/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fløde-kartofler
Fra : TraktorTom
Vist : 8658 gange
100 point
Dato : 29-09-06 17:30

Hej
Jeg søger en nem opskrift på flødekartofler.
Da jeg bestemt ikke er en ørn i køkkenet, søger jeg mere end blot et link til opskriften.
Der skal være en brugsanvisning med på den bedste opskrift.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-06 17:40

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

der er rigtig mange muligheder - også uden fløde - og der er "brugsanvisning" til opskrifterne

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-06 17:41

Hvor mange personer er det til?

Fire personer:

1 stort løg skåret i skiver
1 kg kartofler skåret i skiver
Lidt olie
salt og peber
½ liter piskefløde
1 lille pose revet ost

Kom olien på en pande og svits løgskiverne - de må ikke blive brune, kun klare.

Så du skal holde øje med dem!

Kartoffelskiverne koges i 5 minutter (vandet hældes ud) - og fordeles sammen med de svitsede løg i et ovnfast fad.

Drys salt og peber over.

Hæld fløden over og drys med den revne ost.

1 1/2 time ved 200 grader forvarmet ovn.

Bon appetit!

Moster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-09-06 17:42

Du kan også bruge mælk i stedet for fløde.

Så vil løg og mælk koge sammen til en god konsistens.

Godkendelse af svar
Fra : TraktorTom

Dato : 29-09-06 18:00

Tak for svaret Camillasmoster.Klart og tydelig for selv mig. Så den opskrift er hermed noteret.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 29-09-06 18:02

Hvis du vil undgå at det skiller, så brug madlavningsfløde. Den er også mere mager.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-09-06 18:41

½ liter piskefløde til 4 personer.... Bøvs... --Mælk er osse godt...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-06 18:46

Det lyder som en omstændelig affære den opskrift

Næ, så besværligt behøver det ikke være:

kartofler i skiver (samme mængde som du ville beregne hvis det var til alm. kogte kartofler)

Et par løg i skiver.

Læg i et ildfast fad.

Drys med salt og peber.

Hæld ½ liter piskefløde over, og fyld op med mælk så kartofler og løg lige er dækket.

Dernæst i ovnen i 1½ time ved varmluft på 160 grader (alm ovn 200 grader)

Og så simpelt er det....og jeg garanterer for, at det er de bedste flødestuvede kartofler der findes

mvh dova