/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølerblæser vil ikke blæse
Fra : olehenne
Vist : 2642 gange
500 point
Dato : 30-09-06 17:45

Hjælp min motor bliver sydende varm og smider vandet ved køkørsel, hvis jeg glemmer at sætte AC,en til. Det er indtil nu ingen der kan hjælpe mig. Relæer og blæsermotor er tjekket, men det styres af en computer og der er ingen fejlmeldinger fra den. Skal jeg virkelig bide i det sure æble og gå til et aut. værksted eller kan jeg være så heldig at en erfaren mand M/K vil hjælpe. Bilen: Citroën XM 2,0 i årg. 95 med eftermonteret AC.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-09-06 17:54

den mest alm årsag til den type fejl er enten en knækket ledning eller en dårlig stelforbindelse

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 30-09-06 17:57

har du prøvet at finde en hjemmeside, hvor du kan læse lidt om evt. problemer med den slags og dermed måske også få andes erfaringer med det....
det er en rigtig god ting med de specielle hjemmesider for de enkelte bilmærker..
god weekwnd
mvh...miss.j

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 30-09-06 18:26

Hej bredker og missjosefine!
Har søgt på nettet i de sidste dage efter diagram og rep. tip. Fandt lige hvad jeg søgte på en specialside fra GB: Club XM Forum. Meldte mig som bruger for at downloade en vejledning og fik en masse ulæseligt, ærgerligt! Nå men håbet er jo lysegrønt.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-09-06 19:37

Du kan tjekke om det er føleren, ved at tage stikket ud og kortslutte de 2 ledninger.da skal bleseren starte.gør den det så er det føleren der er def. den plejer at sidde skruet ind i køleren.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-09-06 19:42

Har din mekaniske thermostat det godt.
Sidder vandpumpen med på tandremmen som i BX.
Trækkes vandpumpen af samme rem som AC. er det måske den der er for slap.
Hvis ikke det varme vand bliver transporteret ned forbi den elektriske thermostat vil den heller ikke føle varmen og starte.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 30-09-06 23:21

hej.
hjemmesiderne:
citronik.dk
citroën.nu (cirtoënakuten)
/steen b.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 30-09-06 23:28

Termometret viser temp. i kølevandet er OK ved landevejskørsel. Der er ikke en termoføler på køleren og vandpumpen er trukket af tandremmen sammen med knastakslerne. På pumpehuset sidder tre følere en blå (er skiftet) en brun og en grøn. De viser forskellig Ohmsk modstand efter vandtemp. så dem regner jeg med er OK. (motortypen er RFV -XU10J4R).
Mvh Ole

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-06 00:34

den føler der sider i køleren er til at styre blæseren på køleren og har intet med din temperaturføler til instrumentbrættet at gøre , den sider i motorblokken
hvis det er den føler der sider nederst i køleren med to ledninger der er defekt , skal blæseren starte hvis du korsslutter de to ledninger der kommer fra denne ( bilen skal være startet )
korsslutter du den skal blæseren starte selvom moteren er kold , men så ved du om det er føleren der er defekt

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 01-10-06 07:59

Hej bredker.
Desværre er der ingen føler på eller ved køleren på denne model. Det siger værkstedet også, men har ikke adgang til manualer eller andet om dette problem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 09:01

Men er der ikke godt nok flere hastigheder på din blæser.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 09:08

Det kan du tjekke ved at tage det stik af der sidder på din reciever til Ac anlægget og lave en lus (en kabelstump) og prøve dig frem ved at kortslutte de forskellige stik ben inden i stikket. For mig lyder det som om den lave hastighed er røget sig en tur.

Dert er et meget generelt problem ved alle biler og jeg har på mit job fundet adskillige af den type fejl. Hastighederne styres som regel af 3 modstande som sidder ude i selve blæsemotoren og det er dem der skal skiftes for at få den lave hastighed med igen. Grunden til at du kan holde den nede i temperatur når du tænder for AC en er at den så rimelig hurtig indkobler den mellemste hastighed da trykket i kondensatoren stiger op til det i switchen indstillede tryk.

