/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sår fra tand
Fra : bublebee
Vist : 3918 gange
100 point
Dato : 29-09-06 12:34

Min kat har været oppe og slås og er kommet ind med et ret dybt hak i hovedet. Foran venstre øre. Jeg har vasket det af i varmt vand, men hvordan holder jeg det bedst rent så vi undgår betændelse eller bylder ?
Det er en udekat - så hun bliver jo beskidt.

Og et andet spørgsmål:
Nogle der kender en god side med billeder/tegninger af hvordan man ser forskel på en han og hunkat ?

Altså ved godt min er en hunkat, men kom til at snakke om det herhjemme :)
Så vil vise manden tegninger af det gg.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 29-09-06 12:51

Tjah, hvad med noget jod (eller hedder det menbromin) fra Falck-kassen

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-06 12:54

Man kan - i hvert fald hos dyrlægen - få noget antiseptisk spray, som er en god idé lige at sprøjte på såret. Man BLIVER så populær hos katten, når man gør det - men det er enormt effektivt.

Derudover synes jeg, du skal lade katten passe det selv - det vil jo blive vasket jævnligt - og selvfølgelig holde øje med, om der er tegn på begyndende betændelse og dermed behov for dyrlægebistand.

Min den ene kom hjem med et grimt tandsår i hovedet for nylig, hvor jeg gjorde ovenstående og efter en enkelt sygedag, hvor han ganske frivilligt holdt sig inde og bare sov, så fungerede han fint igen. Ingen betændelse og nu er der bare en lille bule, fordi det ikke har været syet, men ellers kan man hverken se eller mærke noget på ham.

God bedring med hende

Slambert

P.S. Kender godt nok ingen tegninger, men det er jo et ret simpelt spørgsmål om at løfte op i halen og se, om man direkte bagfra kan se ét eller to huller......

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-06 12:56

dvs 2 huller og "små patter" på maven = hunkat ?

Min mand tror nemlig ik helt på mig gg.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 13:04

Hankatte og også patter på maven, men 2 huller set direkte bagfra = hunkat, 1 hul set direkte bagfra = hankat. Den "lille tap" gemmer sig, så der skal man vende dem om på ryggen og sprede deres ben, før man kan se en lille forhøjning med et hul i

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 13:05

Citat
Hankatte og også

skulle selvfølgelig være: Hankatte HAR også......

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-06 13:09

Ok meget forvirrende at den også har små patter. Hehe.

Jamen så bliver vi da alligevel i tvivl om det er en han eller hun....

Den har sit rumpehul og et godt stykke længere nede er der så et hul mere. Måske et mellemrum på nogle cm.
Den slås en del og kommer tit hjem med rifter og små sår.
Den har ingen testikler, men det er jo også en kat vi engang har taget til os, måske den er kastereret?
Den er meget kælen og elsker at sove hos mig på skødet, men er også meget udendørs.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 13:12

Hvis der ikke på nogen måde er tegn på testikler og du kan se begge huller direkte bagfra, når den står op og I løfter halen, er det en hunkat. Selv hos kastrerede hankatte er "poserne" tilbage ved testiklerne, så man ikke bør være i tvivl.

Dens opførsel mht. inde/ude og kælenhed er mere et tegn på en glad og tilfreds kat end et spørgsmål om køn :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-09-06 13:20

http://www.ingeskattehjem.dk/default.asp?Menu=Misforståelse&Select=Killinger&MenuNr=301500
Dette link viser ved tegning, forskel på hankilling og hunkilling. Eller på en anden måde: En hankilling har stor afstand mellem anus og tissemand, medens en hunkilling har lille afstand mellem anus og tissedame. Du kan også checke ved at føre en finger ind under killingens bagben, fra mavesiden og bagud. Hvis du kan føle en lille bule, er det en hankilling. Føler du intet, er det en hunkilling.
Vedr. bidsåret, så vil jeg anbefale 3% Brintoverilte, som hældes i det åbne sår. Det skal så bruse op. Er såret lukket, er det vigtig at åbne det først, ellers kan bakterier florere ubegrænset i det lukkede sår.
OBS! Katte kan ikke tåle "Tøsejod" - så brug ikke dette til din kat.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-06 13:23

hehe såret er åbent, for den kløede sig i hovedet og så faldt sår skorpen af....

Hmm ja så er det nok en han alligevel. Numsehullet, ja det sidder jo så under halen, men det næste hul sidder næsten mellem bagbenene.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 13:26

Det er uden tvivl en han så - det er jo heller ikke det værste, man kan ha'

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-06 13:28

hehe ja der kan man bare se, og her har vi gået og troet noget helt andet bare fordi der var "patter" på maven.....hehe

Meget rart at vide, for vi skal ned til dyrlægen idag og hente en ormekur til missen og en loppekur. Og så spørger de mig jo hvad det er (han/hun) og hvad den vejer.

hehe så fik jeg det afklaret.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 13:36

Så spørg dyrlægen angående sårbehandling - om de anbefaler brintoverilte eller antiseptisk spray (som jeg mener er baseret på noget planteudtræk - jeg sidder på arbejde pt. og har den ikke lige ved hånden). Hos mig er den en uundværlig del af katteapoteket.......

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 29-09-06 13:39

Der er for øvrigt masser af hankatte med pigenavne ude i verden - og omvendt - så I er bestemt ikke de eneste, der har taget fejl

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-06 13:41

hehe godt den bare hedder misser GG

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-06 15:25

Til sår bør man bruge Fucidinsalve.

Det kan du få hos dyrlægen.

M.h.t. at se forskel på han og hun når det er voksne katte, så har en hunkat nærmest et "trekantet" område med et hul i midten, ikke ret langt under "numsehullet".

Hos en hankat sidder hullet lidt længere nede, da testiklerne er imellem numsehullet og der hvor den tisser.
En tegning kan ses her, hun kat til venstre og hankat til højre
http://www.kitten-rescue.com/sexing_the_kitten.html

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-09-06 15:48

underligt ikke at vide at en hankat har patter.....det har menneskehanner jo også.....
god weekend..min missers mor....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-09-06 11:16

Hehe ja men hvad, vidste jo ik rigtig så meget om kønnet da vi tog den til os.
Men nu skulle vi jo bruge det igår da vi var ved dyrlægen for at hente ormekur til den....

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-09-06 11:36

http://www.ingeskattehjem.dk/default.asp?Menu=Misforståelse&Select=Killinger&MenuNr=301500
Ser at mit tidligere link (som ovenfor) ikke viser direkte til siden, man skal klikke på Misforståelse i menuen og der efter på Killinger.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-10-06 16:01

Tror på det er en han. Og nu har den fået ormekuren - fredag aften - og den er lidt træt. Men ellers går det fint.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-10-06 16:30

Men på trods af, at vi rensede såret fint, er der nu alligevel ved at dannes en byld. Så nu må vi se hvordan det går med den. Han sover en del, men tror det er pga ormekuren.

Indtil videre er bylden stadig hård.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 01-10-06 21:51

Hvad rensede I det med - udover vand?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-10-06 14:00

Rensede det i brintoverilte lige så forsigtigt.

Men igår da jeg kom ned til katten om morgenen havde han selv fået kløet hul på bylden og jeg kunne trykke den ud. idag ser det hele fint ud.

Og ormekuren har virket, han hoster slet ikke mere. Dejligt at det bare var det der skulle til

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 19-12-06 14:13

Tak for svaret slambert.