over hvor meget vi skal af med (renter) på det omtalte lån..(Pludselig da jeg kiggede på netbank igår, så jeg at lånet var steget til knap 382.000 kr.) Vi har lavet budget med bankdamen før huskøb og deri har vi ikke indregnet nogen penge/afdrag hver måned til de renter.. Det skal vi så til at finde frem til nu, hvor jeg synes vores økonomi er snæver nok! Fordi ellers løber lånet løbsk! Og vores ønske var da vi købte hus at betale af på vores lån... Ikke at forhøje eller have dem i samme niveau hvis I forstår.. SÅ jeg ville bare høre her , hvis der nu var en bedre løsning..

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 12:46

Gad vide om vi kunne spare noget ved at skifte bank? Jeg så lige på denne her side igår http://www.pengepriser.dk/frontpage.html . Nå, det må være et andet spørgsmål.. Vi har begge haft Nordea altid, men hører tit at det er en dyr bank..

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 01-10-06 12:47

Det er jo det vi er her for
Og jeg kan godt sætte mig ind i det med I ikke vil have afdragsfrie lån. Vi valgte det selv fra, da det kunne gå hen og løbe løbsk for os.
Held og lykke i banken.
Håber noget af det vi skrev trods alt hjalp lidt

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-06 12:49

At lånet stiger og falder lidt i perioder er sikkert fordi rentedato og betalingsdato ikke er den samme.

Hvis banken har lavet et budget for jer og "GLEMT" renterne på deres "eget" lån.....

Så ville jeg godt nok sige at det lyder utroligt at man kan "glemme" 30.000 som man oven i købet "selv" skal have hvert år.....

NY BANKRÅDGIVER

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 13:00

Vores bankrådgiver er leder af den bank vi har
Jeg synes også det er rigtig mærkeligt.. Måske vores egen skyld at vi ikke fandt ud hvor mange penge der skulle betales på de renter hver tredje måned .. Men altså.. Vi har lavet budget med hende..Så vi vidste hvor mange penge der skulle gå til budgetten hver måned.. Nu skal vi ud og finde 7000 kr. extra hver tredje måned.. Det er altså meget!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-06 13:07

Om han/hun er leder eller ej retfærdiggør ikke på dårlig rådgivning.....

Det gør det kun værre

Nu må det jo så blive bankens opgave at få det hele til at hænge sammen....

Håber det lykkedes...

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 13:41

Ja det håber vi så sandelig også. Grunden til at vi helst ikke ville have afdragsfri var at vi ville være sikre på vi havde råd til afdrag osv..Det havde vi sagt til hende fra starten - men så når hun havde lånetilbuddene på plads, så havde hun alligevel lavet noget af det afdragsfrit.. Det var vi lidt kede af men accepterede.. Vi gennemgår vores budget en gang til..Ser om vi kan finde penge til de forb. renter .. Og så stikker vi næsen ind til hende i banken i næste uge.. Tak for al hjælpen.. Altid rart at få nogle andre til at ´komme med råd og vejledning..

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 13:44

Tak for svaret MacMadsen.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 01-10-06 15:13

"Vi har lavet budget med bankdamen før huskøb og deri har vi ikke indregnet nogen penge/afdrag hver måned til de renter.. "

"Grunden til at vi helst ikke ville have afdragsfri var at vi ville være sikre på vi havde råd til afdrag osv..Det havde vi sagt til hende fra starten - men så når hun havde lånetilbuddene på plads, så havde hun alligevel lavet noget af det afdragsfrit.. Det var vi lidt kede af men accepterede.. Vi gennemgår vores budget en gang til..Ser om vi kan finde penge til "
Hej
Ja undskyld men jeg forstår ikke din argumentation. I ville have et lån der ikke var afdragsfrit og har nu problemer ved at det er blevet lavet afdragsfrit lidt mod jeres vilje. Hvis det var lavet med afdrag, skulle der jo betales mere end I skal betale nu.
Og det med at lave et budget, hvor I "ikke har indregnet penge til de renter hver måned". Man kan jo ikke få et lån uden at betale renter og eventuelt afdrag løbende, pr. måned eller pr. kvartal. Og banken har så set på tallene og konstateret at I vil have svært ved at betale både renter og afdrag og derfor givet jer et afdragsfrit lån.
For mig lyder det som om I har regnet med at få et lån som der ikke skulle betales renter af og at I er nødt til at sælge bilen for at betale renterne? Enten er jeg tungnem eller også er der noget der forklares forkert.
"Jeg ville jo bare høre om man kunne få et pantebrev eller noget istedet for det prioriteringslån.. Hvor løbetiden ganske vist blev lidt længere, men til at betale af på.. " Prioriteringslånet har i princippet ubegrænset løbetid, så hvad betyder formuleringen om at løbetiden bliver længere ved et pantebrevslån?
Du kunne eventuelt rejse et nyt spørgsmål, da jeg ikke synes sagen er afklaret. Jeg tror der er noget I slet ikke har forstået.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 22:13

Nej der er ikke noget vi ikke har forstået! vi bad bankdamen om at hjælpe os med budget, så vi ku se hvad vi ku købe hus for osv. Så fandt vi et hus, og hun lavede nogle lån. Vi har så et fast beløb vi skal betale til budgetten og hver måned, og deri er IKKE indregnet penge til hverken renter eller afdrag på det lån!!
Det fandt jeg ud af nu her da der pludselig blev kastet renter på det lån, og det var mange penge!!
Det med pantebrev er : Jeg troede det var billigere.. Jeg vidste det ikke, derfor spurgte jeg her..

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 01-10-06 22:14

Jeg har fået svar på mit spørgsmål. Og det er jeg glad for!