Prøv lige at tjekke om ikke det er sådan det forholder sig.
Læg mærke til om der er nogen blæser der starter lige når du slår AC en til.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-10-06 14:34

Du skriver, der er 3 følere på din vandpumpe.
Ifølge en engelsk manual (Peter Russek) skulle den der er på undersiden af pumpen, nærmest motor og kabine, være temperaturkontakt. Hvis du med tændingen på følger alimaks anvisning på denne føler, burde blæseren køre.
Jeg kan ikke efterkontrollere på min egen, da det er en v6, der er noget anderledes.
Da du skriver, at blæsermotoren virker, kan du som nødløsning trække en ledning ind, så du kan køre blæseren manuelt, indtil du finder fejlen. På min var ledningerne byttet om, så blæseren løb omvendt, med et ganske underholdende resultat, så hus lige, at kontrollere omløbsretningen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-10-06 14:35

hus=husk

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 01-10-06 18:47

Hej alle.
De tre følere på pumpehuset er fra oven med farven blå ( er skiftet), brun og grøn med gul ring og er modstande. Målt med varm motor har de forskellig ohmsk værdi og den ændrer sig efterhånden som kølervandets temperatur falder. I Haynes rep. håndbog advarer de mod at kortslutte eller sende strøm ind i stikkene da det kan ødelægge coputeren. Om der er flere hastigheder ved jeg ikke. Men der er to blæsere, en for AC nærmest motoren og en foran fordamperen og de skal arbejde afhængig af kølebehovet. Så når jeg slår AC'en til suger den også luft gennem køleren og kan derfor klare nødsituationen, bare jeg ikke glemmer det! På en side fra Ungarn, tror jeg, omtalte en XM'kender et multistik på kablerne fra motorrummet til kabinen som årsag til mange fejlmeldinger pga korrosion. På displayet tænder en advarsel (svag og stærk lys) om for varm motor med tilfældige intervaller, som om der er en løs forbindelse. Både med kold og varm motor. Ved indkobling af AC'en ændres lysstyrken men uden at den slukker. Stikket sidder på torpedopladen, så man skal afmontere hele instrumentpanelet for at komme til det, siger han! Har ikke meget lyst til at forsøge men det kan være det bliver nødvendigt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 19:18

advarslen imod at "kortslutte" er jo helt hen i vejret da det at gøre det, jo er det samme som når switchen slår til. Det er jo bare at gå uden om kontaktsættet og selv slutte kontakten med lusen.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 01-10-06 19:31

Eftermont. a.c--
Du kan ikke regne med orig. ac ledningsdiagram kan bruges..
Find type på den eftermont. acér kontakt forhandler, mont/ledningsmont
til xm.
Ledninger/samlinger/giverer/følerer. er i forvejen et meget svagt punkt
på xm.
/steen b.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 01-10-06 22:19

Hej alle!
Tak for indlæg og råd. Prøver at kontakte ACfirmaet i morgen og evt en aut. forhandler om råd og evt pris på en reparation. Andre forslag er stadig velkomne.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 10-11-06 08:32

Hej igen.
Kører nu med en termokontakt på kølerslangen der styrer et relæ koblet direkte til relæsoklen til blæseren! Føleren er en brydekontakt fra en gammel akkuboremaskine. Desværre på 50 grader. Ville gerne have haft en på 75 gr og sluttekontakt i stedet, da relæet er trukket hele tiden. Det virker fint, blæseren kører med intervaller til vandet ved selvcirkulering er kommet ned under 50 gr. De råd jeg har fået indtil nu har ikke hjulpet, men vil prøve at skifte ledninger og kabelsko omkring de to relæsokler i venstre side hvor blæserens relæ sidder. Blæseren har kun plus og minus kontakter og kun en hastighed. Forbruget er målt til 12 amp, det ved jeg ikke om det er normalt. Jeg har ikke råd til at sætte den på værksted til over 500 kr i timen og ingen af de værksteder jeg har spurgt kan fortælle mig hvor signalet til blæserrelæet kommer fra. De tre følere på termostathuset er alle NTC modstande. Den øverste er til temp. måleren på instrumentbrædtet. De andre to må være til motorcomputeren. AC firmaet har sendt mig et diagram over systemet, men jeg har lidt svært ved at tyde de forskellige komponenter. Håber at finde fejlen ved ledningsudskiftningen. Venter stadig på det rigtige svar, så jeg kan give point

