/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køling om sommeren a trægulv..
Fra : ulrik1976
Vist : 1332 gange
200 point
Dato : 28-09-06 18:59

Hej har fået en lidt tosset ide...

Skal til at bygge 50 m2 stue til huset til næste år. der skal selvfølgelig gulvvarme i stuen.

Spørgsmålet er så om man køle stuen om sommeren ved hjælp af en "kølekreds" som graves ned under huset hvor der jo altid er ca 7 grader i jorden, også køre det ca 7 grader koldt vand i gennem gulvslangen i stuen?

tror i at det vil have en kølende effekt om sommeren? evt igennem 2 radiatorer som også skal op i stuen.

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-09-06 19:16

Det lydder umiddelbart som en god ide, men jeg ville nu nok være lidt nervøs ved at benytte et trægulv som køleflade, pga. den fugt der vil dannes på træets (kolde) overflade. Det vil også kun være i starten, du har den lave temperatur i jorden, da denne nok hurtigt vil blive varmet lidt op af det lidt lunere vand du vil cirkulere. Om det vil kunne køle nævneværdigt ved jeg ikke, men jeg tvivler på det. Et koldt gulv er sq. da også temmeligt ubehageligt at gå på, for ikke at tænke på, hvordan det må være at sidde med fødderne på et gulv, der er 10 - 15 grader varmt!
Køb du dig hellere et airkonditionerings anlæg. Det vil også kunne fjerne fugt fra rummet, omend det nok vil bruge en hel del strøm.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-06 20:25

Det bliver noget af en temperaturforskel på det trægulv.
Fidusen ved gulvvarme er at den lave ca. 32 gr. temp. stiger op og varmer resten af rummet.
Et koldt gulv vil ikke trække varmen ned på samme måde med mindre det er meget koldt.
Læg mærke til at køleflader sidder oppe.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-09-06 22:54

Hvad med et genvekslings anlæg hvor du suger luften ind gennem nedgravede rør.. så kan du med et spjæld justerer temperaturen og altid holde f.eks 18 grader

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-06 00:22

Det vil være en skidt ide, da der som allerede nævnt vil kondenseres fugt på kolde flader. Luften har jo stor absolut fugtighed om sommeren

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-06 09:34

Du ber om særdeles kort levetid på gulvene vhis du laver det trick. Ligeledes er gulve gulve absolut ikke rare at gå på. Hælder du kold vand gennem radiatorerne, generer de gulvtræk og dryp. Med andre ord duer systemet ikke.

Men princippet med jordslangerne kan du godt anvende, f eks sammen med en fancoil beregnet for vand. For at få en ydelse som et kinesisk bilka anlæg skal du have minimum 200 meter 40mm PEM slange nedgravet. Røret skal fyldes med vand/grykol eller vand/sprit. Det skal nedgraves i 1 meters dybde. Nedgravningen og slangen alene, er dyrere end et kvalitets klimaanlæg energiklasse AA fiks og færdig monteret. Og skal det være billigt kan du forsøge dig med en dims fra Bauhaus. Men den er som elsborg sige en strømtyv. Som varmepumpe (vinteren) er den værdiløs. Og du får uendelig svært ved at finde en kølemand der vil montere/reparere sådan noget. Køb kvali, så er du ude over det problem.http: //www.naturvarme.dk/pdf/060922%20Kampagnetilbud.pdf men de er stadig fælt dyre. Til gengæld duer de. Du kan sagtens finde andre aldeles fremragende varmepumper der er billigere en det her. Gå efter Daikin, Panasonic, Hitashi - LG hvis det skal være flot. Har selv Panasonic og er glad for det. 3 års garanti - 5 års kompressorgarnati.

Jorden vil opvarmes henover sommeren og din køling vil forsvinde. Med den sommer vi har haft i år, ville kølingen forsvinde allerede i juli.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-06 09:34

/()#/)#(&Staveplade læs kolde gulv øverst

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-06 09:45

Men tanken er da ikke så tosset................bare lidt halv-umulig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-06 11:00

Faktisk ikke ec, har set det udført som direkte køling. Dvs luftindtag ført meeeget langt igennem jorden.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 29-09-06 13:05

tak til 3773 for et godt svar, lige et tillægs spørgsmål:

hvad er en fancoil??
er det en varmeveksler? fra vand til luft?

mvh ulrik

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 29-09-06 13:06

ps, grave arbejdet skal laves uanset hvad for der skal laves sokkel og gulv

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-06 13:29

Ja det kan du kalde det. http://www.2k.dk/fancoils.htm for nu bare at vælge en ud af mange slags.

Men lad alligevel være.

200 meter slange 2800,-
60 liter sprit til frostsikring 1200,-
VVS dele gæt 1500,-
Fancoil gæt 2500,-
Pumpe med udstøbt stator berenet for koldbærerdrift gæt 1500,-

ialt 9500 + moms = små tolv tusinde.

Og så får du noget der kun duer la la først på sommeren. Sensommeren duer det slet ikke.

Kvalitets klimaanlæg koster mellem 15000 og 22500 for noget der er superdeluxe og samtidig er varmepumpe om vinteren. Incl moms og montage und alles.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-09-06 13:31

En gravemand forlanger normalt ca 50 kr + moms pr meter for at grave en en meter dyb rende. Dvs 12500 for gravearbejdet.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 02-10-06 09:14

Tak for svaret 3773.