/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excell "now" eller "nu"
Fra : johnnyBP
Vist : 511 gange
115 point
Dato : 28-09-06 22:05

Jeg har behov for at regne på det aktuelle klokkeslet for at se forbrugt tid.
Dvs nu trykker jeg på en knap og tidspunktet t1 registreres. Det gjorde jeg også for lidt siden (t0) dvs tiden t1 minus tiden t0 giver forbrugt tid, og det er det jeg er interesseret i.
Kommandoen Now (eller i danske udgaver NU) indsætter den øjeblikkelige tid. Men hvordan gemmer jeg den, så jeg kan bruge den senere. Den opdateres ved enhver beregning der foretages. Jeg kan gøre det "manuelt" ved copy og paste special/paste values, eller jeg kan udføre det med en makro, men så skal makroen starte af sig selv og ikke først aktiveres manuelt. Nummer et vil være om jeg kan indføre det i en fomel i en celle.
Hjælp - jeg er kørt fast.
Johnny

Kommentar
Fra : sion

Dato : 29-09-06 11:46

Er det ikke bare et spørgsmål om at lave en knap med følgende kode i VBA:

Kode
Private Sub CommandButton1_Click()

ActiveCell.FormulaR1C1 = Now

End Sub

Det kan selvølgelig forfines med en start-knap og en slut-knap, og i stedet for at indsætte tidspunktet i den aktive celle, kan der også angives to celler til henholdsvis start- og stop-tid.

Simon

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-09-06 17:21

1. What's the Current Date or Time?
You may be familiar with Excel's NOW function, which plugs the current date and time into your spreadsheet. Just enter =NOW() into any cell, and Excel displays the date and time formatted according to the regional options you've set for Windows. If you just want to see the date, use the TODAY function, =TODAY(), instead.

But if you want to use either of these functions as a type of "timestamp" you'll find that they don't do the job, because they're automatically updated whenever your worksheet is calculated or re-opened. The cell that displays today's date will display tomorrow's date when you open the spreadsheet tomorrow.

To insert a fixed date into a cell--a date that you don't want to change--hold down Ctrl while you press the semicolon ( ;) key. To insert the current time (without a date), press Ctrl-Shift-Semicolon.

These commands are useful if you like to document your work. For example, you might want to keep track of when you added new data to your worksheet.

Se også:
http://www.ozgrid.com/Excel/free-training/excel-lesson-38-basic.htm

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-06 20:58

Og det som Palle henviser til kunne jo lægge i en makro/knap

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 04-10-06 01:04

Her kan hentes et Excel ark med et ur der opdateres hvert sekundt.
der kunne måske være hjælp at hente i den makro.
http://j-walk.com/ss/excel/files/clockchart.exe