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-11-06 14:26

Har du husket, at din midlertidige kontakt vil give bedst styring hvis du sætter den på den nederste kølerslange. I øvrigt har jeg ud over nænvte følere også én, der sidder halvt nede på selve køleren i bilens højre side

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 10-11-06 14:45

Der sidder en sort dims på køleren som ikke har nogen ledning monteret. Det skulle være en niveaukontrol til kølevandet, mente en citroenmekaniker. Ved computerboxen fandt jeg en ledning med trepolet stik der passer i længden til den, men det havde ingen indflydelse at montere den. Jeg vil nu prøve at sætte føleren ned på nederste slange så kan det være blæseren ikke kører så mange gange efter motoren er stoppet. Tak for det!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-06 21:11

På min sunbeam sad føleren næsten nede ved bunden af køleren. Men på slangen lige udenfor nederste studs har jeg oså set den monteret (kan ikke huske bilmærket)
Men du skal også lige sørge for at den kommer op i drifttemperatur.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-11-06 02:57

Hvis du kan skille brydekontakten ad, uden at ødelægge den, kan du måske vende bimetalet, så det bliver en sluttekontakt. Det andet kan give dig problemer på sigt, da relæet har et vist forbrug.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-11-06 03:12

Kiggede en ekstra gang i diagrammerne.
Det ser ud som om, der slet ikke er en blæserstyring på den med AC.
Derfor tror jeg, at det er blæserstyringen du har fundet. Prøv om den slutter eller giver stel når kølevandet er for varmt, så kan du vel få den til, at styre dit relæ (hvis den ikke reagerer, kan du vel montere en, der er beregnet til biler uden AC)

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 11-11-06 15:16

OK det vil jeg prøve. Når det var en citroën-mekaniker der sagde det, mente jeg ikke det var umagen værd at undersøge det Føleren jeg bruger er indstøbt så den kan ikke skilles ad. Måske man kan bruge en fra en vaskemaskine.
Til e.c. det er også mit ønske at temp. kommer højere op.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 500 point
Dato : 13-11-06 23:13

Flere ældre kaffemaskiner har en termostat, der kan adskilles. De har en rund bimetalplade. Hvis du vender den, og om nødvendigt lægger en afstandsring, vil sådan en give dig en 96graders styring. den skal anbringes på køleren ca i samme højde som den originale kontakt.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 10-12-06 17:46

Hej, jeg har nu flyttet føleren over til slangen fra bunden af køleren og derved er temp. højere og blæseren kører kun en enkelt gang efter motoren er stoppet. Kun mangler jeg at finde selve fejlen i styringen af relæet. Konen har så købt en Picasso HDI - så er der bedre tid til at fejlsøge på XM'en. Da der ikke er et egentligt rigtigt svar på spørgsmålet ved jeg ikke om der skal gives point for nogen af de gode råd jeg har fået. Måske en vil svare på det!
Tak!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-12-06 17:57

Iblandt er der ikke svar på alle spørgsmål, men om du vil give point er jo helt op til dig selv. Der er jo alligevel nogen der har forsøgt at hjælpe.

Men godt at den nu er i "bedring.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-12-06 19:31

Til min BX er der en manual.
Til min Xantia er der en manual.
Til XM er der en manual og den hedder Haynes 3451 (89 - 98)
Kan evt. købes hos http://www.birgersbilligebilboeger.dk/
Reservedelsforhandlere
Lånes på biblioteket

Du kan afslutte spørgsmålet ved at / anullere det / tydeligt skrive at spørgsmålet er afsluttet / vælge en der hjalp dig (ikke mig)

Ps. Der vil måske være en del som kigger ind på dit spørgsmål for at hjælpe, og så er det nok lidt ærgerligt at opdage nederst at spørgsmålet er standset.

Godkendelse af svar
Fra : olehenne

Dato : 11-12-06 12:11

Tak for svaret hjkofoed.
Hvis jeg finder den egentlige årsag vil jeg straks skrive en kommentar om det. Den med kaffemaskine-termostaten var god Prøvede med en fra en vaskemaskine men den reagerede meget langsomt, så den fra en accuboremaskine på 50 gr på afgangsslangen fungerer. Så tak alle for hjælp og kommentarer.
Ole

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-12-06 14:32

tak skal du have, venter spændt på løsningen