/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Kan nogen huske denne film??
Fra : dortehou
Vist : 1603 gange
100 point
Dato : 29-09-06 08:26

Jeg leder efter titlen på en film, som jeg desværre ikke har set det hele af. Iøvrigt kan jeg heller ikke huske hvem der spillede hovedrollen - måske Meryl Streep.

Det drejer sig om en læge/jordemoder der er til jobsamtale i New York.
Ansættelsesudvalget spørger til hendes tid i KZ lejr - og filmen foregår som tilbageblik til denne tid.
Hun er jøde, og har under krigen arbejdet som hjælpe læge i en KZ lejr. Her hjalp hun især gravide, men også andre.
Da hun ankommer til lejren bliver hun af tyskerne lokket til at overtale alle gravide til at tage med Røde Kors biler. Først senere opdager hun at de er sendt direkte til destruktion.

I slutningen af filmen ser vi hende på arbejde i New York - som fødselslæge. Jeg tror filmen er autentisk - da den slutter af med at fortælle hvor mange børn hun har hjulpet til verden.

HJÆLP MIG - jeg er ved at blive vanvittig. Har spurgt mine kolleger - men de aner ikke hvad jeg taler om.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 29-09-06 09:00

Hvad med Sofies Valg som den hed på dansk

http://www.philm.dk/visfilm.asp?id=692

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 29-09-06 09:17

Sikke noget vrøvl jeg skrev UNDSKYLD
Ziggy

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-09-06 09:37

Har du en ide om hvor gammel filmen er?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-09-06 09:50

Jeg tror ikke Meryl Streep har hovedrollen, nu har jeg siddet og kikket hendes film igennem, og kan
ikke genkende handlingen i nogle af dem..

Kan du ikke komme med et andet alternativ til skuespilleren??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-06 10:22

Du kan prøve at kigge her - det er verdens største film og TV database

http://www.imdb.com/

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 29-09-06 11:14

Refi - ok det prøver jeg.

Desværre kan jeg ikke huske skuespilleren - men det ville passe nogenlinde med M. Streep. Filmen er max 10 år gammel, og jeg så den i TV.

Jeg er godt klar over det er en sværd nød at knække, men jeg tror alle kender det. MAN ER VED AT BLIVE VANVITTIG.

Så nu kaster jeg mig over databasen.

Kommentar
Fra : lagune

Dato : 29-09-06 11:34

Sophies valg - kærlighedsfilm med Meryl Streep

En af firsernes mest respekterede - og bevægende - film med Meryl Streep.

Meryl Streep var firsernes førende kvindelige stjerne i Hollywood. Men i perlerækken af store præstationer er der én, som lyser særligt: hendes Sophie i Alan Pakulas meget roste filmatisering af William Styrons bestseller "Sophies valg". Hendes spil som den dragende gådefulde og sårbare Sophie, der skjuler en tragisk fortid, indbragte hende en Oscar - hendes anden efter "Kramer mod Kramer".

Meryl Streeps lysende sjælfulde Sophie, i hvis sind livstroen og dødsdriften kæmper, står i centrum af dette følsomme og oprivende trekantsdrama, der tager udgangspunkt i forfatteren William Styrons ungdomserindringer fra den tid i årene lige efter Anden Verdenskrig, da han boede i Brooklyn i New York. Hertil ankommer den unge, grønne forfatterspire Stingo i sommeren 1947 og betages straks af sine overboere Sophie og Nathan. Dette par har et forrygende had-kærligheds-forhold gående, og samtidig synes der at ligge noget hemmelighedsfuldt og fatalt bag deres hektiske livsudfoldelse. Stingo bliver mere og mere forelsket i den mystiske Sophie og langsomt trækkes sløret fra hendes mørkelagte fortid i Polen under Anden Verdenskrig.

Nathan spilles af Kevin Kline, der her debuterede på film og straks skabte en bemærkelsesværdig figur, begavet, upålidelig, charmerende og farlig. Men det var Meryl Streep, der skabte filmhistorie med sit på samme tid stærke og sarte ansigt afspejlende en stadig strøm af modstridende følelser. Et stjernespil af det store format, der blot gennem det udtryksfulde minespil kan bære lange nærbillede-scener. Stingo spilles af Peter MacNicol, der siden blev berømt som den sære advokat John Cage i komedieserien ”Ally”.

Alan J. Pakula har både skrevet og instrueret filmen og formet den som en litterært kultiveret bestseller-filmatisering. Pakula er desuden kendt for andre succeser som "Klute", "Alle præsidentens mænd" og Julie Roberts-filmen "Pelikan-notatet".

Originaltitel: Sophie’s Choice

Venlig Hilsen lagune.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 29-09-06 12:41

Hej Lagune

Nul - det er ikke den.
Det er en fødselslæge der arbejder i USA, men under krigen var KZ fange.
Tråden i filmen er at en ansættelseskomite vil høre om det er sandt at hun arbejdede som abortlæge i KZ lejren, og evt. derfor ikke kunne få lov til at være læge i USA.

Filmen er tilbageblik til hendes KZ tid hvor hun forsøgte at holde liv i syge og især gravide.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-06 12:45

Hvis du søger i databasen kommer du nok længst ved at søge på engelske ord

Har du blot en enkelt skuespiller vil du finde alt de har været med i - også hvis filmen kun er lavet til TV.

Kommentar
Fra : salacia

Dato : 29-09-06 14:46

Er det denne film du leder efter?

http://www.imdb.com/title/tt0089816/

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 29-09-06 17:12

Hej Salacia

Desværre nej. Jeg må nok se i øjnene at det ikke er M.Streep der er med i filmen. Jeg lægger hovedet i blød, og ser om jeg kan komme i tanke om mere.

Min mand mener at jeg vist nok så den på Hallmark - hvis det altså hjælper noget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-06 01:09

Her kan du se ALLE Hallmarks film

http://pressroom.hallmark.com/HHOF_movie_list.html