/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
rensning af køkkenbord af stav
Fra : polle1002
Vist : 4171 gange
100 point
Dato : 30-09-06 17:39

Hvad bruger man af rengøringsmiddel, når man skal afvaske bøgetræ`s køkkenbord. Bordet er efterhånden så olieret, fedtet og snavset, at det trænger til en afvaskning.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-09-06 17:58

vask den grundigt af i sulfovand , slib den med sandpapir ( en rystepusser er god til dette )
men du bliver nød til at give den en ny gang olie , ellers bliver den ret hurtigt ødelagt
husk at den skal have olie MINDST en gang om året , gerne to gange , ellers holder den ikke i ret mange år

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-09-06 18:45

Jeg bruger trip traps trærens. Det er effektivt og nemt. Du kan både bruge det til at komme i bund, men også som almindelig vedligeholdelse. Alt efter hvor kraftig blandingen er.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-09-06 19:38

qfha >>>>>>>>>>
du kan godt rense med trærens , men så skal du aligevel vaske bordpladen bagefter og give olie
trærens kan aldrig bruges til alm vedligeholdelse , det ødelægger pladen af istedet , da både trærens og sæbe vasker olien ud af træet ( og det er olien der skal beskytte træet så det ikke rådner )
da der her er tale om en plade der vil komme til at lægge madvare på vil jeg fraråde trærens , da det indeholder stoffer der er ret uheldige sammen med madvare , og man kan ikke være sikker på at ALT er væk igen efter vask
og til alm vedligeholdelse er det helt ubrugeligt , det ødelægger bare pladen og madvarene istedet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 10:05

Noget tyder på at du ikke har behandlet det helt rigtigt fra starten af, for du skulle jo gerne kunne holde pladen ren og tør selv om der er olie på.

Måske det er det forkerte olie du bruger. Der må ikke være lak forekomster i.

Følg bredkers råd med hensyn til rengøring og start så forfra. Den eneste forskel fra dengang den var ny og så nu er at den allerede er mættet. Men pas på

Vi har selv en bordplade i naturfarvet eg total 8,5m og den bliver behandlet med bio-olie efter behov. Smørrer det på og efter 1-2 timer efter gnides/poleres den med en svamp. Alt i alt et krævende job selv om det meste af tiden er ventetid, men man behøver jo ikke og stå og vente på den skal tørre op

Det kræver lidt arbejde at have en bordplade der skal behandles med olie men til gængæld ser den jo brandgodt ud.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-06 10:18

lige en bemærkning til fijala`s indlæg

ventetiden til du polere efter er god nok hvis der IKKE er hærder i olien , mange at de olier du får i byggemarkedet beregnet til dette er med hærder , er der hærder i må du kun vente i 15 min , ellers er det næsten umuligt at polere det overskydende af
til at polere med er en af de billege polermaskiner til biler (ca 150 kr i jemog fix ) gode til det , bare husk at smide kludene helt ud bagefter , ellers får vi norsøcenteret om igen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 10:23

Ja det er korrekt det med hærder det glemte jeg lige.

Et lille fif. Gnid altid [B]med[/B] årerne i træet for ikke at få synlige ridser.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 10:24

nå nu kan man ikke engang lave et ord med fed skrift

Øv

Jo måske alligevel

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 10:28

Vi kunne dog aldrig finde på at bruge en olie med hærder da det lukker for træet efterfølgende og det vil derfor ikke tage imod ny olie når det trænger næste gang. Brug hellere en olie med voks i og det skal bare være et ultra tyndt lag hver gang med efterfølgende polering, så holder pladen sig fin i mange år.
Men hvis man venter forlænge med at give den olie begynder man at slide på træet og efterhånden bliver pladen grim. Tænk på et olieret trægulv. Det er den samme behandling man skal igennem, bortset fra at man ikke har madvarer på gulvet

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-06 10:40

Citat
bortset fra at man ikke har madvarer på gulvet

kommer da an på hvor vildt det går til

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-10-06 10:50

ok bredker det har da hændt at der er blevet spildt noget, men grundlæggende holder man det vel oppe på bordet

Jeg tror faktisk også at vi er rimelige enige i om hvordan man holder en bordplade i fin form. eller ???

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-06 11:02

ja , godt vi er mere end en der ved bedst

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 01-10-06 11:42

gør som bredker siger. du må IKKE bruge træ rens på bordplader, du kan også prøve med froggy´s naturlig soda, den er god til at fjerne fedtstof af enhver art

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 05-11-06 00:50

Nu stopper i altså jeres madfetich ! he he Bredker, du glemte vores favorit!!! Zieklinge !

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-11-06 09:01

nej , den er ikke glemt , men problemet med den er , at ikke ret mange amatører kan bruge den , efter at det bare er forklaret , de får bare lavet skader istedet for
skal de lære at bruge den , uden at lave dybe ridser med hjørnerne , skal de have det vist først

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-06 17:52

ja for at bruge en Zieklinge skal man være lidt dreven i faget. Det går så fint og pludselig er man ukoncentreret og laver en fed ridse med det ene hjørne.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 08-11-06 17:39

nå ja det glemte jeg lige.