/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kogning af frosne bønner
Fra : SeeThis
Vist : 9372 gange
20 point
Dato : 29-09-06 20:04

Hej.

Jeg er total håbløs hvad madlavning angår. Selv de meste simple ting volder mig problemer.
Lige her og nu står jeg og skal koge nogle frosne bønner. På posen står: "De dybfrosne bønner kommes i en gryde med kogende vand og dampes i 4-6 min".

Men hvor meget vand skal der så i gryden?
"Gryde med kogende vand" lyder som en grydefuld vand, men "dampes" er jo ofte lig med at der kun skal lidt vand i. Jeg er forvirrret.

Har desværrre kun de 20 point. Håber der alligevel er nogen der vil hjælpe.

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 29-09-06 20:13

Det skal bare lige være sådan, at bønnerne er dækket af vand.

Det skal ikke være sådan at vandet ikke spilkoger, men bare så det står og småbobler/småkoger.

Men du kan mærke med en spids gaffel når bønnerne har nok, de skal ikke være vildt hårde at stikke i.

Og husk at komme lidt salt i vandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : SeeThis

Dato : 29-09-06 20:19

Hmm... der står at jeg først skal koge vandet. Og så putte bønnerne i.

Kommentar
Fra : SeeThis

Dato : 29-09-06 20:25

Så vand i gryden i den mængde jeg vurdere der skal til for at dække den ønskede portion bønner. Koge vandet. Bønner i. Og så lade det koge i den angivne tid.
Må være sådan.

Men skal man skrue ned efter de r kommet i?

Kommentar
Fra : SeeThis

Dato : 29-09-06 20:36

Nå, ja okay, det kan jeg vel nok fornemme når jeg når så langt.

Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : SeeThis

Dato : 29-09-06 20:36

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Brygger1957

Dato : 01-11-06 21:51

Husk lige, at dine bønner efter endt kogning lige skal overbruses med koldt vand i et kort øjeblik, da de derved beholder den smukke grønne farve. Lader du dem bare stå i gryden efter at du har hældt kogevandet bort, da fortsætter kogeprosessen med overskudsvarmen i bønnerne og de bliver triste og slatne.